Enige tijd geleden heb ik een topic gemaakt over een oud (jaren '70) Ancre handopwindertje. Dat loopt inmiddels al weer een paar maanden naar tevredenheid en ook nog redelijk op tijd.
Echter inmiddels nadert het einde van een maand met 30 dagen en zal over een week de datum een dag vooruit gezet moeten worden.
Nu vraag ik me af hoe ik dat het beste kan doen: kan ik het ‘gewoon’ 24 uur doordraaien zodat de datum weer correct wordt getoond, of moet ik dat voorzichtiger aanpakken en zoja, hoe dan?
De kroon kan maar één keer uitgetrokken worden, om de tijd te verzetten, en heeft dus geen tweede stand om alleen de datum aan te passen.
Misschien heeft iemand vaker (figuurlijk… ) met dit bijltje gehakt?
Alvast bedankt voor goede raad.
Volgens mij zijn er niet veel andere opties?
Ligt aan het caliber maar je kan even kijken of het terugdraaien naar de 9 uur en dan ruim 3 uur vooruit (voor ik 12 uur) de datum laat verspringen.bij een groot aantal horloges werkt dat prima.
Van 30 naar 1 gewoon doordraaien met de wijzers. Sommigen hebben echter ook een snelverzet toepassing door de wijzers naar 01.00 door te draaien, en dan weer terug naar circa 19.00 uur , en vervolgens weer vooruit draaien door 24.00 uur heen - rustig, niet te snel - waarna de datum 1 dag verspringt als het uurwerk deze functie heeft.
verschilt per uurwerk.
dat dus. Even zoeken naar het moment dat de datum verzet pakt
Ik dacht bijv. aan eerst “gewoon” de datum laten verspringen naar ‘31 juni’, dan zo vroeg mogelijk na het ontwaken de tijd doordraaien naar 23:00 uur, weer datum later verspringen (naar 1 juli) en dan na ontwaken weer op de juiste tijd zetten. Zo zou je het geforceerd doordraaien van de tijd rond 24:00 uur vermijden, maar het is wel omslachtig. Wat ik me afvraag is of dat geforceerd doordraaien kwaad kan voor het mechanisme.
Geforceerd doordraaien zou ik het niet noemen. Ik draai mijn vintages ook op die manier vooruit, geen enkel probleem. Wel draai ik altijd rustig…
Als je informatie over het caliber opzoekt vind je vaak wel info over het semi snelverzet (terug draaien naar ca. 20:30 en weer vooruit)
Dank iedereen voor de goede adviezen!
Ik denk dat het toch “gewoon, maar wel rustig” doordraaien wordt. Dat kun je namelijk op ieder moment doen, terwijl het gebruik van het snelverzet, als dat er al op zit (dat ga ik nog wel uitzoeken), alleen maar werkt rond het moment van de datumwisseling en dat zal niet altijd uitkomen.
Daar kun je nooit de fout mee ingaan. Ik doe (semi) snelverzet ook alleen als ik weet dat het horloge het echt aankan zoals bij Vostok.
Wel, Huibert, je hebt het zelf al aangegeven.
Dat is dus de enige manier om de datum in orde te krijgen.
dixi