Advies gevraagd Jump hour

Beste leden,

Helaas kan ik nog niet alles en heb jullie hulp nodig. Ik heb een leuke Union Jump hour op de tafel, die netjes (maar te snel) loopt, schoon is, maar toch de tijd niet verzet.
Het gaat om een Amida uurwerk (symbool :evergreen_tree:) 17 jewels. Ik heb geen kennis verder om zonder slopen dit op te lossen.

Wie van jullie heeft er kijk op, kan advies geven of zou er zich over willen buigen om deze weer aan de gang te krijgen?

@lassale? @wbcoupe? @vouwfietser? @Climholland?

2 likes

@Climholland is de laatste week druk geweest met een jumphour en heeft er al eerder aan gesleuteld. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Als ik het goed zie, zit de spiraal niet goed. Als de windingen niet netjes en gelijkmatig zijn, dan raken ze elkaar en zal de balans tekort en dus te snel draaien.

5 likes

Plus als de balans geraakt wordt door de veer loopt die niet is meer als extra info (zelf net met een seiko last van gehad). Verder geen ervaringen met jumphours.

1 like

Om hier iets zinnigs over te zeggen (naast dat de balans er inderdaad niet zo scherp uitziet) zou ik toch echt het uurwerk moeten zien ben ik bang.

1 like

Ik heb niet zo lang geleden zo’n Amida geserviced, hier mijn verslagje van de service:

Als hij wel loopt maar de tijd niet verzet is er dus iets mis in de overdracht naar de schijven. Worden de minuten wel verzet? Zo niet dan is waarschijnlijk de slipkoppeling in het wisselrad versleten en slipt die continu door.

4 likes

Hoi Wilko,

Dat lijken me 100% identieke uurwerken. Buiten de balans die er nu idd vreemd uitziet. Deze kan in neutralere positie en dan loopt hij netjes, maar ik probeerde maar wat om hem aan de gang te krijgen. Sleutel staat extreem uit nu…
Ik denk, dat het inderdaad een slipkoppeling is, die niet meer zo grijpt.

Kan ik zelf daar iets aan doen? @Climholland. : wil je het horloge wel toesturen… Het leukste is om het zelf te proberen. Als je me kan laten zien hoe ik dit kan oplossen, of is het een Total loss?

Ik kan de tips in dezen goed gebruiken…

1 like

Kun je de tijd wel goed verzetten door de kroon uit te trekken?

1 like

Ja dat gaat eigenlijk heel goed

1 like

Dan vrees ik inderdaad de slipkoppeling.
Ik heb niet meer helemaal in m’n hoofd hoe die slipkoppeling eruit zag. Misschien kun je die weer wat strakker maken door hem met een pons een tikje te geven, maar dat hangt af van hoe dat ding is opgebouwd :thinking:

Dank je voor de tip, deze zitten niet te vast of te los. Te vast zou ik ze blokkeren…

1 like

Dank je, alleen weet ik totaal niet hoe dat eruit ziet,weet jij dat @Climholland ?

De koppeling zit in het messing rad. Dat is samengesteld uit meerdere delen. Mogelijk dat je aan de onderkant kunt zien hoe het op elkaar geklemd zit en of je die klemming misschien wat kunt vergroten:

1 like

Het messingrad heeft in zich dus de slipkoppeling? Hoe kan ik deze strakker krijgen op de as?

Sorry voor de vragen, maar met een regulier uurwerk volstaat het knijpen van de minuutpijp. Ik heb een triebniet… maar dan…

Morgen wel weer eens open doen en kijken onder dit messing rad…

1 like

De koppeling zit inderdaad in het messing rad. Het bestaat uit twee tandwielen die bovenop elkaar geklemd zijn. Die moeten enigszins stroef ten opzichte van elkaar draaien. Je moet proberen uit te vogelen waar de klemming tussen de delen zit en of je die vergroten kunt door ergens een tikje op te geven.

En anders wordt het een ander rad zoeken.

3 likes

Dank je wel voor je hulp en snelle reactie. Daarom is dit forum zo geweldig!

1 like

Graag gedaan. Dit is inderdaad een van de mooie dingen van het forum; ik heb hier ook al de nodige hulp gehad :blush:
Succes in elk geval :+1:

2 likes

Mooi, ik geloof dat ik niet meer nodig ben. :rofl::+1:
Mooi uitgelegd @wbcoupe

1 like

Ik ga morgen even proberen… mocht het toch nodig zijn… wil je je dan over mijn horloge buigen?

1 like

Als het niet lukt hebben we wel even contact. Kijken of je het zelf kunt, dat is natuurlijk wel de sport!

1 like

Hoi,

Ik heb het betreffende rad al uit het uurwerk gehaald en zie dat boven een messing-rad ligt en onder een stalen. Deze zijn verbonden met een ringetje met een gleufje. Moeten die strak klemmen of vast?

Graag even contact, mag via PB, dan kunnen we ook bellen met elkaar/

Serge