Advies gevraagd over stemvork horloges - hoe te bewaren

Dag allemaal,

Ik heb 2 mooie zoemers in mijn collectie - ben echt een sucker voor sweepings hands.
Voordat jullie over de spring drive beginnen - deze staat op de wishlist.

Mijn vraag is - Wat is de beste manier om deze te bewaren?
Ik weet dat ze batterijtjes lusten en dat is ook prima (heb een paar als reserve), maar is het beter om deze te bewaren met de kroon eruit, zodat de horloges stoppen? Of is het beter deze gewoon te laten lopen?

Ik heb ze nu gewoon lopend in de horlogebox, omdat vooral de Bulova a pain in the ass is om de dag te verzetten.

Hoor graag jullie mening, ervaring en/of technisch advies.

Plaatjes voor de sfeer :slight_smile:

11 likes

Ik laat mijn zoemer gewoon het hele jaar door lopen. Als de batterij leeg is, in ieder geval de batterij eruit halen. Verder hoef je er weinig bijzonders aan te doen, volgens mij.

Ik denk niet dat je veel batterij bespaard door de kroon eruit te trekken. Daarbij komt dat mijn horloge niet waterdicht is en ik verwacht dus een groter risico op vervuiling (stof) in het horloge als ik hem weg zou leggen met de kroon uitgetrokken. Ik heb liever dat ik wat vaker het batterijtje moet vervangen, dan dat er zich zooi opbouwt in mijn mooie Constellation.

Plaatje voor de vorm:

9 likes

Dank voor het delen van je ervaring! Ik sta er ook zo in.
Heb verschillende dingen gelezen over bewaren met de kroon eruit. De een zegt dat het niks uitmaakt mbt het verbruik de ander zegt weer dat het horloge dan geen stroom gebruikt. :man_shrugging:

Tsja, heb ik mij ook afgevraagd. Aangezien hij maar af en toe gedragen wordt. Ik heb gekozen voor kroon uittrekken bij wegbergen in de kist. Dan slijt hij ook niet onnodig. In een dichte kist verwacht in geen stof problemen. Er zit altijd nog een seal om de stem van de kroon. Wel af en toe dragen en/of laten lopen zou ik zeggen. Maar dat is voor alle, zeker volledig mechanische, horloges goed.

2 likes

Mooie Constellation trouwens!! :ok_hand:

1 like

Dank voor je input en ook hier weer een mooie zoemert!
Alles wat loopt slijt inderdaad. Daar geen twijfel aan, maar ik vraag me af hoeveel slijtage zo’n stemvork horloge heeft. Mechanisch kan ik met voorstellen dat je het horloge flink spaart door het niet te laten lopen. Maar hoe dat bij een stemvork zit…no idea.

Weet iemand of de persoon van accutron.nl op het forum zit (dacht het wel)? Zo ja, mag getagged worden :slight_smile:

1 like

Draag de mijne ook maar af en toe en mij is verteld door accutron Gerrit dat je gewoon de battery eruit mag halen. En weer erin als je hem gaat dragen. Kroon uittrekken heeft geen zin, want het uurwerk blijft doorlopen.

3 likes

Dank je voor het antwoord! Om iedere keer de batterij eruit te halen (bij mij moet de case open achter) is me te veel gedoe. Als de kroon eruit halen geen effect heeft op het verbruik dan laat ik hem liever lopen en vervang in de batterij. 1 keer in de 2 weken komen ze toch wel aan de beurt voor een dagje dragen.

Ik weet dat sommige modellen een aparte batterij opening hebben. Daar is het misschien makkelijker om de batterij eruit te halen.

A ha. Wist ik niet. Dus dan worden de wijzers alleen ontkoppeld? Zal eens goed luisteren, dacht dat het zoemen dan ook niet meer te horen was. :thinking:

Inmiddels even geprobeerd. Het zoemgeluid stopt bij uittrekken. Wat dat betekend voor het mechanisch deel van het uurwerk weet ik niet.

1 like

Bij mijn weten wordt het esa9162 uurwerk inderdaad uit gezet als je de kroon in de wijzer verzet stand zet. Dus die kan je inderdaad uit zetten om de batterij te sparen. Dan wel goed in de gaten houden, dat de batterij niet na een poos alsnog gaat lekken.

2 likes

Precies. Even een uurtje googlen of Accutron.nl raadplegen voor jouw specifieke uurwerk.
Er zijn in ieder geval van Accutron meerdere uurwerken waarbij de stroomtoevoer echt volledig stopt bij het uittrekken van de kroon, bijv. 218F en 218G aldus Accutron.nl (ik heb hem eens dezelfde vraag gesteld bij de revisie van mijn uurwerk) Wellicht dat er in licentie gebouwde kopietjes bestaan in horloges van andere merken. Dat is uit te zoeken. Daar zou je dus batterij kunnen besparen.
De mijne heeft een 218D, daar kan het niet mee. Stopt wel met lopen maar zoemt toch sneaky door :wink:

2 likes

Precies, mijne zoemt ook door, kan de kroon ook niet uitrekken want die zit in het achterdeksel. Kan alleen de seconden wijzer hacken.


images.jpeg

2 likes

Heb meerdere zoemers (plaatje voor ‘t idee) die ik ieder jaar laat voorzien van nieuw batterijtje door een horlogemaker.
Deze vertelde me dat het beter is wanneer het horloge niet gedragen wordt, de kroon uit te trekken om zo slijtage, vooral aan de datumschijftandjes te minimaliseren. Hoop dat ik het goed begrepen heb…

3 likes

Die schijnen kwetsbaar te zijn. Van kunststof gemaakt, en bij breuk is het moeilijk vervanging te vinden.
Ik heb wel eens gehad, bij opnieuw dragen na langere tijd, dat de datumschijf bij datum wisselen even haakte of kleefde? Het datum wisselen ging moeizaam. Gelukkig geen schade tot gevolg. Dat pleit weer voor regematig laten lopen. Voorlopig blijf ik bij mijn gewoonte het uurwerk stil te zetten bij niet dragen.

1 like

In dat geval: gewoon laten lopen. Heb 5 accutrons en de batterijen gaan zeker allen een jaar mee.

2 likes

Mijn IWC Beta 21 zoemt door als ik de kroon uittrek, dus als ik hem opberg voor langere tijd gaat de batterij eruit. Kastdeksel is zo open .
@SpringDrive waarom heb je nog geen IWC in je collectie :grin: ?

3 likes

Dank allemaal voor jullie input! Plaatjes zijn ook altijd mooi om te zien.
Ik moet zeggen dat ik er niet wijzer van ben geworden - de een wel de ander niet.
Ook nieuw is dat het per uurwerk verschilt. Bij mijn zoemers hoor ik helemaal niks meer als ik de kroon eruit trek.
Conclusie voor nu is dat ik ze laat lopen. Beide horloges hebben recentelijk service gehad dus lopen heel goed en op tijd. Waar ik bang voor ben is de kroon er de hele tijd uit trekken. Het zijn toch 40 jaar+ oude horloges met originele onderdelen die naar mijn gevoel fragiel zijn. Laat ze dus liever lopen met ieder jaar een nieuwe batterij.

Geen idee - maar deze ziet er wel heeeel mooi uit. Tikt veel boxen bij mij :slight_smile:

2 likes

Bij de uurwerken die ik beschreef zit er een soort mechanisch schakelaartje via via verbonden aan de kroonstift dacht ik. Waarom ze dit niet allemaal hebben geen idee. Ik kan me voorstellen dat dit toch wat te storingsgevoellig bleek.

Geniet van je mooie horloges, en vooral lekker dragen! Daar zijn ze voor bedoelt :wink:

2 likes

Nog even een plaatje bij mijn verhaaltje

Meer info Watchguy Bulova Accutron teardown

3 likes

Top artikel! Geeft me ook de gerustheid om het horloge gewoon te laten lopen.

One huge difference to a conventional mechanical watch is that the power flow through the wheel train is inverted. Whereas in a traditional watch, the spring barrel provides the power and the balance keeps the watch from winding down quickly, it’s the tiny little wheel at the bottom (called the index wheel) that is driven by the tuning fork, which then drives the other wheels of the wheel train. So there are minimal forces at work, and the movement probably will take centuries to wear out if properly maintained.

2 likes