Advies gevraagd Engels zakhorloge uit 1873

Mijn Pa kwam bij mij met de vraag of ik eventueel zijn zakhorloge nieuw leven kan inblazen. Ik kan me de tijd niet heugen dat hij het heeft gedragen en denk zelf (heb het hem niet gevraagd) dat het zeker wel 20/25 jaar stil in de la ligt. Hij heeft het zakhorloge van mijn moeder gekregen toen hij zijn bull heeft behaald op de universiteit.

Waar gaat het dan om :

De gegevens die op het “bijgeleverde certificaat” staan.

Voorkant

Achterkant

Wijzerplaat (glaasje is van kunststof en is los)

Binnenzijde achterkant

Binnenzijde uurwerkkant.

Ik heb enkel voor nu foto’s toegestuurd gekregen en kan me als jongen nog wel herinneren dat hij het droeg. Ik (wij) weet/weten 100% zeker dat er geen defecten zijn. Het is werkend “weggelegd”, maar loopt niet meer. De veer is maximaal opgewonden, dus als je het mij vraagt is het uurwerk gewoon vervuild en zou het met een schoonmaakbeurt weer in orde moeten komen.

Dan rijst bij mij de vraag aan jullie: Zou ik dit zelf kunnen servicen. Ik heb nog nooit zoiets onder handen gehad. Ik heb dit ook direct teruggekoppeld en ook aangegeven hier geen risico te willen nemen.
Maar om nu direct te zeggen dat ik dat niet kan wil ik ook niet. Het is meer de vraag: wat tref ik aan, hoe zit de techniek in elkaar, heb je speciaal gereedschap nodig, heb je ander soortige olie nodig dan de moebius olie voor mijn horloges. Kan ik met gewoon genoeg foto’s maken het horloge uit elkaar halen, schoonmaken en daarna weer in elkaar zetten. Het is dus het onbekende waardoor ik op voorhand heb aangegeven eerst vooronderzoek te willen doen voordat ik überhaupt iets zeg of doe.

Brand maar los met adviezen of informatie. Ben wel benieuwd naar jullie mening.

3 likes

Lastig om onderdelen te vinden, dus als je iets stuk maakt (of is…) een uitdaging.

Lees ook dit:

En bekijk bij c spinner eens zijn video’s over de fusee:
https://www.youtube.com/@csspinner

1 like

Denk dat de kans zeer groot is dat het uurwerk enorm veel zal lijken op deze :

1 like

Had het zakhorloge van mijn Pa gekregen om wat detail foto’s van het uurwerk te maken en wat te controleren. Ter test een heel klein drupje olie op de astap van de balans gedaan en een pufje lucht en het ding tikt al een uur in het rond. Is denk ik overduidelijk vervuiling… kapot is hij in ieder geval niet :sunglasses:

8 likes