Advies gevraagd: Handwinden

Que? Gelukkig. Nog een ervaringsdeskundige. Hoe geniet jij hier het meest van? :blush:

Ik heb Stowa al een berichtje gestuurd. Dank voor de inhoudelijke, evenals de niet inhoudelijke :smile: reacties

3 likes

Oh… ik dacht vuiltje, dat klinkt als ff blazen (met de mond wel te verstaan) en schoon is hij.
maar dat is dus niet zo ?

1 like

You must be joking… :sweat_smile: Zelf blazen in een uurwerk…? Heb net deze besteld, lekker retro en rolt niet alle kanten op:

…en heb deze al. Die rolt dus wel alle kanten op…

…en geen van beiden zijn van enig nut voor het verwijderen van vuiltjes uit het raderwerk. Alles zal uit elkaar moeten, visueel gecheckt (elk tandje dus), door de schoonmaakmachine, etc. etc. Full service dus.

Lijkt me niet handig om zelf te gaan pielen in de garantieperiode. Dat mag Stowa doen.

Op het blote oog is er niks te zien.

2 likes

Klinkt ook eigenlijk wel belachelijk… gewoon een beetje blazen in een uurwerk.
Full service…
man o man… die Indus van mij die je hebt gedaan ook. Je foto’s met al die schaaltjes met tandwieltjes.
Gewoon hele horloge helemaal uit elkaar. Heel erg knap @PeterLC ! En het horloge draag ik geregeld.
Loopt super.

Daar heb jij toch de secretaresse voor?

[quote=“HanDavinci, post:19, topic:125379”]
handwinden.
[/quote] klinkt een beetje als kringwieksen. Da’s toch wel een Oosterse bezigheid toch?

Goed en helemaal opwinden tot je niet meer verder kan. Je kunt echt niets kapot maken

1 like

Ehhh ???

Handwinden en Kringwieksen bestaan de facto niet, dus deze thread is in dier voege irrelevant.

Wat betreft Oosters: Hanteer je de definitie dat dat op alles ten oosten van de Balkan slaat, of suggereer je dat alles ten oosten van Weesp al een exotische blom is?

1 like

voor “Den Haag” zijn het noorden en het oosten “verwegistan” die als wingewesten gebruikt worden…

1 like

Met name dat laatste ja.

24 slagen moet hij makkelijk kunnen hebben.
Nu weet ik niet of deze Sellita een slipkoppeling heeft maar dat is op te zoeken.
Een vostok ( automatic 2416b ) uurwerk van 3 tientjes heeft dit iig wel, die kan je opwinden
tot je een ons weegt.
Lijkt me sterk dat dit niet het geval is in deze Sellita.
Minder dan 10 slagen is zeker niet genoeg voor een handwinder.

@mr_brakke
Blazen in een uurwerk moet je natuurlijk nooit doen.
Er zit een enorme hoeveelheid vocht in je asem wat op
den duur gaat oxideren.

Al mijn handwindertjes draai ik helemaal op totdat ik de eerste weerstand voel… meestal op de dag nog een keer helemaal! want een goed gespannen veer loopt nauwkeuriger … ! :slight_smile:

1 like

Om te blazen

Ach so …

Geen enkele handopwinder heeft een slipkoppeling. Die is namelijk nergens voor nodig. Bij weerstand dus echt stoppen…!

3 likes

Owkee, weer wat geleerd :+1:

Ik heb hier een paar handwinders en ja het draaid om fingerspitzengefuhl.
Net als bij iedere machine moet je aanvoelen wat het ding nog lekker vindt.

Ik kom meestal tot 20 a 25 slagen dat moet deze Sellita toch ook kunnen?

Dat haalt hij niet eens, hooguit 10 keer en dan begint hij al te lopen.