Advies gevraagd: Idee voor deze mooie Volna wijzerplaat?

In een opwelling gisteren deze Vostok Volna wijzerplaat gekocht. Ik dacht: ik pas dat op een of andere manier wel in een Vostok (Amphibia) mod. Maar inmiddels weer bij zinnen en geconcludeerd dat het in een duiker niet gaat staan, moet een dress(achtige) watch zijn.

Foto:

Opties zijn bijv om het in een Vostok Amphibia 420 case te plaatsen met een clean bezel. Zoals in deze, die ik onlangs verkocht.

Maar deze is alsnog vrij dik en grof hiervoor. En laatst al van de hand gedaan, eigenlijk geen zin om het opnieuw te maken.

Andere optie is om te gokken dat het in een Vostok Classica past. Ik kende deze nog niet, maar is een dress watch, een iets plattere handwinder, vind hem wel mooi.

imageimage

Maar twee twijfelpunten: $160 voor een aanklooi experimentje vind ik wat veel. En nog grotere zorg eigenlijk, is of de center hole van de Volna niet te groot is. Hij lijkt me te groot, de originele Vola wijzers hebben een heel brede voet, lijkt het.

En van de vintage plaatjes word ik écht niet enthousiast.

image

:nauseated_face: sorry, niet mijn smaak, ik wil hier een iets meer moderne (en schone) versie van maken.

Dus, iemand ideeën? Of in opwelling gewoon een miskoop gedaan en dat accepteren?

Zijn deze Volna horloges standaard niet veel kleiner in diameter dan de Vostoks?

1 like

Diameter van de dial is even groot, 29mm. Mogelijk 0,5 mm groter zelfs dan Amphibia dials. De kast van Amphibia’s is (of lijkt) groter dan nodig voor de inhoud zegmaar.

1 like

Vind je de kast niet mooi? Want dit type horloges vindt je ook met een sovjet versie van de zenith cal. 135.
Misschien alleen een andere wijzerset?

1 like

Je ziet het volna chronometer uurwerk namelijk ook in andere kasten uit die tijd

1 like

@Elmar2B dank voor de suggestie. Het gaat me niet zozeer om de kastvorm, eerder de wijzers inderdaad. Maar met vintage heb je toch dat je slijtage en oxidatie enz ziet, daarbij weet ik niets van vintage uurwerken en wil ik liefst iets met deze wijzerplaat erin dat weer helemaal fris en fruitig is :wink:

Onderdelen genoeg op de bay :yum: voor een fris en fruitig resultaat.

Als je alleen mooiere wijzers zoekt dan ff op ranfft kijken welke afmetingen ze moeten hebben en dan zoeken bij cousins e.d. naar iets mooiers

Het uurwerk in die dingen is heel mooi btw

Goede tip! Kende ik niet :+1:t2:

Ik zit dan vooral met het oude uurwerk (verwacht meer onderhoud dan) en een goede kast. Sommige vallen mee, maar meestal is het messing met chrome plating, inclusief putjes en krassen…

Dat wel!

Russische uurwerkjes zijn heel robust… Als je het niet zelf kan dan moet je ze vaak wel versturen omdat de meeste horlogemakers er niet aan willen beginnen (geen ervaring)

1 like

Zou dit iets kunnen zijn @Elmar2B? Kast ziet er goed uit en niet duur.

Das een mooie, niet bang dat de witte secondewijzer wegvalt op je witte dial

1 like

Wijzers wil ik sowieso vervangen voor meer moderne.

Op ranffft kom ik er alleen niet echt uit, voor mij als leek lijkt er maar 1 maat te staan, waar ik voor 3 wijzers maten zou verwachten?

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Wostok_2809

Daar staan de diameters van de gaten die op het uurwerk passen (uur, minuut en seconde wijzers). De lengtes en breedtes niet.

1 like