ik overweeg om 2 van mijn horloges een servicebeurt te laten geven. Heb ik nooit eerder gedaan dus ik ken geen betrouwbare adressen en heb weinig “prijsgevoel”.
Het gaat om een Seiko SKX023 (automaat) en een Ancre handopwinder uit eind jaren zeventig. Ik denk dan voor beide aan smering en afstellen.
Ik woon in omgeving Haarlem, kent iemand een goede horlogemaker in mijn regio en aan wat voor kosten moet ik denken?
P.S., ik heb voldoende vertrouwen in de leden van dit forum om te overwegen een lid het onderhoud te laten doen.
Hoi Jogem,
mijn advies;
ga eens goed zoeken op dit forum naar topics over onderhoudsbeurten, Ancre en Seiko.
Soms is een onderhoudsbeurt zo duur dat te overwegen valt een nieuwe of een ander horloge aan te schaffen…
succes
Peter
Ik heb ook nog een vraagje.
Ik heb een angular momentum met een roterende wijzerplaat die na een val niet meer lekker uitgelijnd staat.
Zou Vreeker in alkmaar die ook kunnen herstellen.
Het was niet zo een duur klokje maar toch wel apart.
Dan moet je het horloge niet naar een merk dealer brengen.
Batterij vervangen Breitling €85, Tissot t-touch of sea-touch batterij is ook een paar tientjes omdat de meeste juweliers dit niet zelf kunnen.
De meeste onderhoud beurtjes bij een onafhankelijke horlogemaker zonder nieuwe onderdelen een tientje of 8 a 9. dacht ik zo.
Maar hou me er niet aan vast.
batterij vervangen kost 2 tot 5 euro…das met 2 minuten gebeurd. Maar een automaat servicen voor 35 euro is absoluut onmogelijk…2 uur voor de- en assemblage en reinigen, olie en vet zijn de kosten niet maar de tijd. 60 euro ben je toch wel kwijt bij een voordelige horlogemaker, de ancer, dat kan met anderhalf uur klaar zijn
Bedankt voor de reacties!
De seiko is wat mij betreft een blijvertje voor de komende jaren dus dan zou ik 60 er wel voor over hebben (ook omdat hij naar mijn smaak nu wat te snel loopt).
De Ancre heb ik goedkoop gekocht dus is onderhoud al snel te duur. Aan de andere kant vind ik het een charmant horloge zonder pretenties en zou ik het wel leuk vinden om deze nog lange tijd goed te laten lopen. (enige handwinder die ik nu heb). Ik kan natuurlijk het geld ook uitgeven aan een betere en mooiere vintage handwinder Keuzes keuzes. Overigens loopt de Ancre na 3 weken zelf afstellen ongeveer 5 seconden per dag voor, mits ik het draag en het in beweging blijft. In rust zo’n 30 seconden achter per dag, en soms loopt het opeens te snel :-P. Vandaar dat ik een beurtje overweeg.
Omdat er een soort beveiliging opzit die ervoor zorgt dat het horloge wordt gelocked. Zo was het althans met de T-Touch Expert. Veel van de eerste problemen met de T-touch bleek namelijk door juweliers te komen die het horloge niet goed waterdicht maakte waardoor het uurwerk het uiteindelijk begaf. De T-Touch was alleen wat gevoeliger voor waterdamp dan een normaal horloge waardoor het eerder stopte met lopen.
Bedankt Tom voor de informatie weet ik meteen waar ik aan toe ben als ik mijn Sea Touch voor een batterij wissel weg moet brengen naar een goed erkende horlogemaker die ook bekend is met de Tissot Touch.
Ik heb mijn oude Hamilton laatst laten servicen door Dirk Oskam in Rotterdam. (Dat is wat ver voor je, dat snap ik.) Goede all-round hologemaker, en hij rekende 50 euro voor een beurtje. Het is inderdaad aan jou om te bepalen of je het het geld waard vind.
Bedankt voor de reacties!
De seiko is wat mij betreft een blijvertje voor de
komende jaren dus dan zou ik 60 er wel voor over
hebben (ook omdat hij naar mijn smaak nu wat te
snel loopt).
De Ancre heb ik goedkoop gekocht dus is onderhoud
al snel te duur. Aan de andere kant vind ik het
een charmant horloge zonder pretenties en zou ik
het wel leuk vinden om deze nog lange tijd goed te
laten lopen. (enige handwinder die ik nu heb). Ik
kan natuurlijk het geld ook uitgeven aan een
betere en mooiere vintage handwinder Keuzes
keuzes. Overigens loopt de Ancre na 3 weken zelf
afstellen ongeveer 5 seconden per dag voor, mits
ik het draag en het in beweging blijft. In rust
zo’n 30 seconden achter per dag, en soms loopt het
opeens te snel :-P. Vandaar dat ik een beurtje
overweeg.
Bij goedkopere horloges is het soms een afweging tussen de economische en emotionele waarde. Economisch gezien koop je dacht ik voor minder dan 60 euro een heel nieuw uurwerk voor die seiko.
Emotioneel gezien… onbetaalbaar. En voor de rest… Mastercard.
Ik heb zojuist even telefonisch contact gehad met Wesselink & Vreeker en zij geven aan dat een volledige onderhoudsbeurt voor de Seiko rond de € 90 gaat kosten. Het gaat dan volledig uit elkaar. Beetje te duur voor dit horloge dus.
Aan de andere kant gaven ze aan dat het afregelen van het horloge circa € 10 kost dus ik denk dat ik ze dat dan maar laat doen. Ancre vergeet ik maar even voor nu.
afregelen is snel gepiept, alleen het horloge openmaken, op de Greiner of Witschii zetten en afval en gangafwijking afstellen duurt hooguit 5 minuten…maar als je klok erg smerig is van binnen heeft afstellen geen zin imho.
Eens, ik kan mij echter niet voorstellen dat de seiko erg smerig van binnen is. Komt uit 2007 en met 10bar WR kan ik mijn niet voorstellen dat er zomaar veel vuil binnenkomt (?). Nou ja, als het open gaat zien ze dat snel genoeg.
Weet je waar ik me meer aan erg dat is als je een horloge een service beurt heeft gehad of een batterij wissel dat er altijd krassen op de achterkant te zien zijn die er voor de beurt niet zaten. Ook een keer meegemaakt bij een band wissel van een Tissot T-Touch Expert (titanium) een paar grote krassen op de lugs. Ik zag het toen ik thuis kwam gebeld maar volgens de juwelier zaten die er al op, niet dus als er iemand zuinig op zijn horloges is ben ik het wel.
Ik zou de Seiko alleen af laten stellen, 60 euro service kost meer dan het hele uurwerkje. Heb nog niet gelezen dat een jonge seiko een servicebeurt nodig had.
En mijn motto is : if it ain’t broke, don’t fix it.