Advies gevraagd, restaureren van mijn Memovox

Beste mede liefhebbers,

Ik heb deze vintage Memovox op de kop getikt, horloge loopt, echter is de staat niet al te best.

Op de plaat is helaas met zwarte stift (vermoed ik) een lijntje gezet.

Verder wil ik het horloge volledig laten servicen …

Wat zouden hier de mogelijkheden en kosten voor zijn? Moet ik een nieuwe plaat zien te bemachtigen of zou dit te verhelpen zijn?

Groetjes :sunglasses:

6 likes

Volgens mij heb ik dit horloge elders gezien…

Iig is de jlc man van t forum @vinwat

Denk dat de dial accepteren is… maar misschien heeft iemand nog een dial of subdial liggen. Geen idee.

Bij een vintage horloge zit een groot deel van de waarde wel in de cosmetische staat van de onderdelen.

2 likes

Ja, deze stond volgens mij op marktplaats.

1 like

Zou kunnen, heb hem via een kennis als inruil gekregen omdat hij de kosten wat wilde drukken. Ik wilde wel eens een gokje wagen en kijken of dit nog wat kan worden :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Dat streepje is erg lelijk inderdaad, wel praktisch voor het alarm. Jammer dat de bovenste kroon mist. Geen idee hoe gangbaar vervangende kronen en subdials zijn?

Bram

1 like

We gaan er maar eens een rustige speurtocht van maken :sunglasses:

Maak er een mooie foto reportage van!

1 like

Die alarmschijven zijn nog wel te vinden hoor. Weet niet zeker of eerder genoemde JLC-guru ze nog heeft, en vooral - of hij ze je wil verkopen. Heel, heel misschien wil hij het horloge wel voor je servicen; maar ik zou een slag om de arm houden.

Ik heb mijn K814 zelf geserviced, maar dat was een hobbelig pad (mede gelukt met dank aan voorgenoemd forumlid); en dat was nog maar een handopwinder zonder datum… …wel top geworden uiteindelijk.

Ik schat in dat je daar een caliber K825 hebt. :ok_hand:

2 likes

Als je volhardend bent zal dit weer een prachtig horloge worden.
Welke viervoeterige fallus zet er met een Edding 3000 een streep op zo’n schoonheid van een horloge. Onvoorstelbaar, maar zeker ook grappig!.

10 likes

Ik kreeg een notificatie…

12 likes

:joy:

3 likes

Een goed idee!

Dank voor het antwoord, ik zal genoemde lid maar eens gaan benaderen, wellicht dat deze mij kan helpen dan wel adviseren!

1 like

Wel, wel, ik krijg een notificatie melding in dit topic en gezien het verhaal alsmede wat opmerkingen, word ik geacht om iets te roepen.
Ik kan wel iets nader ingaan op de vraagstelling van dit Memovox exemplaar.

Kennelijk loopt het wel, zoals gezegd echter in slechte staat en met een stiftpen een streepje gezet op de centrum schijf voor het instellen van het alarm.

Het eerste wat opvalt is dus dat streepje, als je goed op de foto kijkt, zie je dat er heel vaag nog een driehoekje is te zien waar de oorspronkelijke aanduiding heeft gezeten voor het stellen van de tijd voor het alarm, zie de markering die ik op de foto heb gezet. even voor de vier uur index streep.

Welnu, daar zit nu het probleem, deze memovox is er een met kaliber K825, dat heeft @PeterLC juist aangegeven. Peter geeft ook aan dat een service onderhoud nu niet direct een klusje is wat je even tussendoor doet. En dan heeft Peter het nog over een hand wind uurwerk met kaliber 814. Bij dit kaliber komt er nog eens een extra complicatie voor de dag en wel het automatische opwind systeem plus nog eens een datum, nou, nou, gaan er een heleboel leden denken is dat nou alles, is dit nu het grote probleem?
Wel, dat is dus juist het probleem en de bottleneck, zelfs sommige gediplomeerde en geroutineerde horlogemakers komen er zonder de juiste kennis niet uit.
Meerdere keren wordt er aan mij gevraagd of ik kan helpen om het uurwerk in te stellen en te kalibreren zodat de datum instelling tijdig verspringt en tevens synchroon loopt met het wekker systeem.

Welnu, wat is er gebeurd met dit horloge, de persoon die hier aan heeft gezeten, zeg maar gerust gerommeld, wist dus kennelijk niet hoe dit in elkaar zit en miste de kennis en heeft toen maar het aanduiding kenmerk driehoekje van de centrumschijf weggeschuurd en een streepje gezet op de centrum schijf exact op de plek toen de wekker ging aflopen. Klaar is Kees. Wel, dat krijg je dan zo terug en heb je een Memovox in een nieuw jasje. Zie de bijgevoegde foto met de markering.

Wat mij ook opvalt, is dat er geen “swiss” aanduiding is aangegeven onder op de wijzerplaat bij de 6 markering. Zo te zien is de wijzerplaat wel origineel, maar mist op een of andere manier het woordje swiss.

Bij het bekijken van de achterkant zie ik dat er kennelijk met beitels resp. grover geschut zoals met botte schroevendraaiers de schroef sluitring is bewerkt om de kast open te maken. Alleen dat al geeft mij te denken over de vaardigheden van degene die eraan heeft gezeten. Verdient zeker niet de schoonheidsprijs en denkt door dat streepje te zetten een nieuwe orde in de vintage Memovox revolutie te ontwikkelen.

Ik zag overigens dat @Brodie een nieuwe uitdrukking had verzonnen “viervoeterige fallus” en dat onze welbekend forumlid en taalkunstenaar @Climholland deze uitdrukking zag als persoonlijke notificatie.

Tja Clim dat is wel enigszins hilarisch. Maar voel je niet aangesproken veel forumleden weten wie je in het echt bent.

Maar terug naar de Memovox, mijn advies aan de eigenaar, laat het horloge evenwel goed nakijken en een service geven.
Dat kan zoals ik het zie zeker geen kwaad.
Laat dat wel doen bij een horlogemaker die er verstand van heeft en ook nog aan vintage Memovox onderdelen kan komen, want misschien is dat ook wel nodig. De wijzerplaat ziet er best wel goed uit, de centrum schijf moet wel vervangen worden, wel opletten want ook die centrum schijven zijn er in diverse verschillende uitvoeringen en diameters te verkrijgen, dus de juiste maat erbij vinden is belangrijk.

Wel kan ik aangeven dat ik in mijn JLC laatjes voldoende gebruikte en nieuwe centrumschijven voorradig heb in alle gangbare maten voor alle kalibers vintage Memovox horloges.

Hier laat ik ook een foto zien van een paar wijzerplaten voor de Memovox met kaliber K825. onder aan is altijd “swiss” vermeld.
Dan de slotfase, ik sluit af met mijn gebruikelijke groet,
dixi

29 likes

Beste,

Ik was bezig met een heerlijke wandeling in de zon maar ben er toch maar even bij gaan zitten toen ik de notificatie van dit bericht binnen kreeg!

Bedankt voor de zeer uitgebreide reactie en nodige informatie!

Ik heb nog een aantal vraagjes welke ik even in een prive bericht zal stellen, mocht u kans zien deze te beantwoorden … heel graag.

Groetjes

6 likes

Enkele weken geleden heb ik dit topic geopend zonder dat ik eigenlijk goed wist wat voor prachtig horloge ik in handen had! Na een korte zoektocht ben ik terechtgekomen bij eerder genoemd expert! En wat heeft deze beste man er een topstuk van gemaakt!
Horloge is volledig onder handen genomen en is voorzien van een nieuwe centrum wijzerplaat, nieuwe opwindkronen, nieuwe opwindstiften en volledige onderhoud!

Ik wil dan ook afsluiten met een foto en een bedankje voor alle hulp!

48 likes

Zo, dat ziet er beter uit! Is zichtbaar in goede handen geweest. Top!

4 likes

Geweldig hoor!
Wat fijn dat er mensen zijn die dit kunnen

2 likes

Super mooie klok geworden!

2 likes

Prachtig!

1 like