De fotos laten het waarschijnlijk niet goed zien, maar het lijkt alsof er ook wat viezigheid aan de binnenzijde van het glas zit.
! IMG_20221111_154149|228x500
Zijn dit zaken die makkelijk verholpen kunnen worden, en kan ik hier preventief iets laten vervangen van een seal of iets dergelijks?
Nu ik toch vragende ben, zijn er toevallig forumleden die zelf in het bezit zijn van een Franck Muller en weten die een betrouwbare horlogemaker die mij hiermee kan assisteren?
Zal er toch ergens een pakking mogelijk niet helemaal ok meer zijn denk ik? Ik heb dit eens gehad met een vintage Seiko, rubber pakking van het schroefdeksel en kroonstam waren hard. Heb een nachtje de schroefdeksel los op de kast laten liggen, zo kon het vocht er uit en stof er niet in. Pakkingen vervangen en nooit meer condens achter het glas gehad.
Er zit vocht in de kast en de condens zit duidelijk boven het gat voor de wijzers. Openmaken en langzaam laten drogen. Maar misschien is er in het uurwerk al wat corrosie opgetreden dus het verstandigste is om even contact op te nemen met een horlogemaker. Deze kan dan meteen het glas aan de binnenkant reinigen want die condens laat vaak sporen achter en doffe waas.
Bakje vullen met droge ongekookte rijst, horloges zonder achterdeksel dan bakje dichtdoen nachtje erin en dag erna deksel er weer opschroeven en je bent er vanaf. (Als er nog geen schade aan het uurwerk is )
Rijst werkt gewoon. Ook met een mobiele telefoon die nat geweest is.
Wees voorzichtig met vochtvreters (als dat bedoeld wordt met korrels uit de bouwmarkt). Met de restanten daarvan kun je onkruid doden en voor lange tijd weghouden. Agressief goedje dus!
Volgens mij zit er een gemodificeerd ETA uurwerk in deze Muller, ik meen de 2892. Ik zou gewoon een servicebeurt laten uitvoeren bij bijvoorbeeld Wesselink & Vreeker of bij Tempus uurwertechniek. Het is tenslotte geen horloge van een paar tientjes, en dan kan je horloge weer een paar jaar mee.