Service Dugena Jump hour

Tussen alle Tissot’s door heb ik ook wel eens zin om eens een wat afwijkend uurwerk te servicen. Nu had ik nog een vreemde eend in de projectenbak liggen dus die maar voor de dag getrokken, een Dugena Jump Hour :sunglasses:

Eerst maar eens wat “voor” plaatjes:

Afgezien van het feit dat hij slecht loopt is de kapotte “pendant tube”, het busje waar de stift normaal door loopt, het meest opvallende probleem. Het horloge heeft een kunststof binnenkastje, en daar hoort ook een kunststof pendant tube aan te zitten. Het enige wat er nu nog van rest zijn wat losse splinters.

Ik kruip dus eerst maar eens achter de draaibank om een nieuwe tube te draaien; eerst de buitenkant:

En dan de binnenkant uitboren:

Na wat passen en meten lijm ik hem met modelbouwlijm aan de binnenkast; hier moet hij alleen nog even op lengte gemaakt:

Dan verder met het uurwerk. Uurwerkje is een Dugena kaliber 4400, ook wel bekend als een Amida 7350:

Uurwerkje heeft een radertrein als elk ander uurwerk, maar de minutenschijf wordt middels een soort wisselrad met slipkoppeling direct aangedreven vanaf de veerton. Dat “wisselrad” zie je hier midden op het uurwerk (veerton is er hier al uit):

Na het schoonmaken beginnen we weer op de opbouw van het uurwerk; veer in de veerton:

Radertrein erin:

Raderkloof erop; Je ziet hier nog wat “resten” van de normale versie van het uurwerk, het gat voor het centrumrad. In dit geval blijft dat gat leeg:

Opwindsysteem erop:

Balans erop:

Na het afregelen verder met het Jump Hour systeem. Bovenop het “wisselrad” dat vanaf de veerton wordt aangedreven komt nog een rad te liggen dat gelijktijdig de minutenschijf en een vinger die de urenschijf verzet aandrijft:

Urenschijf en jumper veer die de schijf op de uren centreert erop:

Minutenschijf er ook op. Je moet de minutenschijf er zo op leggen dat hij bij 0 staat als de urenschijf verspringt:

Plaat erop (van een “wijzerplaat” kun je hier niet echt spreken :grin:):

Nog even het glaasje polijsten:

Spul weer bij elkaar:

Uurwerkje in de achterkast. Door een gaatje in het kunststof binnenkastje heen kun je de stift weer vastzetten:

Kastje dicht:

En de band erop.

Door de “wat afwijkende” :laughing: lugwijdte van 35 mm was het aanbod van banden nogal beperkt. Omdat ik @Lexaf een keer uit de brand had geholpen met een problematische tirette had hij aangeboden om voor mij een keer een bandje te maken. Dit horloge leek me de uitgelezen kans daarvoor. Tussendoor dus even het kastje naar Lex gestuurd. Springbars van 35 mm bleken wonderlijk genoeg gewoon te koop :astonished:

Lex toonde even een staaltje circulaire economie door een stuk van een oude tas om te toveren tot een bandje. Als dat niet duurzaam is weet ik het niet meer :muscle: :muscle:

En om de pols:

Allemaal bedankt voor het kijken :blush:

72 likes

Heel gaaf project weer en een tof horloge zo’n jumping hour :+1:

1 like

Prachtig !
Altijd leuk als een horloge weer is opgeknapt en gered van de sloop.
Wat voor draaibankje heb je?

1 like

Erg leuk verslagje weer! Cool bandje! :sunglasses:

1 like

Mooi werk en overigens een leuk horloge :+1:

1 like

Mooi Wilco, erg leuk

1 like

Heel leuk en bijzonder horloge. Dank voor het service verslag en de mooie foto’s.
Het bandje heb ik met plezier voor je gemaakt.
Veel draagplezier. Hij staat je goed!

3 likes

Mooi werk en leuk horloge :+1:
Hoe komt dat binnenwerk eigenlijk zo bekrast?

1 like

Een Proxxon FD 150/E. Voor dit soort priegelwerk heb ik een ER11 spanset erbij gekocht. Spant een stuk nauwkeuriger in dan de klauwplaat.

2 likes

Dank je, gaat goedkomen :+1::grin:

Denk dat dat de originele bewerking is. Waarschijnlijk werd het ruwe basismateriaal op dikte gemaakt of afgebraamd met een schuurbewerking. Een mooi oppervlak maken kost geld en dat hebben ze dus alleen bij de bovenkant van de rader- en de balanskloof gedaan :thinking:

2 likes

Vakwerk weer :+1:t2:

1 like

Complimenten, bijzonder horloge zo weer een nieuw leven te hebben gegeven.

1 like

Voeten op tafel. Aangenaam muziekje op de achtergrond. Drankje op de tafel naast mij. Leuke artikelen zoals deze lezen op ons leuke forum. Wat wil je nog meer.

3 likes

Mooi verslag :+1:

:thinking: Zeg maar gerust breedband :smiley:

1 like

Leuk verslag weer. Hij lijkt mij simpeler in elkaar te zitten dan mijn Dugena met PUW 1561 D(igital) uurwerk.

1 like

Inderdaad geen heel complex uurwerk. Heeft qua opbouw ook de nodige trekjes van penanker uurwerkjes, relatief eenvoudige vlakke bruggen met van die ronde afstandhouders ertussen (dingen hebben vast een speciale naam, ben ik even kwijt).
Ook niet heel verwonderlijk, omdat Amida ook de nodige penankers maakte :thinking:

1 like

Mooi opgeknapt :+1:

1 like

:laughing: :laughing:

1 like

Haha, dit was je nog niet vergeten dus!

Gaaf project, vind het ook een tof horloge!

1 like