Advies gevraagd: ik zoek een nieuwe chrono

Besten,

vergeef me, want ik heb gezondigd… Ik heb (na een aantal maanden in bezit te hebben gehad) m’n Speedy Pro verkocht (3570.50 uit 2004).
Waarom?

1. Flipperitis
  2. Bang dat ik 'm beschadig
  3. Handwinden is vermoeiend
  4. Ik mis een datum
  5. Draag m’n Pelagos liever

Allemaal slechte redenen, ik weet het, maar ik heb afscheid genomen (voor nu, komt er vast wel weer 1 in de toekomst).

Maar goed, nu is er wat budget, en ik wil eigenlijk wel een nieuwe chronograaf (nee, geen Speedy dus).

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Sinn 103 St (dus de meest basale versie met Plexi).
Deze heeft een Valjoux 7750 automatische chrono. Qua ontwerp in de style van jaren 60 chrono’s (Breguet type XX).
Lijkt mij echt een superapparaat!
Heeft iemand hier ervaringen mee?

En heeft iemand nog suggesties in deze richting?
Dus voor een stoere (niet te dressy) automatische chrono, max 2000 euro (nieuw).

ik hoor graag, dank voor jullie input.

bor

plaatjes (van een ander) van de Sinn:

@anon55799749EV heeft deze (gehad), hij kan jou ongetwijfeld meer vertellen.

1 like

Ja dat was lange tijd zijn grail geweest, maar heeft hem volgens mij vrij snel weer weg gedaan. Maar of dat positief of negatief is weet alleen hij natuurlijk.

Met de Sinn heb ik geen ervaring, maar aan een 7750 kun je je volgens mij nauwelijks een buil vallen.

En andere suggesties, tja ik heb zelf deze bovenaan mijn lijstje staan:

2 likes

Ik heb de plexi niet gehad, maar als je een kleine review wilt van de st sa om toch een beeld te vormen. Dan kan ik dat wel voor je uittikken. :slight_smile:

1 like

Nou, graag!

Nou, komtie!

De sinn st sa draagt erg lekker, ookal is die hoog. Ik vind de kast mooi afgewerkt en de chrono pushers en schroefkroon werken soepel. Voor een flieger is een waterdichtheid van 200m natuurlijk mooi meegenomen, al heb ik het nooit gebruikt. De bezel is mooi en diep zwart en captive, altijd leuk :). De lugs zijn aan de bovenkant mooi afgewerkt, maar aan de onderkant vind ik ze te scherp en sluiten ze (ook al is 't uit een stuk) niet mooi aan op de rest. Het steekt ineens uit. Maar nogmaals, dit is alleen te zien aan de achterkant. De stalenband was een erg fijne, mooie schakels, maar op de een of ander manier kon sinn de uitsparingen in de lugs niet matchen met de endlinks in de stalenband. Waardoor je de pushpins moest ombuigen en je een beetje moest pielen om ze erin te passen… De wijzerplaat is waanzinnig mooi en strak. Ik weet niet of dat ook bij de plexi is, maar de st sa had bij de chronograaf rondjes(hoe noem je dat?) hele fijne ronde cirkeltjes die steeds kleiner werden. Erg mooi! De reden waarom ik de sinn heb weggedaan was door de endlinks die gewoon niet makkelijk te wisselen zijn. Ik hou van banden swappen (denk ik) maar na een dag zet ik altijd weer staal erop. Dat kon dus niet zo makkelijk bij de sinn. Al met al eigenlijk een heel goed horloge, maar door mijn gemieren#*%¥ van de stalenband heb ik hem weggedaan. En miss de hoogte, maar de pelagos is ook hoog en daar vind ik die hoogte juist heel vet! Ik hoop dat je er wat aan hebt :slight_smile:

3 likes

Ik vind de sinn 356 ook een supergave chrono (foto van het net)

Dank!
ik ben ook een bandenswapper, en zou de stalen band erbij willen, dus goed om te weten, maar geen dooddoener voor me.
Vooral fijn om te horen dat de afwerking goed is.

:raised_hands:

bor

2 likes

Die is ook behoorlijk hoog, 16 mm meen ik. Ooit een keer om gehad, en het was me te “bulky”. De kleinere diameter was daar ook debet aan, maar hij is er nu ook in een maatje groter - ik meen 42 i.p.v. 38 mm.