Advies gevraagd: Pontiac Hydraulica

Deze week kreeg ik van een familielid een ontzettend leuke Pontiac Hydraulica. Nu zoek ik wat informatie over dit horloge om mij te helpen bij een service en reparatie beurt.

Kan iemand mij vertellen of dit een compressor kastje is? De achterkant is een vlak rond deksel met een groef erin. De groef zit in het deksel en niet tussen het deksel en de kast. De kroon heeft een ster en de naam Pontiac maar niet het karakteristieke raster patroon.

Ik wil hem graag zelf servicen maar heb nog geen idee hoe ik het kastje kan openmaken zonder beschadigingen. Omdat er geen groef tussen deksel en kastje zit, heeft het gebruik van een mesje om te openen geen zin. Ik heb alle Pontiac topics op het forum nagelezen maar nog geen goed antwoord gevonden. Omdat ik een draai- en freesbankje heb, is het maken van een stukje speciaalgereedschap geen probleem.

Verder moet het glaasje worden vervangen omdat het gescheurd is. Ik heb het idee dat dit erin geperst is en niet ingeklikt zoals bij een zakhorloge. Kan iemand hier mij wat meer over vertellen of verwijzen naar een geschikte link op het internet. Ik heb al een paar avonden gezocht maar nog niks gevonden.

Alle hulp en advies is van harte welkom.

Groeten,

Coos

1 like

Is een compressor kastje, is te openen met een goed kastmes maar gaat soms lastig maar met een timoknack wip je hem zo open. @HorloG en ik heb er eentje.
Glas is een spanring glaasje die zit in de sponning van de kast geperst.

1 like

Een kastmes druk je toch in een groef tussen deksel en kast? Deze heeft niet zo’n groef. Welk gereedschap gebruik je om een spanring glas te monteren?

Zo’n timoknack lijkt me inderdaad heel geschikt

Klopt normaal zet je die in de opening tussen deksel en kast maar hier zit alleen rand aan het deksel waar je iets onder kunt zetten.
Glas kun je gewoon met een persje plaatsen.

Bedankt voor je snelle antwoord Floris. Een nylon persring draaien voor montage van het glas is geen probleem. Eerst het kastje fatsoenlijk open zien te krijgen.

Erg leuke pontiac trouwens. :+1:

Mocht je toevallig bij Almelo in de buurt wonen dan mag je gerust langskomen, maken we hem open met de timoknack.

Mooie Hydraulica heb je daar. Het is inderdaad een compressor kast. Zodra je hem open hebt, zul je het patentnummer binnen in de bodem zien.
En ja, het zijn vaak krengen om te openen.
M.b.t de kroon: de eerste Hydraulica modellen hadden nog de gearceerde kroon, die de fabrikant van de kast (Piquerez) meeleverde. Pontiac mocht na een tijdje kronen volgens de compressor specificaties gebruiken, die de Pontiac ster en naam droegen. De kroon is met grote waarschijnlijkheid niet meer waterdicht, maar ik zou hem aan het horloge laten om het zo origineel mogelijk te houden.

Bedankt voor het aanbod Floris. Almelo is heel ver weg voor mij helaas. Ik woon in de buurt van Den Bosch.

1 like

Bedankt voor de achtergrond info Maurits. Wanneer het kastje open is kan ik ook naar de o-ring in de kroon kijken.

Op het deksel staat ook een calibernummer 83063. Dit nummer schijnt ook een betekenis te hebben. De 8 zegt geloof ik dat het een rvs kastje is. Verder begrijp ik de nummer definitie niet erg goed.

Je mag het horloge naar me opsturen en dan maak ik hem graag voor je open. Eventueel kunnen we ook dit weekend 's avonds afspreken in Eindhoven (daar moet ik toch heen).

1 like

8 betekent inderdaad staal, de 3 betekent 11½’" handopwinder zonder datum. De overige 3 cijfers zijn het volgnummer.
Zo is dit 83023 met het serienummer 8484xx