Advies gevraagd over Titanium laten polijsten/borstelen

Ik ben nu reeds meer dan 12 jaar in het bezit van een Titanium Citizen horloge en zou graag de opgedane draagsporen zo veel mogelijk laten wegwerken.
Mijn vraag is eigenlijk simpel : kan dat ? Ik was laatst bij een juwelier/horloge zaak en daar gaf men aan het te kunnen borstelen, zou een simpel klusje zijn. Mocht het echt peanuts zijn dan zou dat mooi zijn maar ik hoor graag wat jullie ervan denken.

Dit is het lijdend voorwerp :grin:

Volgens mij heb ik ook wat rek op de band maar die krengen kosten 170 Euri dus daar gaan we voorlopig geen nieuwe aanhangen.

Ik heb op het forum eens gelezen dat het werken met een potloodgum best werkt (?)
Even de zoekfunctie gebruiken.

Die post heb ik inderdaad gezien en toen ook zo een gum gekocht en ermee aan de slag gegaan. Alleen vrees ik dat 12 jaar intensief gebruik niet uit te gummen is :grin: De juwelier was me net wat te achteloos, zo van dat doe ik wel even. Dat gaf me niet echt een vertrouwd gevoel.

Titanium reageert met stikstof ik heb wel eens gehoord dat je verkleuring ( donkerder/ doffer ) kunt opwekken d.m.v. bijvoorbeeld snijbonen daar de bleke vlekken mee inwrijven en ze worden daarna donkerder. ( bonen bevatten veel stikstof )

dat overdenkende zou het dan ook niet helpen om bijvoorbeeld zoā€™n kastje of band in contact te brengen met zuivere stiksof ?
dat slijpt i.i.g. niets weg van de vormen.

Rare snijboon. :sweat_smile:

Haha :+1: Snijbonen zouden een laatste optie kunnen zijn. Liever zou ik het horloge wat laten ā€œoppoetsenā€ , In al die jaren nog nooit een service gehad en gaat mee in de douche en sauna. 1 klein minuscuul krasje op het saffier en al 12 jaar op de seconde gelijk lopend. Best een degelijk horloge vandaar dat ik er cosmetisch wat aan zou willen laten doen.

je kunt met een inktgum wat krassen weghalen, maar borstelen kan ook kun je ook zelf doen met wat scotch brite.

Wat Floris zegt, goed zelf te doen hoor.
Eerst goed schoonmaken dan Scotchbrite en koper/zilverpoets.

Hoe is de kast nu afgewerkt?.. gestraald of geborsteld?..

Stralen , daar heb je een straalkast, Straalmedium en een compressor voor nodigā€¦
Borstelen kan met een scotchbrite, of zelfs met schuurpapierā€¦ als je weet wat je aan het doen bentā€¦ zo nietā€¦ aan de vakman overlatenā€¦

Oftewel ik niet. :smile: Een vakman vinden gaat de uitdaging worden, denk dat het ook wel slim is om de pakkingen te te laten vervangen dus moet dan ook nog iemand zijn die dat voorhanden heeft.

en iemand die tijd heeftā€¦ (count me outā€¦ kreeg vandeweek ook nog de vraag om de opwindstift van een Omega Speedmaster te vervangenā€¦ Omega=swatchgroepā€¦ #geen zin anā€¦ )

Citizen is ā€œgangbaarā€ qua pakkingen zal dat geen probleem zijnā€¦ een Horlogemaker (pro of hobbyist) draait daar zijn hand niet voor omā€¦ borstelt de boel even opā€¦ nieuwe pakkingenā€¦ beetje vet hier en daarā€¦ als je de spullen in huis hebtā€¦ dan is het echt zoā€™pieptā€¦