Advies gevraagd; condens onder glas Franck Muller

Hi allen,

Nu de temperatuur weer flink schommelt, en de verwarming weer aangaat constateerde ik op mijn Franck Muller een lichte waas onder het glaasje.

De fotos laten het waarschijnlijk niet goed zien, maar het lijkt alsof er ook wat viezigheid aan de binnenzijde van het glas zit.
!
IMG_20221111_154149|228x500
Zijn dit zaken die makkelijk verholpen kunnen worden, en kan ik hier preventief iets laten vervangen van een seal of iets dergelijks?

Nu ik toch vragende ben, zijn er toevallig forumleden die zelf in het bezit zijn van een Franck Muller en weten die een betrouwbare horlogemaker die mij hiermee kan assisteren?

Groet, TudorTn

Nu met goed geposte foto

Zal er toch ergens een pakking mogelijk niet helemaal ok meer zijn denk ik? Ik heb dit eens gehad met een vintage Seiko, rubber pakking van het schroefdeksel en kroonstam waren hard. Heb een nachtje de schroefdeksel los op de kast laten liggen, zo kon het vocht er uit en stof er niet in. Pakkingen vervangen en nooit meer condens achter het glas gehad.

Er zit vocht in de kast en de condens zit duidelijk boven het gat voor de wijzers. Openmaken en langzaam laten drogen. Maar misschien is er in het uurwerk al wat corrosie opgetreden dus het verstandigste is om even contact op te nemen met een horlogemaker. Deze kan dan meteen het glas aan de binnenkant reinigen want die condens laat vaak sporen achter en doffe waas.

5 likes

Koop een super power grip bij een dart shop en leg het horloge op het gripje met de geopende achterkant op de grip. Na een nacht is het condens weg.

Dank! ga ik sowieso doen, zijn de kosten niet. Voor de zekerheid op aanraden van drex toch maar even langs een horlogemaker ook.

Kroon open en in een bak rijst leggen. Na een nacht is t weg.

Alsnog zou ik hem laten nakijken, want condens is niet goed.

1 like

Bakje vullen met droge ongekookte rijst, horloges zonder achterdeksel dan bakje dichtdoen nachtje erin en dag erna deksel er weer opschroeven en je bent er vanaf. (Als er nog geen schade aan het uurwerk is )

Deksel openen, vullen met water en deksel weer monteren, gegarandeerd geen condens meer :exploding_head:

Zou de pakkingen laten vervangen, grote kans dat het dan niet meer terug komt

3 likes

Mensen toch schei uit met dat rijst fabeltje. Gebruik dan op zijn minst speciale korrels die je in de bouwmarkt kan kopen.

1 like

al 25 jaar “liefhebber” en al meermaals met rijst een horloge gered, misschien een fabeltje, maar voor mij niet en werkt het gewoon echt.

1 like

Rijst werkt gewoon. Ook met een mobiele telefoon die nat geweest is.

Wees voorzichtig met vochtvreters (als dat bedoeld wordt met korrels uit de bouwmarkt). Met de restanten daarvan kun je onkruid doden en voor lange tijd weghouden. Agressief goedje dus!

2 likes

Werkt gewoon prima, waarom zou je vochtvreters kopen als je al rijst heb liggen.

Is in ieder geval het proberen waard.

1 like

Ik gebruik altijd couscous en in een gekke bui chinese mie

5 likes

Op deze foto lijkt je kroon open/uitgetrokken te zijn. Misschien de oorzaak? Heb je het horloge misschien zo weggelegd?

Volgens mij zit er een gemodificeerd ETA uurwerk in deze Muller, ik meen de 2892. Ik zou gewoon een servicebeurt laten uitvoeren bij bijvoorbeeld Wesselink & Vreeker of bij Tempus uurwertechniek. Het is tenslotte geen horloge van een paar tientjes, en dan kan je horloge weer een paar jaar mee.

2 likes

Een beetje horloge heeft toch ook pakkingen om de stem om het horloge te beschermen? Dan heeft het weinig zin om de kroon open te laten toch?

1 like

Precies dit. Ik snap nooit zo goed waarom mensen horloges wegleggen met de kroon open. Je verliest gewoon een groot deel van je waterdichtheid.

Dat klopt, was op advies van een bekende. Echter heeft dat maar een uurtje zo erbij gelegen. Verder ligt het horloge opgeborgen met de kroon ingedrukt

1 like

Meest waarschijnlijke is een slechte lijnverbinding van het glas in de kast.

Dit model heeft geen pakking om het glas en de lijm kan verouderen. Zijn er regenboogkleuren in de sponning zichtbaar?