Advies gevraagd voor divers watch met chrono

Beste horlogeliefhebbers, in mijn zoektocht naar een nieuw horloge stuit ik steeds weer op dit forum met goede advies maar er zijn simpelweg zoveel horloges op de markt dat ik liever mijn vraag direct eens in dit forum post om advies in te winnen van jullie.

Mijn vorig horloge was een Invicta Pro Diver. Misschien niet een topper maar door dit horloge ben ik wel een beetje geinteresseerd geraakt in horloges. Ik zeg wel “was” want vorige week is ie van een meter hoog op een puntige rots gevallen met glasbreuk als gevolg.
Ik ben actief duiker en waar mogelijk neem ik mijn horloge mee onder water. De Invicta heeft alleszins -50 meter overleefd, al is het geen echt divers horloge.

Mijn vraag nu: Ik ben op zoek naar:

• een nieuw horloge
  • alles stainless steel
  • zwarte of blauwe wijzerplaat
  • roterende bezel
  • merk is niet belangrijk, geen fake maar genuine of homage
  • chrono die te bedienen is onder water (!)
  • datum aanduiding
  • solar of automatic (bij voorkeur automatic)
  • bij voorkeur diver’s extention aan de band
  • waterdicht tot minimum 60 meter effectief (weet niet zeker of gewoon 200m dan voldoet of dat dit dan diver’s 200m moet zijn)
  • klassiek design zoals seadweller of seamaster
  • wijzers en aanduidingen lichtgevend
  • ik zoek geen stuk dat 25 jaar meegaat of meer en behoud van waarde interesseert me ook niet. Als ie wat goedkoper is en ie is stuk na een paar jaar kan ik daar best mee leven (zie mijn Invicta r.i.p. :wink:
  • budget: 200 Euro? max 500 Euro? Geen idee, ik zou eerst willen weten wat voldoet aan bovenstaande vraag.

Dankjewel voor jullie advies en de vele nuttige tips en foto’s op het forum,
Daniel

Voor dat budget wordt een automatisch horloge wel lastig, denk ik. Een automatische chronograaf voor 500 wordt sowieso al lastig, laat staan met een goede waterbestendigheid. Misschien kun je ook kijken naar horloges met wat meer kunstof, zoals een G-Shock of een Suunto.

Verder vond ik nog deze lijst met mogelijkheden, alhoewel veel daarvan al een paar duizend kosten: http://forums.watchuseek.com/f74/list-chronographs-can-used-underwater-376576.html

Die lijst had ik al tegengekomen maar vind ik boven budget voor iets wat toch wel redelijk zal afzien.

Wat met

• Seiko solar diver chrono
  • Davis 1741
  • Invicta pro diver 1068

• Of zeg ik hier domme dingen? De chrono van deze horloges zal wel niet onder water te gebruiken zijn zeker?

Suunto en G-Shock vind ik geen optie voor horloge al is mijn volgende duikcomputer misschien wel een Suunto D9tx maar dan als volwaardige duikcomputer en geen horloge

Chrono’s voor onder water

Tag Heuer aquagraph
Breitling Seawolf chrono

Helaas niet onder €500 :frowning:

Leuk klokje is mi de Tissot Seatouch, dan heb je direct een logboek :smiley:
Verder gebruik je de chrono toch niet onderwater, ik heb hem in ieder geval nooit nodig gehad :wink:

de Seiko SSC019 Solar Diver misschien ?

Citizen jv o51-60.
Met titanium band.
Je moet van het design houden maar m.i. voor duikers ideaal.
Eindeloze mogelijkheden maar het is niet bepaald erg “dressi”.

De mijne komt deze week binnen, ik weet niet uit welke buurt je bent maar je mag hem bij gelegenheid wel eens uitproberen, no prob.

Certina DS action chrono. In vele kleuren te krijgen. Geen automaat. Maar dat is bijna onmogelijk.

ik heb onderstaande seiko solar:

Ben er erg tevreden over, kosten waren rond de 200 euro.

Deze en de andere modellen uit de Seiko Solar diver chrono`s hebben geschroefde kroon en drukkers.
Om de chronofunctie dan onderwater te gebruiken lijkt me niet geschikt.

Explore vierport

Even een regel weggehaald (mcfr)

mag ik vragen waarom en of t noodzakelijk is dat de chrono onder water te gebruiken is? als t puur is om voor de duik de chrono te starten, dan zijn de meeste wel geschikt, maar bij de meeste wordt ten stengste afgeraden om onder water de chrono te gebruiken. voor zo ver ik weet zijn de omega smp en breitling avenger seawolf geschikt om onder water te gebruiken.

breitling heeft n slim systeem magneetjes http://www.ablogtowatch.com/clever-breitling-innovation-improves-under-water-chronograph-watch-operation-with-magnets/

functioneel en budgetair voldoen ze wel aan je wensen, maar niet kwa looks: sommige casio gshocks hebben n pakking die over de knoppen heen zitten, waardoor er geen water langs de pushers kan gaan.

ALs hij echt functioneel onder water gebruikt moet worden heb kun je gewoon echt beter een Casio Frogman nemen.

Omega Seamaster Chronograph 300m… bij dit horloge kun je ook de chronograph onder water gebruiken… kost alleen iets meer als 200-500eur…

Maar is natuurlijk een heel mooi horloge… automatik…

Hoi Daniel,

Zelf heb ik sinds vorig jaar de Invicta Subaqua Noma 5, heb ermee gedoken en is een mooi afgewerkte klok. Weliswaar modern ontwerp t.o.v. de Pro Divers, maar het ontwerp van de pushers maakt het wel mogelijk om de chrono onder water te gebruiken (zie filmpje). Model is er in quartz en automaat, waarbij ik vermoed dat de quartz tweedehands wel voor €500 te vinden is.

Nu met de juiste link:

Erik de Gast Schreef:

Hoi Daniel,

Zelf heb ik sinds vorig jaar de Invicta Subaqua
Noma 5, heb ermee gedoken en is een mooi
afgewerkte klok. Weliswaar modern ontwerp t.o.v.
de Pro Divers, maar het ontwerp van de pushers
maakt het wel mogelijk om de chrono onder water te
gebruiken (zie filmpje). Model is er in quartz en
automaat, waarbij ik vermoed dat de quartz
tweedehands wel voor €500 te vinden is.

http://www.youtube.com/watch?v=QL0FQUz_Nyc

http://www.mijnalbum.nl/Foto-P3RDHXQS-D.jpg

Wow, heftige klok!

Grappig hoe er raampjes in de secondewijzer zijn gemaakt voor de dagvenster en subwijzer :smiley:

Ik heb mijn huiswerk niet uitgebreid gedaan, maar ik ben niet tegengekomen dat de pushers ook onder water te gebruiken zijn. Enkel dat het klokje in gesloten stand 500m en geopend 200m WR zou zijn.

Idd een paar mooie details die kleine doorkijk venstertjes in de wijzers.
Ik neem aan dat als de open stand 200m aan kan, de pushers gewoon gebruikt kunnen worden… Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik daar nog geen ervaring mee heb, en het ook niet op een meter durf te proberen.
Er zou idd wel verschil kunnen zijn tussen open staan en open staan + gebruiken.