Advies gevraagd: Gereedschap voor bandenwissel

Zoals de titel al aangeeft, zou ik graag van jullie expertise gebruik maken om wat advies te krijgen over gereedschap voor bandenwissels.

Prijsklasse tussen Euro 50-100,- om mee te beginnen. Misschien een mooie set mogelijk. :thinking:

Alternatief wat beter spul en langzaam uitbreiden.

Alvast bedankt voor jullie adviezen. :+1:

Haai!
Wat voor een soort banden wil je gaan wisselen?
Voor leer en rubber en stalen bracelets zonder solid end links is wat mij betreft de Bergeon 6767 met afstand de beste optie.
Als je heel veel solid end links gaat doen is een Bergeon 7825 een goede keuze, maar die is een stuk duurder…

3 likes

Ik wil graag voorbereid zijn op een mix. :sunglasses::wink:

Deze hobby loopt snel uit de hand, dus vandaar dat ik iets van een mooie set zoek.

Bedankt voor de info over de Bergeon types. Dat is dus wel “HET” merk begrijp ik.

1 like

Yup, dat is wel wat je wil.
Met alleen een 6767 kom je echt een heel eind hoor, maar wanneer je echt de hele week elke dag tien keer een SEL bandje wisselt of geld te veel hebt is een 7825 een mooie aanvulling.
Laatst voor een mede HF’er zijn SEL bracelet van zijn horloge afgehaald omdat hij even wat andere banden wilde proberen en hij zef de bracelet er niet vanaf kreeg.
Dat lukte dus niet met een kopie van een 7825, wel met een echte 6767.
Moraal van het verhaal: begin met een 6767, en wanneer je dan echt iets mist kun je altijd upgraden!

3 likes

Even Google zijn werk laten doen en de 6767 lijkt een goede en relatief goedkope start inderdaad. De 7825 is dan wel gelijk een flinke sprong verder en voor mij zal het geen dagelijkse bezigheid zijn.

1 like

Voor lederen banden is dit veruit de beste tool

8 likes

:joy::rofl:

1 like

Je lacht maar ik gebruik niet anders.

Voor staal is het een ander verhaal

1 like

Voor staal dan deze zeker ? :wink:

Kan me voorstellen dat een mesje inderdaad kan, maar als je uitschiet, lijkt me niet echt praktisch.

3 likes

Nee die dure harkjes daar maak je pas echt schade mee

1 like

Uitschieten met allebei zal niet erg handig zijn. Maar ik zat meer te denken aan mijn eigen vingers.

Nu moet ik erbij vermelden, dat ik niet het voorbeeld van een klusser ben. Meestal eindigen mijn DIY projecten in een hoop ellende. Vandaar…:sweat_smile:

1 like

Dat herken ik dan wel weer :joy:

1 like

Iedereen roept altijd Bergeon. Ik heb alleen een stel tooltjes die ik gratis kreeg bij aankoop van horlogebandjes. Voldoen prima.

3 likes

Fair enough, dat kan. Ik heb een aantal goedkope tooltjes geprobeerd, verbogen, afgebroken, kûpot.
Mijn 6767 rockt als een malle!
Vandaar mijn advies, als iemand er om vraagt.
En voor die 6767 heb ik iets van €25 betaald, dat is nog wel te doen, toch?
Daarbij geef ik direct toe dat ik een voorliefde/fetish heb voor goed gereedschap.
Komt misschien doordat ik voor mijn werk de hele dag met gereedschap werk en het daarom op waarde kan schatten als het goede kwaliteit is.
Voor wat het waard is, dat is mijn mening…

5 likes

Helemaal mee eens. Ik heb o.a. Een belzer zijsnijtang die na 40 jaar gebruik nog steeds papier kan knippen. Dit merk wordt helaas niet meer gemaakt.

2 likes

Niet zo voorzichtig. Je mag best zeggen “dat spul van jou is rommel”. :grin:

Niet alle vorkjes zijn goed gebleven. Ik doe het nog steeds met dat spul omdat ik er gewoon veel heb liggen.

1 like

Belzer niet meer gemaakt? Zonde, dat is inderdaad goed spul!
Nou kunnen we dit topic laten ontaarden in een “tools fetish topic” maar misschien was dat niet de bedoeling van TS…
Wel een leuk plan voor off topic trouwens… :thinking:

1 like

Dat zou ik nooit zeggen als ik het niet heb vastgehad en gebruikt. Er is ook echt wel relatief goedkoop gereedschap wat prima werkt.
Maar goed, wat ik hierboven al zei. Goed gereedschap is wat mij betreft het gekd waard. Of dat voor iedereen geldt is natuurlijk een ander verhaal.
Hangt ook heel erg af van frequentie van gebruik en zo, zeker niet al mijn gereedschap is “van goud”

2 likes

Edit: “gekd” was een typo, “geld” dus…

Op ebay.de en marktplaats wordt nog wel eens belzer aangeboden. Vorig jaar nog een mooie platbektang gekocht. Nieuw in originele verpakking voor 15 euro.

2 likes