De casus is als volgt: Mijn Miestersinger Neo is op zakenreis kapot gegaan in de handbagage; rotor kon hoorbaar niet meer draaien en leek een rammeltje in te zien (geen zichtbodem dus volledig op gehoor). Geen probleem, verzekeringwerk. De voorkeur van de verzekeraar is om 'm op te sturen naar Meistersinger. Zo gezegd, zo gedaan en via de AD opgestuurd naar Meistersinger.
Nu krijg ik echter de volgende offerte terug:
1x major overhaul (revisie volgens AD) en 1x vervangen plexi (voor waterdichtheid volgens AD).
Kosten: 395 Euro.
Nu heb ik an sich niet zo veel problemen met de kosten. Ik vind het een hoop geld en ik denk dat een vd kundige horlogemakers op dit forum het beter kan tegen minder kosten maar soit: Zo’n einzeiger zal wel wat aanpassingen hebben en ik ga er vooralsnog van uit dat m’n verzekeraar betaald.
Maar wat is mijn probleem?
Ik kan geen specificatie van de schade krijgen. Major overhaul en dat is het. Maar wat is er dan kapot?
Plexi vervangen. Waarom? Plexi was als een van de weinige dingen iig nog goed.
De revisie van 395 Eur is op de website van Meistersinger alleen voor de complexere modellen. Mijn Neo heeft alleen een datum als complicatie en is volgens mij een super simpel uurwerk.
Mijn vragen aan jullie zijn dan ook:
Hebben jullie dezelfde ervaring met Meistersinger?
en 2. Zijn mijn problemen onredelijk of terechte vragen?
Hey, altijd vervelend als een horloge kapĂĽt is. En zeker als het een Meistersinger betreft. Maar mijn inziens mag je altijd vragen voor een nadere specificatie. Dus nee, geen onterechte vragen.
Dat zijn nog redelijke prijzen voor een full service met de vervanging van de nodige onderdelen.
Dat deze niet gespecificeerd worden is begrijpelijk, er kunnen namelijk tijdens de service nog bijkomende zaken opduiken, dan hebben ze pech want is een vaste service prijs vermoed ik.
Ook het vervangen van het glaasje is niets abnormaals, zit bv bij Omega standaard in een full service prijs zo’n plexi glaasje, met prijzen vanaf 550 euro bij Omega.
En dat de AD de verzendkosten bij de herstelling zou bijtellen is ook niet abnormaal.
Dus ziet er volgens mij allemaal prima en eerlijk uit,
Waterdichtheid zoals AD aangeeft kan zeker meespelen.
Jij niet, maar anderen gaan al roepen dat AD “een flinke marge” wil hebben. Waar ik het gewoon normaal vind omdat verzekerd versturen naar het buitenland nu eenmaal geld kost.
Dank je. Wat ik alleen niet snap is;
A. Waarom er niet gespecificeerd is wat er kapot is.
B. Waarom in mijn neo in tariefklasse 3/4 valt voor revisie conform de website van Meistersinger (Garantie und Reparatur - MeisterSinger - Die Einzeigeruhr). Tariefklasse 3/4 lijkt gereserveerd voor complexere modellen met een moonphase complicatie, dual/tripple date complicaties of een sonnerie au passage complicatie. Mijn neo is eerder een klasse 1/2 horloge met alleen een simpele datum complicatie.
Het rare is alleen dat dat voor Meistersinger niet zo is. Dus waarom nu wel is de vraag
Geen punt van discussie. Ik betaal gemaakte kosten zonder problemen.
Mijn Neo is een tijdje terug (>4jaar)voor service terug naar Meistersinger geweest. Plexi is destijds niet vervangen. Dat is de enige vraag di ik bij jouw offerte heb.
De op voor hand gegeven prijsindicatie zullen niet altijd opgaan, en dekken vaak normale service kosten. Misschien is een schroef los gekomen en moeten er nu verminkte kloven vervangen worden. Of zijn je wijzerplaat poten afgebroken en moet er een nieuwe wijzerplaat komen , kan allemaal.
Heeft deze AD ook de marge op de verkoop gehad? Anders kan ik me voorstellen dat een willekeurige dealer meewerkt aan service of reparatie maar niet zonder (behandel)kosten.
Zou het echt zo gaan? Dat is wel een deceptie dan hoor. Ik snap dat ze niet met de track & trace en de fanfare klaarzitten om m’n horloge welkom te heten maar een soort lopende band waarbij het full service na full service is vind ik wel weer het andere uiterste.
Voel daar toch steeds meer weerstand over. Ik ken geen andere dienstverlener/ reparateur waarbij zo te werk wordt gegaan. Alsof je met een lekke band bij de fietsenmaker komt en je gelijk mag lappen voor een nieuwe ketting en een druppie olie in het slot. Ik vraag specifiek om het defect te maken, niet voor een full service.
Nee. De marge is indertijd naar een ander gegaan, welke het merk niet meer voert. Maar de AD staat ook expliciet niet ter discussie. De enige reden dat ik daar terecht ben gekomen is omdat dat de route is zoals uitgelegd op de website van Meistersinger.
Wordt niet gedaan, zit even veel werk in, dus als alles open gaat kan je toch beter gelijk het nodige onderhoud uitvoeren, het ligt nu toch helemaal uit elkaar, dit is geen fiets!
Deel herstelling geeft alleen maar misserie. Wat als er dan over 6 maand toch iets mis is met het horloge en je moet alsnog een servicebeurt laten doen? Ontevreden klant!
Ik bedoel dat de eventueel gebroken wijzerplaat pootjes rede kunnen zijn van de hogere prijsopgave dan op de Internetsite vermelde kosten voor onderhoud van boven genoemde caliber.
Als de wijzerplaat pootjes gebroken zijn hoef je toch niet de klemmetjes of schroefjes van de wijzerplaat pootjes los te draaien om er achter te komen ,? De wijzerplaat is dan toch los van de pootjes ,?
Een full service is wat anders dan een verongelukt horloge. Bij een full service is het vaak veerton kompleet, een of twee raderen, de wisselaar voor de automaat, kogellager van de rotor bij een 7750, pakkingen etc. Allemaal voor 80 procent voorspelbaar. Een kapot horloge door een val kan zo maar eens veel meer nodig hebben. Dat ze daar een opslag voor rekenen begrijp ik. Worst case zijn er een aantal kloven of bruggen beschadigd, dan lopen de reparatiekosten zomaar eens fors op, zeker als het mooi afgewerkte en gerhodineerde kloven zijn.
Dus 390 lijkt mij zeker niet onredelijk.