Jumphour maar toch niet


Hij lijkt re op maar is het niet. Ik hbe wel een echte jumphour. Deze springt over naar het volgende cijfer. Deze draait als een wijzer. Wel leuk detail is de secondewijzer.

18 likes

Een leuk horloge aan het begin van de digitale revolutie. Een soort digi wannabee. :slight_smile:

1 like

Erg leuk. Ik heb hier de sicura versie van. Lijkt er erg veel op.

7 likes

Die is ook mooi! Idd lijkt hij er wel op😁. Een echte jumphour of een variant? Dit is mijn echte jumphour


En dit is ook nog een automaat

9 likes

Volgens mij hetzelfde. De uren en dagen “jumpen” de minuten “lopen”, evenals de seconde wijzer.

Een waar kunstwerkje van binnen trouwens.

6 likes

Wannabee is geheel ongepast hoor. Digitale mechanische uurwerken zijn al héél oud. Véél ouder dan bv de LCD quartzhorloges uit de jaren 70
Uit 1890, maar ze zijn er nog véél ouder:

Ik moest het opzoeken maar:
Jump hour or Jumphour watches also reffered to as Direct Read, Wandering Minute or Digital are the first mechanical watches showing time directly with digits. The first examples were made in the XIXth century as pocket watches starting with a one-off piece by Blondeau for the French King Louis-Philippe d’OrlĂ©ans in 1830.
De eerste digitale polshorloges waren dus eigenlijk een soort revival, hier een Rolex:

Tot slot een digitale klok uit ca 1930:
90737377-612x612
In de jaren 70 waren de digitale mechanische horloges inderdaad wel een goedkoper alternatief voor de toen nog prijzige digitale quarzhorloges, soms ook met een goedkoop penanker werkje. Ik ben zelf geen fan van het digitale aflezen eigenlijk. (Dat dressoirklokje vind ik er wel mooi uitzien, maar dat is meer ondanks de digitale tijdsweergave)

8 likes

Heb nog ergens in de projectenbak deze Dugena liggen; moet ook nog een keer opgeknapt. :sweat_smile:

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/a/3/a338058e203b09cee86fcd3105303ff82ae67b63.JPG

6 likes

Ja geweldig om te zien😁

De eerste geweldig! Ik zijn de eerste digitale horloges als je het zo mag noemen. De tweede kom ik op internet ook regelmatig tegen. Deze is wel erg mooi. Leuk altijd om de geschiedenis te horen😁

Mooi van eenvoud deze. En directer te lezen. De minuten kunnen het wat vol maken wat cijfers betreft😳

1 like

Oh wauw. Die is erg mooi zeg.
Mooi projectje.

1 like

Mijn beste,

Apart horloge!!
Een leuke verschijning die wijzerplaat!!
Veel draag-plezier. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Inderdaad, deze is wat rustiger door het ontbreken van de seconden. Verder vind ik het wel een leuk detail net als die van jou dat een groot gedeelte van de kast onder de band verdwijnt.

Inderdaad, toch maar eens een keer aan beginnen. Er mankeert volgens mij helemaal niet zoveel aan, dus project is best te overzien. :thinking:
Het is alleen helemaal geen projectenweer de laatste tijd. De loupe glijdt van het zweet van m’n gezicht af. :sweat_smile:

Hij zit ook iets anders in elkaar dan de andere jump hours hierboven, deze heeft twee losse schijven naast elkaar.

4 likes

Beetje horlogemaker heeft toch wel secondenlijm
:hushed:

1 like

In horloges mag je geen secondenlijm gebruiken
 :point_up::point_up::grin::grin:
Maar dat is me ook net wat definitief. :sweat_smile::sweat_smile:

1 like

Weer even een zetje voor dit digitale topic :nerd_face: in reactie op de beide Dugena’s!
Echt leuke designs qua bandaanzet, met de smalle strook wijzerplaat die zo tussen twee lappen leer lijkt te hangen :yum:

Deze Emkoza die ik eens vond heeft weer suĂšde - vermoedelijk origineel maar helaas geen jump hour werk.
Wel benieuwd of er meer van deze Lip-look-a-likes op het forum rond dwalen?

4 likes

Die Dugena is intussen af :sunglasses:

13 likes

Wow, dat topic heb ik dan gemist :ok_hand: is fraai geworden met dat rode leder :hugs: en mooi clean dat chrome van de kast!

1 like

Blijkbaar, ik heb er inderdaad een topic van gemaakt :sunglasses::grin:

2 likes

Jumphour time met de mawi.

Met de onovertroffen tenor dorly 1393 caliber, 21 Jewel automaat

9 likes