Advies gevraagd over defect Seiko Premier Kinetic Perpetual Calendar

Hallo mede forummers,

Recent kocht ik een Seiko Premier Kinetic Perpetual Calendar 7D56. Ik kocht dit klokje op afstand, zonder info over de geschiedenis (alleen dat ie uit 2010 komt) en zonder garantie. De prijs was hier ook naar. Vele van ons zullen niet moeten denken aan zo’n aankoop, maar ik hou wel van een beetje risico.

Bij het uitpakken trof ik een fraai uitziende kast aan en het uurwerk loopt prima. Ik heb niet zo’n fancy machientje om dit te testen, maar hij houdt keurig de tijd van m’n iphone bij. Ook de datumwissel gaat keurig omstreeks 00.00 uur. Het horloge stond bij aankomst al netjes op de juiste dag, maand en schrikkeljaar.

Fotoke tussendoor:

Tijdverzet gaat prima en ondanks dat de datum al geheel goed stond deze ook even geprobeerd te verzetten. Hier lijkt echter een defect te zitten. Als ik de kroon uit trek naar de eerste stand gebeurd er zowel linksom draaiend als rechtsom draaiend helemaal niets. Er veranderd gewoon helemaal niets. Er is ook geen weerstand voelbaar. Met de kroon in de tweede stand kan ik de tijd wel gewoon veranderen en is er wel weerstand voelbaar.
Als ik naar de kroon kijk bij draaien lijkt ie ook wat scheef te zijn.

Mogelijk kan iemand met wat meer kennis over dit uurwerk er iets over roepen? Zou ik de kroon zelf kunnen vervangen? Zou daarmee mogelijk dit probleem getackeld kunnen worden? Ik ben redelijk handig en heb zelf wel wat simpele tooltjes.

Hieronder nog 3 foto’s, één met kroon aangedrukt, één met kroon in de eerste stand en één met kroon in de tweede stand.

Heb je geprobeerd wat langer in 1 richting te draaien, ik heb de manual opgezocht maar t is nogal een vaag proces zo op het eerste gezicht je moet eerst een soort van selectie maken van het item dat veranderd moet worden door te “scrollen door een soort van menu” van dag naar maand naar jaar. En dan moet je de veranderen toepassen in volgorde jaar maand dag.

Ik heb rechtsom en linksom lang gedraaid. Er gebeurd gewoon echt helemaal niets in het eerste verzet van de kroon. Ook verschillende tijdstippen geprobeerd btw.

De gebruiksaanwijzing is inderdaad wat cryptisch omschreven, maar ik lees ‘m zo dat het verschil tussen linksom en rechtsom draaien het verschil is tussen enerzijds het verzetten van de dagen en anderzijds het verzetten van de maanden en schrikkeljaar.
Ik heb op Youtube ook gezocht naar een filmpje waarin het instellen van de datum te zien is, maar ik kan dat niet vinden. Wel 100.000 filmpjes van mensen die de auto relay functie laten zien, maar daar heb ik dus geen z*k aan :crazy_face::crazy_face:

Ik heb op internet wel een uitleg gevonden over het verwijderen van de kroon en dat zou mij moeten kunnen lukken. Van het weekend maar een keer proberen en kijken hoe krom die kroon eigenlijk staat. Vanuit daar kijken we dan weer verder.

Thanx voor de input @Zonderkroon, en input van anderen is ook nog altijd welkom…

Vandaag de kroon een keer verwijderd en dat was inderdaad een fluitje van een cent… Echter zoals verwacht zie ik geen bijzonderheden aan de kroon en hier houdt mijn technische kennis (zeker van dit soort uurwerken) op.

Na terugplaatsen merk ik echter dat de dagaanduiding wel af en toe met wat pielen vooruit gaat en ook weer terug te draaien is? Niet van harte, maar er komt af en toe beweging in.

Aangezien de datum goed staat en het een perpetual kalender is, heb ik besloten er nu verder niets meer aan te doen. Het horloge zal hier wekelijks flinke draagtijd krijgen, dus icm de auto-relay functie tot 4 jaar zal het horloge voorlopig niet stil vallen.