Helaas kan ik nog niet alles en heb jullie hulp nodig. Ik heb een leuke Union Jump hour op de tafel, die netjes (maar te snel) loopt, schoon is, maar toch de tijd niet verzet.
Het gaat om een Amida uurwerk (symbool ) 17 jewels. Ik heb geen kennis verder om zonder slopen dit op te lossen.
Wie van jullie heeft er kijk op, kan advies geven of zou er zich over willen buigen om deze weer aan de gang te krijgen?
@Climholland is de laatste week druk geweest met een jumphour en heeft er al eerder aan gesleuteld. Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Als ik het goed zie, zit de spiraal niet goed. Als de windingen niet netjes en gelijkmatig zijn, dan raken ze elkaar en zal de balans tekort en dus te snel draaien.
Plus als de balans geraakt wordt door de veer loopt die niet is meer als extra info (zelf net met een seiko last van gehad). Verder geen ervaringen met jumphours.
Ik heb niet zo lang geleden zo’n Amida geserviced, hier mijn verslagje van de service:
Als hij wel loopt maar de tijd niet verzet is er dus iets mis in de overdracht naar de schijven. Worden de minuten wel verzet? Zo niet dan is waarschijnlijk de slipkoppeling in het wisselrad versleten en slipt die continu door.
Dat lijken me 100% identieke uurwerken. Buiten de balans die er nu idd vreemd uitziet. Deze kan in neutralere positie en dan loopt hij netjes, maar ik probeerde maar wat om hem aan de gang te krijgen. Sleutel staat extreem uit nu…
Ik denk, dat het inderdaad een slipkoppeling is, die niet meer zo grijpt.
Kan ik zelf daar iets aan doen? @Climholland. : wil je het horloge wel toesturen… Het leukste is om het zelf te proberen. Als je me kan laten zien hoe ik dit kan oplossen, of is het een Total loss?
Dan vrees ik inderdaad de slipkoppeling.
Ik heb niet meer helemaal in m’n hoofd hoe die slipkoppeling eruit zag. Misschien kun je die weer wat strakker maken door hem met een pons een tikje te geven, maar dat hangt af van hoe dat ding is opgebouwd
De koppeling zit in het messing rad. Dat is samengesteld uit meerdere delen. Mogelijk dat je aan de onderkant kunt zien hoe het op elkaar geklemd zit en of je die klemming misschien wat kunt vergroten:
De koppeling zit inderdaad in het messing rad. Het bestaat uit twee tandwielen die bovenop elkaar geklemd zijn. Die moeten enigszins stroef ten opzichte van elkaar draaien. Je moet proberen uit te vogelen waar de klemming tussen de delen zit en of je die vergroten kunt door ergens een tikje op te geven.
Ik heb het betreffende rad al uit het uurwerk gehaald en zie dat boven een messing-rad ligt en onder een stalen. Deze zijn verbonden met een ringetje met een gleufje. Moeten die strak klemmen of vast?
Graag even contact, mag via PB, dan kunnen we ook bellen met elkaar/