Advies gevraagd: Onderhoud Tag Heuer Carrera Calibre 1887 Chronograph

Beste Forumleden,

Ik ben in het bezit van het in onderwerp genoemd horloge. Na onderzoek van een nmm gewaardeerd horlogemaker komt naar voren dat de opwindautomaat niet meer geheel naar behoren werkt. Handwind is nog prima. Hij kan het zelf niet herstellen aangezien Tag Heuer voor de 1887 niet scheutig is met onderdelen to say the least.

Voordat ik de geldverslindende oplossing kies (TH zelf of bijvoorbeeld in mindere mate hoop ik The Watch Lab) wilde ik hier even informeren of er een forumlid is die dit soort onderhoud zou kunnen uitvoeren dan wel iemand weet wie dit zou kunnen doen tegen een prijsgunstiger bedrag. Als het uiteindelijk blijkt dat het toch via de reguliere conservatieve weg moet dan is dat geen ramp maar dan wel nadat ik de mogelijkheden van ons Forum heb onderzocht.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

1 like

Het ding heeft een 7750 ETA (voorheen Valjoux) uurwerk.

Onderdelen kun je nog net niet op iedere hoek van de straat kopen…

Vermoedelijk zit er slijtage op de wisselraderen.
Ik neem aan dat niet de gehele automatische opwinding versleten is…

Ik zou even bij een andere horlogemaker langsgaan.

1 like

Exact, de onderdelen zouden het probleem van de oplossing zijn.

Wederom exact, de slijtage op de wisselraderen (het deel vlak onder de rotor als ik het allemaal
goed begrepen heb :sweat_smile:) zorgen er voor dat hij bij het dragen aan de pols onvoldoende wordt opgewonden.

Nee hoor. Het is het 1887 uurwerk gebaseerd op een Seiko 6S37 uurwerk.

4 likes

Ah, excuus. Ik heb voor een vriend ooit zijn Tag laten servicen. Die leek er sterk op en had een 7750 ETA…

(en had overigens geen defecten, maar moest gewoon geserviced worden)

1 like

Ik zou naar Alkmaar gaan. Even na laten kijken bij WV en prijsopgave vragen. Stel dat het alleen service is en de slijtage meevalt, ben je klaar. En anders hoor je wel wat er aan de hand is en of zij daar wat mee kunnen.

2 likes

Minstens nodig zijn de “excenter” en “recerser” spring, ook rotorlager sterk versleten. (0nderdeel 30-2 en 32)

1 like

Dank, fijn om ook beeld te hebben in welke hoek het probleem zit.

Ik zou wel naar een horlogemaker gaan welke ervaring heeft met dit type uurwerk, ik heb zelf mijn 1887 laten servicen bij een horlogemaker welke ervaring heeft met tag heuer, en ook een eerdere tag heuer van mij service gegeven heeft waar ik zeer tevreden over was.
Ze gaven wel aan dit uurwerk nog nooit geserviced te hebben maar aangezien 1 van de horlogemakers bij tag heuer gewerkt had en ze alle onderdelen konden verkrijgen er wel vertrouwen in hadden.

Na service werkte de onderste chronograaf wijzer niet meer, horloge terug gestuurd, weet niet meer exact hoe het zat maar meen dat het iets was met een veer die op de juiste spanning gemonteerd moest worden, in ieder geval lukte dit niet, nog 2x geprobeerd zonder succes, toen hebben ze besloten alsnog het horloge naar tag heuer te sturen en op hun kosten een full service te geven, heb de factuur gezien was +/- 700 euro.

Ik heb er dus niet zulke positieve ervaringen mee en in het vervolg stuur ik hem direct naar tag heuer.

1 like

Met een “normaal” ETA of Selitta kun je gerust terecht bij een horlogemaker!

Met dit Werk zou IK naar TH gaan! Op het service heb je weer 2 jaar garantie… denk hier is sparen aan het verkeerde eind niet zo ideaal! Aangezien het toch een specialer werk is als een normaal ETA of 7750

1 like

100% mee eens, naar TH.
TH is bezig zijn service centra anders in te richten. Wat ik hoor is dat maar weinig horlogemakers ook intekenen om dit type chronograaf uurwerken te mogen servicen.
Verplichte extra training (en ook gereedschap) nodig bij TH zelf.
Gezien de aantallen in omloop nu van dit kaliber en de grote hoeveelheid werk aan uurwerken waar wel alles makkelijk(er) voor te krijgen is bij de fabrikant of in in de markt is dit een investering die je zorgvuldig moet afwegen.

De aanpassingen van het service model van TH heeft ook een tijd stil gelegen door de Corona beperkingen. Dus het beste advies, is de service voor dit specifieke kaliber bij TH zelf te laten doen.

De meer “gewone” kalibers van TH zoals de 7750, 2892 kunnen met dezelfde kwaliteit prima bij de goede horlogemaker gedaan worden. Onderdelen zijn geen enkel probleem. De kastdelen, glazen, banddelen, kronen, pakkingen etc zijn wel verkrijgbaar voor dit specifieke horloge, probleem zit hem alleen in het kaliber zelf.

1 like

mbt de schaarsheid van onderdelen van de specifieke Tag calibres
Heb vorig jaar een lot met ETA 2824,2892/Sellita SW 200->500 via ebay overgenomen om als amateur aan vervangonderdelen te komen voor die courante binnenwerkjes

Er zatten toen ook 6 chronograaf binnenwerkjes bij waarvan 4 met column wheel (denk dat het Heuer 02 en calibre 18 zijn) waar ik zelf geen nut voor heb
Dus als iemand er wel nut voor heeft en ze wil overnemen voor onderdelen, dan stuur je maar een pb en helpen we elkaar



Als je van Nederland bent, contacteer even @floris155, hij is sinds kort ook TAG Heuer service center, hij kan je zeker helpen om het geheel een goede beurt te geven.

Is vanaf 1/2023 ook helemaal voorbij als je niet intekent als service center, met de nodige trainingen en verplichtingen.

3 likes

Komt vaak voor bij deze horloges, jammer in deze prijsklasse.

1 like

Dank voor et delen van de ervaring, zeker handig bij mijn besluitvorming :pray:

Dank, het ziet er naar uit dat dat wel de overheersende gedachtes is.

Inmiddels gedaan. Floris geeft zelfs aan dat dit calibre eigenlijk alleen door TH zelf mag worden gedaan. Hij heeft er wel ervaring mee maar momenteel te druk en adviseert ook TH in te schakelen.

You can say that again :cry:

1 like