De klemming mag nooit vast zijn. Dat zou voor het tikken geen probleem zijn, echter je kunt dan de tijd niet meer corrigeren.
Wat Inca zegt. Ze moet klemmen, maar niet vast zitten.
Dat de tijd niet verzet, Bedoel je daarmee dat er geen beweging in de kroon te krijgen is?
Of dat je de kroon kunt draaien, maar de schijven dan niet draaien?
Tikken doet hij, kroon uitrekken werkt evenals de tijd verzetten. Alleen draaien de schijfjes niet…maw. Hij tikt maar de tijd gaat niet mee…
De slip (klemming) wordt aangebracht om de aandrijving (wielentrein enz., onder de platine) min of meer los te koppelen van hetgeen boven de platine is aangebracht (mijuutpijp, urenpijp enz.) . Als het slipt kan onder en boven onafhankelijk van elkaar bewegen (bewogen worden) om zodoende de wijzers te kunnen verzetten.
@Inca , @Climholland @wbcoupe?
Hoe geklemd is klemmen? Ik heb het bewuste rad eruit gehad en met een pons een tikje gegeven. Ik merk dat de tijd verzetten wat meer weerstand oplevert, maar na assemblage vergaat het minutenschijfje niks, terwijl de balans prima loopt… ??
Hoi Wilko,
Ik heb hem natuurlijk uit elkaar, maar het rad dat je ziet ligt op het dubbele rad wat eronder ligt. Het onderste rad wordt blijkbaar aangedreven door de veerton, het rad erboven (met slippende slipkoppeling) kun je gebruiken om de tijd te verzetten en dit radje bovenop, drijft een nok aan, dat het urenwiel verzet. Drie raderen boven elkaar zeg maar.
Het bovenste rad is los en ligt in de tanden van het stalen wieltje van het messing wiel…
Kan je het nog volgen?
Ik vrees een reisje naar @Climholland ?
Jazeker, ik herinner me nog dat het zo zat. Maar ik dacht, wellicht ontbreekt dit rad domweg of is het kapot en zitten we ons op het verkeerde te focussen
Nee nee het uurwerk is compleet… ik heb wat geprobeerd met de triebniet en het ringetje aan de onderzijde wat tikjes gegeven… daarna de messingwand en nu ligt hij proef te draaien…
Ik heb wel op de baai al een andere slipkoppeling gevonden… maar dat is uiterste nood…
Tnx nogmaals
Ben benieuwd; succes
Toch maar uit uiterste nood een andere slipkoppeling gekocht op de baai. Ringetje dat de beide tandwielen bij elkaar hield, scheurde na de triebniet…
ik hoop dat deze zn werk gaat doen.
Wordt vervolgd…
Hopen dat die wel strak genoeg is
Hoi Wilko,
Ik hoop het ook, ik heb een zwak voor dit type. Pontiac is mijn liefde, guilty pleasure een Jump Hour…
Beste topicvolgers,
Te langen leste toch maar op de baai een slipkoppeling gekocht. Het originele heb ik helaas met de triebniet stuk gemaakt. Het ringetje wat de beide wielen in elkaar klemde scheurde en was beyond repair…
Even slikken, 35 euro overgemaakt en dan het Paasweekend “werkloos” in de zon gezeten. Vandaag een envelopje op de mat. Even afwachten want er zit ook nog een opwindstift voor een Luch in de pijplijn, maar het was de slipkoppeling.
Uurwerk had ik al schoongemaakt en lag al deels uit elkaar. Niet een heel complex uurwerkje. Afdekplaatje los, oude koppeling eruit en alles in omgekeerde volgorde weer monteren.
Minuutschijfje correct plaatsen, wijzerplaat erop en de kast dichtklikken.
Tadaaa… even proefdraaien en jazeker… de tijd verzet. Ik blij maar mijn ega vindt hem spuuglelijk…
Hmmmm, draagtijd? We gaan het meemaken…
Groet,
Serge
Mooi dat hij het weer doet, dat is toch waar het om gaat. Die 35 Euro ben je zo weer vergeten
Veel plezier ermee
Mooi werkje! Met plezier gelezen !