Is een gewoonte, zo weet je ook direct of er een meester horlogemaker de wijzerplaat heeft vastgelijmd. Als wijzerplaat vast zit en pootjes vallen er door weet je voldoende.
Dat wordt dan weer wel apart vermeld op een offerte.
Is een gewoonte, zo weet je ook direct of er een meester horlogemaker de wijzerplaat heeft vastgelijmd. Als wijzerplaat vast zit en pootjes vallen er door weet je voldoende.
Dat wordt dan weer wel apart vermeld op een offerte.
Klopt
Men kan niet verwachten dat men het hele binnenwerk gaat demonteren om te kijken wat er allemaal mis is en vervangen moet worden.
Dan vind de klant de offerte te duur en moet het niet hersteld worden. Horlogemaker moet dan heel het binnenwerk weer monteren voor niets te herstellen of te servicen? Van onnodig veel werk gesproken.
Dus bij een prijsopgaaf wordt het horloge even uit de kast gehaald, enkele functies getest, gekeken of wijzerplaat nog ok is en dat was het dan⊠wachten op goedkeuring van klant en anders weer in elkaar en terug naar afzender.
Hopelijk wordt het allemaal wat duidelijk en kan je de niet abnormale prijs plaatsen.
De meeste merken geven al heel snel een offerte voor een full service zelfs als het iets kleins is bijvoorbeeld een losse rotorschroef, gewoon om zichzelf in te dekken en hun werk te kunnen garanderen, zelfde als een nieuw plexi glaasje voor de waterdichtheid.
Als je naar een onafhankelijke horlogemaker gaat (die wel aan de onderdelen kan komen voor dat merk) heb je direct contact met de horlogemaker en weet je precies wat er mis mee.
Ha, jij hebt me door! Maar nee. Waar ik wel bang voor ben is dat de verzekering zegt dat ze wel voor reparatie met specificatie willen betalen maar niet voor een full service. Waar ik me eigenlijk ook wel in kon vinden voordat ik de reacties in dit topic heb gelezen.
Ja, zeker. Ik dacht echt dat ze het horloge zouden openmaken en zouden offereren wat er kapot zou zijn. Maar I stand corrected.
Na overleg met AD en Meistersinger:
De nieuwe plexi blijkt uiteindelijk te zijn omdat er veel krassen op zaten. Onderdeel vd service en niet apart op de factuur.
Dit is na overleg tussen AD en Meistersinger inderdaad bijgesteld naar klasse 1/2. Iets met een complicatie op het uurwerk voor de Neo specifiek waardoor deze in klasse 3/4 zou vallen maar dat is me niet 100% helder geworden.
Dank allemaal voor jullie reacties! Ik heb hier echt wat geleerd over hoe zoiets in zân werk gaat. Horloge wordt in de komende periode door Meistersinger hersteld onder full service voor 295 EUR.
Dat vind ik best netjes.
DĂ© oplossing voor alle tĂ© dure problemen, Jan Ubels ⊠âŠ
Vanuit heel Nederland kun je beter op-en-neer rijden naar hem, want dan nóg ben je veel beter af, qua prijs, maar zeker óók qua betere service.
Zie nergens staan dat ze Meistersinger service center zijn?
Komen ze dan wel aan onderdelen voor dit merk?
Ja, geregistreerde horlogemakers kunnen bij âŠâŠ gewoon bestellen. Vorige maand nog kastdelen besteld, geen enkel probleem.
Jan Ubels âdoetâ alle merken horloges. Desnoods vervaardigt hij zĂ©lf onderdelen, indien die niet voorradig zijn.
Dåt komt inderdaad nog het mééste voor.
Ik weet hoe moeilijk het is om aan onderdelen te komen, dus alle merken doen lijkt mij niet altijd haalbaar.
En een chrono seconde wijzer zelf maken of een wijzerplaat⊠lijkt me sterk.
Een binnenwerk zelf is haalbaar, alles er rond is vaak een uitdaging.
Ieder mens heeft het gelijk aan haar / zijn kant. Je kunt de âUhrmachermeister-vaardighedenâ van een integer man als Jan Ubels echter niet zĂłmaar âbeseitigenâ.
Hij is niet voor niets Meester-horlogemaker geworden. Net als George Daniels kan hij ĂĄlles vervaardigen dat hij niet anderszins kan bestellen.
N.B. : laten we zeggen: âwe agree to disagreeâ
Wist niet dat Jan Ubels de meester titel behaald heeft? Ben er zelf in 1986 87 mee bezig geweest maar omdat ik destijds de enige geĂŻnteresseerde was, is het niet opgezet. De papieren voor de inschrijving heb ik nog wel ergens bewaard! Jan is van hetzelfde schooljaar alleen zat hij in Rotterdam op de Vakschool.
Heb destijds aangegeven als er opnieuw de meester titel behaald kon worden, dat ik ook geĂŻnteresseerd was. Nooit iets terug gehoord, dus daarom verbaast het me dat Jan Ubels wel de titel heeft.
@Horloge24, beste AndrĂ©, je vergeet dat men ook Meester-horlogemaker kunt worden in Duitsland. De bevoegdheidstitel âUhrmachermeisterâ wordt aldaar gebezigd en wordt ook in Nederland zeer goed gewaardeerd.
Bovendien is een Uhrmachermeister in gehéél Europa gelijkelijk geldig.
Correctie in bovenstaande post van mij: 'kunt '= kan.
Dat iemand mij een meester vind in wat ik doe is prima, maar ik heb nooit gezegd dat ik die titel heb.
( komt volgens mij ook nergens in evt.teksten over mij op internet of iets dergelijks voor).
In Duisland ga je zowel als uurwerkmaker of goudsmid in de leer bij een meister wat niet inhoud dat dat de betekenis heeft zoals we hier bedoelen, maar jij bent de leerling en het bedrijf waar je in de leer bent is de meester / meister.
En natuurlijk kan ik ivm de selectieve distributie van merken niet alles repareren en ben ik in veel gevallen aangewezen op een zeer groot netwerk, of moet ik de klant doorverwijzen naar de aftersales van het merk zelf.
Gr Jan Ubels
We kennen het probleem maar al te goed⊠sommigen denken dat je echt alles kan herstellen als horlogemaker, kunnen wel, onderdelen bekomen is meestal moeilijker dan de reparatie zelf als je niet officieel toegang hebt tot onderdelen van het merk.
En het is te kostelijk om voor elk merk erkend te worden, de merk/model specifieke tools alleen al zijn vaak zo duur, dat het niet loont.
@Horloge24, AndrĂ©, je hebt gelijk in deze kwestie. Ik wist niet anders, want ik heb 't van een normaal âbetrouwbareâ bron uit de horlogewereld. Excuus.
@klokken, beste JanUbels, [quote=âHans_Groenewegen, post:39, topic:481057â]
je hebt gelijk in deze kwestie. Ik wist niet anders, want ik heb 't van een normaal âbetrouwbareâ bron uit de horlogewereld. Excuus.
[/quote]
Die zgn. âbetrouwbareâ bron, dĂĄĂĄrmee heb ik nog een appeltje te schillen, zogezegd.