Nou draag ik deze gemiddeld een keer in de weel, voornamelijk in mijn vrije tijd. Over de juiste techniek van handwinden is al veel geschreven op WUS of Youtube. Meestal staat de Stowa ook stil als ik hem wil dragen.
Opwinden doe ik meestal totdat ik een lichte weerstand in de kroon begin te voelen. Vervolgens doe ik hem om, het horloge begint te lopen en dan verzet ik hem naar de juiste tijd. Dit ging altijd prima, en het horloge bleef lopen tot hij weer in de kist ging.
Gisteren is deze tijdens het dragen 3 keer stilgevallen. Een slag of twee aan de kroon draaien, even met de pols zwieren en hij begon weer te lopen. Na ongeveer 3,5 uur precies hetzelfde. In de avond weer na ongeveer 3 uur. Dit is voor het eerst.
Ik draag het horloge voornamelijk in mijn vrije tijd, is niet gevallen of als beater gebruikt en ik forceer het uurwerk nooit. Als het horloge loopt, houdt hij verder goed de tijd bij.
Doe ik iets verkeerd qua winden? Een powerreseve van <24uur hoort volgens mij ook niet bij een volledig opgewonden uurwerk, klopt dat? Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
De Stowa heeft nog garantie, dus mocht het aan het uurwerk liggen dan zal het geen probleem opleveren. Maar ik hoor graag van de experts op ik geen domme gebruikersfouten heb gemaakt voordat ik hem naar Stowa stuur. Alvast bedankt voor de input!
Is dat
a) een folkloristische activiteit typisch voor het oosten van het land;
b) onaneren;
c) het voorzichtig tegen de hand laten glijden van een flatus om vervolgens deze stiekem te besnuffelen op kruidigheid;
d) het handmatig spannen van de veer van een mechanisch uurwerk door middel van draaibewegingen aan de kroon.
Ik zou het horloge zeker terugbrengen. Als er in de garantie periode al problemen zijn met stilvallen.
Heb hier wel eens ergens gelezen dat een klein vuiltje in het uurwerk dat tussen de tandwieltjes kan komen de oorzaak kan zijn en dat dit dus heel snel is op te lossen.
Succes en mooi horloge. Die HFLE Stowa had ik ook wel graag gewild.
Say what?! Ik kom uit het oosten des lands maar over welke activiteit hebben we het hier? Andere term voor brommers kiekān wellicht die ik gemist heb?
Ik begon niet met handwinden of het leggen van andere associaties ! Een Joachim Low beeld drong zich op. Of dat ik dat dan vervolgens op een horlogeforum moet delen, zou een terechte vraag kunnen zin.
@GMTplus1 die is zeker mooi ! maar geen HFLE. Heb er serieus naar zitten kijken. Overdracht Zeewolde. Mooi ding. Kan als dresser. Maarrrr⦠wellicht toch net iets te vliegerig voor me. Om maar even on topic te blijven.