Jumphour maar toch niet

Beetje horlogemaker heeft toch wel secondenlijm
:hushed:

1 like

In horloges mag je geen secondenlijm gebruiken… :point_up::point_up::grin::grin:
Maar dat is me ook net wat definitief. :sweat_smile::sweat_smile:

1 like

Weer even een zetje voor dit digitale topic :nerd_face: in reactie op de beide Dugena’s!
Echt leuke designs qua bandaanzet, met de smalle strook wijzerplaat die zo tussen twee lappen leer lijkt te hangen :yum:

Deze Emkoza die ik eens vond heeft weer suède - vermoedelijk origineel maar helaas geen jump hour werk.
Wel benieuwd of er meer van deze Lip-look-a-likes op het forum rond dwalen?

4 likes

Die Dugena is intussen af :sunglasses:

13 likes

Wow, dat topic heb ik dan gemist :ok_hand: is fraai geworden met dat rode leder :hugs: en mooi clean dat chrome van de kast!

1 like

Blijkbaar, ik heb er inderdaad een topic van gemaakt :sunglasses::grin:

2 likes

Jumphour time met de mawi.

Met de onovertroffen tenor dorly 1393 caliber, 21 Jewel automaat

9 likes

Leuk die mechanische digitale horloges. Ik heb er ook nog eentje in mijn projectenbak liggen, maar die loopt niet goed. Maar het is wèl een échte’ Velona!

Ik laat 'm nog wel een keer met betere foto’s zien als ie 't goed doet. Nu is het nog zo dat het uurwerkje wel loopt, maar de cijfertjes niet mee draaien. Gebeurt bij een normaal wijzer horloge ook wel eens en dan heeft dat iets te maken met zoiets als ‘wijzerspanning’, heb ik onlangs geleerd uit postjes hier op het forum.

Even over de teminologie:
Als zo’n horloge een urenschijf heeft waarbij de uren inderdaad per uur ‘verspringen’ is het een ‘jump hour’ horloge. Bij veel van dit soort horloges draaien de cijfertjes van de uren en minuten echter continu. Eigenlijk omdat de schijfjes waarop de minuten en uren staan afgedrukt gewoon in de plaats van de wijzers zitten, onder een venstertje. In het Duits is daar een aparte term voor: een ‘Scheiben Uhr’. Of de Engelse taal er een term voor heeft weet ik niet, de vertaalhulpjes op het WWW komen niet verder dan ‘Disk Clock’.

7 likes

Leuk ding; gezien het langgerekte vakje voor de uren lijkt mij dat inderdaad ook een “Scheibenuhr” en geen jump hour.

2 likes

Interessant verhaal over Seiko ontwikkelingen op dit gebied met deze term: Instead of hands, revolving discs are used to display the time.
Voor geïnteresseerden >

Ah, goeie indicatie voor de niet-jumphour mechanismen, zeker gezien de onzekerheid die daar vaak over heerst. (Ook al wegens vaak niet functioneren :wink:)
Thx!

1 like

Zo brengt zo’n oud topic toch weer zijn inspiratie! Want een blik in mijn eigen digitale collectietje leert me dat - tegen mijn verwachting in - de jump hour horloges het meest voorkomen :thinking::nerd_face:
Ter illustratie drie varianten van ‘lokale’ merken - links en rechts Indusa, midden een Rodanex. De linker met - een beetje royaal - uurvenstertje voor jumphour, midden strak kader, dus jumphour en rechts de Indusa met een breed venster voor de uren, dus met de hierboven aangeduide revolving discs of draaiende schijven.


Onderstaande Hanowa bezit een soort overgangsvorm: ronde kast en klassieke secondewijzer maar wel met jumphour. :male_detective:

Toch benieuwd of er hier nog meer modellen met juist niet verspringende uurschijfjes ronddwalen

9 likes

5 likes

Met een PUW 1560 D(igital) in

werking jump veertje dat de uurschijf meenneemt



met de uurschijf op gemonteerd

minutenschijf zit gewoon op de minuutpijp

en de secondenschijf waar anders de secondewijzer zit

met de wijzerplaat er op is het net iets overzichtelijker

12 likes

Mooi inzicht in de werking van de feitelijk toch weinig besproken digitale mechanische uurwerken - nog niet zo duidelijk geïllustreerd gezien, respect :clap:

1 like

Een paar uit de verzameling. Ik heb er nog wel meer. Even foto’s zoeken

4 likes

Het blijft wel apart en leuk

1 like

:pray:graag gedeeld
het was trouwens niet mijn eigen keuze om te beginnen rommelen aan deze Concordia, de tige pakte niet meer en moest hem wel ontmantelen
had geen idee wat ik ging tegenkomen :cold_face:


die Puw’s 1560 zijn trouwens stevige/goed gebouwde binnenwerkjes om aan te sleutelen

3 likes

Klopt… maar de spiraalveren… daar heb ik wat pech mee gehad. Verder prima caliber

Ik heb ook een gave jumphour horloge niet zon beste staat maar wel van Tissot

8 likes