advies gevraagd vintage IWC

Momenteel ligt mijn IWC met ref. 1205R en cal. 89 met bouwjaar 1957 bij de horlogemaker voor een volledige service. Gezien de wijzers verre van origineel waren (met lume) en de secondewijzer geen balans had, heb ik gevraagd de wijzer ook te vervangen.

Online kom ik het horloge in verschillende wijzerconfiguraties tegen. Met de dauphine wijzers, en de pencil wijzers met scherpe punt.

Nu heeft de horlogemaker de volgende 2 opties:

Ik wil het horloge zo origineel mogelijk houden. Dus welke past volgens jullie het beste bij de periode waar het horloge van is? En wat vinden jullie esthetisch gezien het mooist?

Ik zal zo nog wat foto’s van het horloge in zijn geheel sturen met de oude wijzers, alsook wat online varianten

2 likes

Originele staat (zoals ik het heb gekocht)

Optie 1
Alleen al omdat de originele wijzers er ook zo uit zien.

De wijzers zouden wel heel slecht moeten zijn voordat ik ze zou laten vervangen (maar dat is mijn mening).

Wat online voorbeelden

De wijzers die er op zaten, met de lume gaten waren niet origineel. Dus ik vraag me af of de dauphine wijzers of de pencil wijzers er origineel op hebben gezeten.

De minutenwijzer moet in ieder geval tot aan de minuten(stippen) reiken, en de uurwijzer tot net aan de uurmarkeringen. Beide typen wijzers kunnen wel, kijk anders nog op chrono24 met zoekopdracht IWC en kies uit de jaartal balk periode 1950 - 1960 .

2 likes

Jaren '50 kenmerkten zich door zwaardwijzers, ik zou daar voor gaan…
Succes!

1 like

Optie 1 is naar mijn persoonlijke mening wel het beste

1 like

Optie 1 is inderdaad voor dit horloge de mooiste.

1 like

Optie 1 is de mooiste.
Hier de mijne:

4 likes

Dit. De wijzers die de horlogemaker laat zien zijn te kort. Er zijn veel (nieuwe) horloges te koop met te korte wijzers, maar ik vind het persoonlijk onverdragelijk :man_shrugging: Mijn grootste ergenis, te korte wijzers. Als je toch vervangt, dan maar gelijk de goede lengte toch.
Alle andere foto’s tot nu toe zijn wel op lengte.

Verder heb ik ook een voorkeur voor ‘pencil’, het model van optie 1, maar dat is bijzaak. Als je ‘dauphine’ mooier vindt kan dat ook.

2 likes

Heel mooi exemplaar. Ik neigde zelf ook al naar optie 1, maar dit heeft me wel helemaal overtuigd. Thanks!

1 like

De wijzerplaat lijkt mij een redial. Je zou dus ook op zoek kunnen gaan naar een andere wijzerplaat met bijbehorende wijzers

Klopt inderdaad, nu je het zelf valt het me op dat de voorbeelden wel langere wijzers hebben. Ziet er inderdaad beter uit. Dit ga ik bespreken

Goed advies. Dit ga ik bespreken. De minutenwijzer moet in ieder geval langer. De uurwijzer kan ik mee leven. Ik ga voor de pencil wijzers :+1:

1 like

Mooi!

2 likes