Advies gevraagd: IWC Ingenieur (ervaringen & tips gezocht)

Beste allemaal,

Ik ben bezig met het oriënteren om mijn collectie uit te breiden en ben daarbij vooral nieuwsgierig geworden naar de IWC Ingenieur. De nieuwe vind ik erg mooi, maar ik kijk ook naar oudere modellen. Alleen zie ik dat er behoorlijk wat varianten zijn en dat sommige een stuk dikker lijken dan andere.

• Klopt dat, en welke Ingenieur-modellen staan juist bekend om een wat slanker profiel?
  • Zijn er specifieke referenties of generaties waar ik op moet letten (of juist vermijden)?
  • En hoe zijn jullie eigen ervaringen met de Ingenieur, zowel qua draagcomfort als uitstraling?

Ter referentie: andere horloges waar ik nu naar kijk zijn de Omega Aqua Terra 38mm (Shade-lijn), een Rolex OP (maar lastig te krijgen in de juiste kleur zonder premium) en horloges met een eïntegreerde band zoals de Zenith Defy (ik heb idee dat die vrij groot en dikt valt op de plos? en pas vorm is wel een dingentje Pasvorm vs. Specificaties: Hoe horloges écht aan de pols voelen - Algemene Horlogepraat - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges). De VC Overseas zou een droom zijn, maar valt buiten budget.

Budget voor deze zoektocht ligt ongeveer tussen de 6–9k. Alternatieve suggesties zijn ook welkom, maar vooral jullie kennis en ervaring met de Ingenieur waardeer ik enorm.

Alvast dank voor jullie input!

5 likes

De keuze is reuze voor Ingenieurs!

Uitgaande dat je zoekende bent naar de Ingenieur in de non chrono versie of big versie bijgaand mijn ervaring met de 3 laatste generaties.

Qua draagcomfort zijn de laatste twee generaties veel comfortabelel met name doordat de 3227 dik is en flink wat weegt.

Desalniettemin heeft deze mijn inziens wel de mooiste speelse plaat door de dubbele AR.

Prijsverschil is desalniettemin fors, een 3227 koop je tegenwoordig niet meer voor onder de 6000 in goede conditie, een 3239 (met ETA) kan je voor minder vinden, terwijl een 3289 grijs minimaal 9000 doet. Een 3239 is daarbij ook nog een leuk op de rubberen IWC band te dragen in de zomermaanden…

.
Daarbij is de 3289 weer de beste herinterpretatie van de 1832 Jumbo SL en ook gewoon ontzettend mooi.

Keuzes keuzes keuzes! Overigens is de ontzettend aardige @Horloge24 een gekwalificeerde IWC horlogemaker en kan hij je ongetwijfeld meer vertellen over de verschillen in techniek in de verschillende generaties en waar je op moet letten qua service etc

15 likes

IWC lanceert net een curated vintage product, waarin focus op o.a. op een specifieke ingenieur ligt. Mogelijk ook de moeite waard om even te bekijken

1 like

Dankjewel voor de informatie, daar kan ik wat mee! En ik ben inderdaad opzoek naar de time only. (Evt met datum)… draag comfort is voor mij wel belangrijk… ik ga eens kijken of ik de verschillende modellen eens kan passen. (De nieuwste heb ik al een keer om de pols gehad en die viel verrassend goed).

Aanbod is per winkel verschillend, ben benieuwd wat ze echt gaan aanbieden. Het model dat je bedoelt (de Ingenieur 1832) is denk ik alleen voor de marketing. Dit omdat er minder dan 600 gemaakt zijn zullen ze die in de praktijk niet vaak/veel kunnen aanbieden…

Zover ik weet is het tot dusver maar in een viertal boutiques in de wereld en aanbod zal inderdaad zeer gering zijn

Zelf ook een tijdje naar een Ingenieur zitten loeren.

• Z’n vintage 1832 is absoluut het mooist, maar 20k? Nee dat is ie mij niet waard.

• De nieuwste release, ook erg mooi. Maar op dit moment voor mij ook te prijzig.

• De kleinere vintage modellen. Niet kunnen proberen, maar een band op 20cm+ kunnen vinden wordt lastig. En 34mm kan er toch we iel uit zien.

• De “AMG generatie”, tja deze zijn kunnen wel erg lelijk zijn. Veel doen mij denken aan de TW steels waar iedere middenkader manager ooit mee liep. Uitvoeringen zoals hieronder vind ik dan wel weer erg mooi. Zijn qua prijs ook niet te gek, maar wel even zoeken voor de juiste.

1 like

Die is goed hè :wink: