Advies gevraagd over prijs EDOX horloge

Beste horlogedeskundigen,

Als beginnend verzamelaar ben ik altijd op zoek naar aanbiedingen van (naar mijn smaak) mooie horloges voor een aantrekkelijke prijs.
Nu kwam ik bij de plaatselijke juwelier die stopt met zijn zaak een EDOX Grand Ocean tegen die flink is afgeprijsd, maar ik wil graag weten of het toch een reëel aanbod is.
Het gaat om een EDOX Grand Ocean Open Heart Automatic, die erg lijkt op deze:


Maar bij het aangeboden exemplaar zijn alleen de zijkanten lichtblauw gecoat.
Volgens de juwelier is het een nieuw exemplaar, maar zitten er aan de onderkant van de lichtblauwe coating aan de zijkanten twee heel kleine beschadigingetjes cq oneffenheidjes, die hij ook liet zien.
De listprijs van het exemplaar dat hij aanbiedt zou € 1.895,- zijn maar het mag nu weg voor € 650,-. Er zijn geen papieren bij en ook geen originele doos. Ik zou er een garantiebewijs bijkrijgen waarmee ik zo nodig naar een andere EDOX dealer zou kunnen gaan.
Voorzover ik het kan beoordelen is het verder een origineel EDOX horloge met originele band, gesp, schroefkroon e.d.
Mijn vraag is nu of dit met de kleine beschadigingen toch een goede koop zou zijn.
Misschien zijn er onder jullie liefhebbers die dat kunnen beoordelen.

1 like

Veel te duur imho.

Kijk eens op marktplaats etc. Je komt soms edox automaten in nieuwstaat tegen voor 300 euro met alles erop en eraan.

Helemaal eens. Als er één Zwitsers merk wat altijd in de uitverkoop is, is het edox wel. Al helemaal met een beschadiging bij een dealer veel te duur geprijsd…

1 like

Op Marktplaats zie ik niets soortgelijks; op Chrono 24 staat nagenoeg dezelfde uit 2014 met “duidelijk zichtbare gebruikssporen of krassen” voor een vraagprijs van € 824,-. Geeft mij in ieder geval een aanknopingspunt.

Als jij hem leuk vindt en je voelt je er goed bij: vooral doen. Maar ik vind het eerlijk gezegd een beetje vaag van de juwelier dat ie een beschadigde edox verkoopt zonder doos en boekjes voor 650 euro.

Laat ik het zo zeggen: het is geen koopje. Voor 650 euro kan je veel mooiere horloges kopen met een beter uurwerk en in betere staat.

Oja: Chrono24 is zwaar overpriced. Ik kom daar zelden een fatsoenlijke prijs tegen voor welk horloge dan ook

te duur voor deze staat…

De prijs lijkt redelijk, in verhouding tot de nieuwprijs.
Maar zonder papieren is de leeftijd van het horloge niet te bepalen en zou het mogelijk een inruil horloge kunnen zijn (met schade). Omdat de leeftijd niet te bepalen is, is het misschien over een paar jaar al aan een service toe.
Het uurwerk in deze is gebaseerd op een ETA 2824-2. Ik zou er iets bijleggen en voor een aantoonbaar nieuw horloge gaan (bv een Sinn met soortgelijk uurwerk).

Daarbij zal een vervangend bandje op termijn ook een hele zoektocht of behoorlijk prijzig zijn.

Op chrono24 stat eentje als op de foto, en die is van 2014!
Niet echt nieuw, misschien ongebruikt, maar nieuw?

Ja, dat is die met die met die duidelijk zichtbare gebruikssporen of krassen. In 2014 gekocht bij juwelier Van Leeuwen uit mijn geboortestad Dordrecht :wink:
In ieder geval wel met papieren en originele doos…

Uit 2014 zie ik zo snel, niet bepaald nieuw.( was al geconstateerd). Dat verklaart misschien het ontbreken van het een en ander.
Als dit horloge als nieuw verkocht word, met beschadigingen en zonder papieren, lijkt mij dat niet in orde!

Bedenk dat deze verkoper geen naam meer hoog te houden heeft maar van zijn meuk af wil.

Ook nog eens!

Even ter voorkoming van een misverstand dat nu dreigt te ontstaan: dat horloge van € 824,- op Chrono24 is NIET hetzelfde als dat wat mijn plaatselijke juwelier voor € 650,- aanbiedt.
Ze lijken in veel opzichten wel op elkaar (zelfde merk en type, beide wat beschadigingen / onvolkomenheden), vandaar dat ik het als een soort referentie beschouwde. Van het eerstgenoemde is de leeftijd bekend en zijn er papieren en een originele doos; van het laatstgenoemde dus niet. Dat zou het prijsverschil kunnen verklaren, los van de vraag of die prijzen nu op zich wel of niet realistisch zijn. Dat was mijn redenering achter de vergelijking.