Tussen alle Tissot’s door heb ik ook wel eens zin om eens een wat afwijkend uurwerk te servicen. Nu had ik nog een vreemde eend in de projectenbak liggen dus die maar voor de dag getrokken, een Dugena Jump Hour
Eerst maar eens wat “voor” plaatjes:
Afgezien van het feit dat hij slecht loopt is de kapotte “pendant tube”, het busje waar de stift normaal door loopt, het meest opvallende probleem. Het horloge heeft een kunststof binnenkastje, en daar hoort ook een kunststof pendant tube aan te zitten. Het enige wat er nu nog van rest zijn wat losse splinters.
Ik kruip dus eerst maar eens achter de draaibank om een nieuwe tube te draaien; eerst de buitenkant:
En dan de binnenkant uitboren:
Na wat passen en meten lijm ik hem met modelbouwlijm aan de binnenkast; hier moet hij alleen nog even op lengte gemaakt:
Dan verder met het uurwerk. Uurwerkje is een Dugena kaliber 4400, ook wel bekend als een Amida 7350:
Uurwerkje heeft een radertrein als elk ander uurwerk, maar de minutenschijf wordt middels een soort wisselrad met slipkoppeling direct aangedreven vanaf de veerton. Dat “wisselrad” zie je hier midden op het uurwerk (veerton is er hier al uit):
Na het schoonmaken beginnen we weer op de opbouw van het uurwerk; veer in de veerton:
Radertrein erin:
Raderkloof erop; Je ziet hier nog wat “resten” van de normale versie van het uurwerk, het gat voor het centrumrad. In dit geval blijft dat gat leeg:
Opwindsysteem erop:
Balans erop:
Na het afregelen verder met het Jump Hour systeem. Bovenop het “wisselrad” dat vanaf de veerton wordt aangedreven komt nog een rad te liggen dat gelijktijdig de minutenschijf en een vinger die de urenschijf verzet aandrijft:
Urenschijf en jumper veer die de schijf op de uren centreert erop:
Minutenschijf er ook op. Je moet de minutenschijf er zo op leggen dat hij bij 0 staat als de urenschijf verspringt:
Plaat erop (van een “wijzerplaat” kun je hier niet echt spreken ):
Nog even het glaasje polijsten:
Spul weer bij elkaar:
Uurwerkje in de achterkast. Door een gaatje in het kunststof binnenkastje heen kun je de stift weer vastzetten:
Kastje dicht:
En de band erop.
Door de “wat afwijkende” lugwijdte van 35 mm was het aanbod van banden nogal beperkt. Omdat ik @Lexaf een keer uit de brand had geholpen met een problematische tirette had hij aangeboden om voor mij een keer een bandje te maken. Dit horloge leek me de uitgelezen kans daarvoor. Tussendoor dus even het kastje naar Lex gestuurd. Springbars van 35 mm bleken wonderlijk genoeg gewoon te koop
Lex toonde even een staaltje circulaire economie door een stuk van een oude tas om te toveren tot een bandje. Als dat niet duurzaam is weet ik het niet meer
En om de pols:
Allemaal bedankt voor het kijken