Ik heb een niet werkende Seiko Arctura 5M42a die ik graag zou repareren. Vaak is vervangen van de condensator voldoende. Dit heb ik geprobeerd maar had geen resultaat.
Heeft iemand van jullie ervaring met reparatie van dit uurwerk? Kan ik op een eenvoudige manier meten of de print of één van de spoelen kapot is? Wanneer ik weet welk onderdeel vervangen moet worden kan ik hem ook repareren. Ik kan eenvoudig aan nieuwe onderdelen komen en ik heb een service handleiding.
Een aanwijzing: de condensator spanning is ongeveer 0.5V. Wanneer ik de rotor flink beweeg zou de spanning in ieder geval een beetje hoger moeten worden. Dit is echter niet het geval. Het generator circuit doet het in ieder geval niet.
Ik kreeg het advies om naast het vervangen van de condensator het horloge een servicebeurt te geven. Omdat ik de totaalprijs niet in verhouding vond tot de waarde van het horloge heb ik dat niet gedaan.
Dan zit ik weer met een horloge dat te repareren is. Ook hier bestaat het risico dat deze niks doet. De nieuwe condensator heb ik in gebruik bij een tweede Arctura.