Advies gevraagd met spoed!

Beste heren,

ik ben in onderhandeling met een ebay-verkoper over een, naar mijn mening, schitterende vintage Omega. Omdat het horloge (volgens de verkoper) uit +/- 1914 is, zitten er natuurlijk geen certificaten bij. Nu kan ik er zo gauw niets over vinden en wou ik toch een beetje meer zekerheid hebben alvorens ik tot aanschaf ervan over ga.
Dus dacht ik, ik schakel de verzamelde deskundigheid van het forum maar eens in. Hieronde staat de link; kan iemand wat meer vertellen over dit horloge?

Ik moet naar de verkoper reageren vóór morgenmiddag!

Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes,
Joep

http://cgi.ebay.com/OMEGA-CIRCA-1914-STAINLESS-STEEL-WITH-CERAMIC-DIAL_W0QQitemZ160459498945QQcategoryZ31387QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4340.m263QQ_trkparmsZalgo%3DSIC%26its%3DI%2BC%26itu%3DMRU-281%2BUCI%2BIA%2BUA%2BFICS%2BUFI%2BDDSIC%26otn%3D20%26pmod%3D160455582191%26ps%3D63%26clkid%3D6923425992629853634

Een Frankenwatch voor de hoofdprijs!

Rotzooi dus: een oud zakhorloge-uurwerk (waarde ca. 100 euro) met een nieuwe kast.
Zichtbodems bestonden destijds niet, want de olie die gebruikt werd in die tijd kon niet goed tegen licht!

Dit model is zéér beslist niet uit 1913, de eerst polshorloges hadden overigens ook heel andere lugs, kasten (zilver, goud, maar zeer zelden van staal en dan zeker niet zoals deze!!!).

Met een grote boog eromheen lopen!

EDIT:
De verkoper zegt het ook:
"STAINLESS STEEL CUSTOM HAND MADE CASE"
Dus zeker geen fabriekskast, maar wat kluswerk.

Ik ken het horloge niet. Het ziet er mooi uit. Misschien dat u dit al weet, maar (en dat is logisch voor een horloge van voor WWII) er zit geen shocksysteem in het horloge. De balansas draait dus in een vaste lager, waardoor u wel op zal moeten passen voor schokken als u dit horloge draagt, omdat de tappen van de balansas zelf de klap te verduren krijgen.
En een afgebroken tap van een balansas is een dure grap bij een oud horloge.
Zomaar een aandachtspunt.

Kast, glas en kroon zijn gewoon nieuw en vallen onder de noemer “huisvlijt”.
Het uurwerk is een oud zakhorloge uurwerk.

Zeker geen 1300 euro waard.

Wat zijn we toch weer blij met dit forum.
Scheelt een hoop mensen een hoop geld, hulde!

ik vond de zichtbodem ook al wat progressief voor 1914 :slight_smile:

Joep,
Dit horloge ziet er te nieuw uit voor iets uit 1914.
Kon gisteren wel gemaakt zijn.
Voor dat geld en een beetje erbij kun je beter naar Oostwegel gaan.
Gr
Jack

Helemaal mee eens, maar de huisvlijt is an sich wel wat waard. Als je geen bezwaar hebt tegen Frankenwatches (heb ik wel), dan is het een mooi horloge. De prijs lijkt me inderdaad wel fors, minstens 4x te hoog.

Heren,

Bedankt voor de snelle hulp; gaan we niet aanschaffen dus, bedankt!

Gr.Joep

Mooi klokje. Jammer voor je dat ie niet helemaal authentiek vintage is. Maar fijn dat je er via 't forum achter bent gekomen dan op een… andere manier.

Sowieso: Polshorloge met Romeinse cijfers uit 1914… Don’t think so. Horloges uit 1914 hebben al snel een link met WWI (een belangrijke reden voor de opkomst van het dragen aan de pols - scheelde een hoop gedoe met een uniform aan), en daarin gold snelle afleesbaarheid al zeer belangrijk.

Zoals gezegd, leuke huisvlijt maar inderdaad 4 a 5 keer te duur.