Hallo HF’ers,
ik had graag jullie advies over het volgende probleem.
Ik heb een Seiko 6119-6023 die overdag zeer stipt loopt maar om 22u20 stoppen de minuten en de uur wijzer, de secondewijzer blijft gewoon doorlopen.
Ik heb gemerkt dat als ik het horloge afdoe en op een vlak oppervlak leg, dat het probleem zich niet of in veel mindere mate voordoet. De dag en datum verspringt dan normaal.
Ik heb hem al eens opengedaan en de specifieke stem ziet er op het eerste zicht nog ok uit. De inner rotating bezel werkt prima. Wel zag ik dat er volgens mij een vijs mist (zie foto).Er is ook nog een 2de probleem, weet niet of het gerelateerd is; de quickdate d.m.v. de kroon in te drukken doet het niet. De kroon blijft ingedrukt.
Doen deze symptomen bij iemand een belletje rinkelen?
en om 10 voor half elf in de ochtend dus geen probleem ?
misschien hebben ze de overige schroeven / vijsjes zo strak gedraaid dat het uurwerk scheef zit of dat ze te lange vijsjes gebruikt hebben zodat ze de datumschijf raken ?
op hetzelfde tijdstip 's ochtends geen enkel probleem.
Zelf vermoed ik ook dat er iets niet goed zit, of dat er speling is (hence het vijsje?).
Ik heb al ettelijke blogposts gelezen en het stem probleem van de quickdate zou ook wijzen op iets dat niet helemaal meer op zijn plaats zit. Dat kan verholpen worden maar blijkbaar zou daarvooor wel de wijzerplaat en wijzer etc. eraf gehaald moeten worden.
Kan ook een te veel slippende minuutpijp zijn, dan gaat het mis als er meer kracht moet worden gezet voor de datum wisseling. Draaien de wijzers heel makkelijk als je het horloge gelijk zet ?
Dat, en het datum mechaniek nakijken als ie toch uitelkaar ligt. Soms zit de kast en de kroon vol dna en kan je de kroon gewoon niet ver genoeg indrukken, dat is de makkelijkste reparatie
De 6119 heeft een plastic wieltje dat deel uitmaakt van het datum verzet mechanisme. Vaak zijn een aantal tandjes daarvan krom/versleten en dat heeft mogelijk invloed. Als het indrukken van de kroon problemen geeft dan is dat vaak een probleem met ontbrekende smering van de datum verzet onderdelen en het eerder genoemde plastic wieltje.