Advies gevraagd m.b.t. rate-afwijkingen van mijn Oriënt Star

Mijn Oriënt Star vertoont grote en variërende rate-afwijkingen in verschillende posities.
Face up en face down blijft hij binnen de 10 sec./dag, maar crown up en vooral crown down loopt dat op tot meer dan 30 tot wel 60 sec./dag. De amplitude is wel aan de lage kant (rond de 150 graden).
Ik heb hem 2 jaar geleden nieuw gekocht, al is niet bekend of hij al langer bij de verkopen in voorraad was.

Heeft iemand een idee hoe dit gedrag te verklaren is? Kan hij al een beurt nodig hebben?

1 like

Ik heb er niet zoveel verstand van maar een zo’n lage amplitude duidt volgens mij wel op een serieus gebrek aan smering.

1 like

Als de amplitude al teruggezakt is naar 150, dan is vermoedelijk ofwel je smering uitgedroogd of nooit goed aanwezig geweest. 2 jaar is extreem snel, zit er nog garantie op?

De reden dat je horloge sneller loopt op zijn kant is dat de balansas dan in de chatons hangt en daarmee meer wrijving heeft, er gaat dus meer energie verloren, de amplitude wordt lager en het horloge gaat sneller lopen.

Altijd? Hoe heb je dat gemeten? Maximaal opgewonden ?

Sorry, dat heb ik niet duidelijk genoeg vermeld: hij loopt juist achter; niet voor.

Nee, ongeveer half opgewonden (er zit zo’n power reserve indicator op). Helemaal opgewonden haalt hij max. ca. 200 graden)

Loopt ie dan beter?

Dat ie niet helemaal gelijk loopt in alle hoeken is zoals TKH aangeeft normaal, zeker voor een goedkoper/ongereguleerd uurwerk.

Ja, dan loopt hij wel beter. Crown down dan nog zo’n 15 sec. achter, maar in de overige posities dan wel voor, wat beter overeenkomt met de theorie. De amplitude varieert dan tussen ca. 175 en 205 graden.