Advies gevraagd: welk vintage dameshorloge

Hallo!

Ik heb een paar maanden geleden besloten mezelf voor mijn verjaardag een ‘echt’ horloge cadeau te doen. Ik draag nu een oude casio en een merkloos gouden horloge van mijn oma (handopwinder, zo leuk!): ik val dus voor vintage. Ik lees al een aantal weken mee op dit forum en mijn zoektocht op de verschillende sites heeft het volgende opgeleverd: ik zoek een gouden (of goudkleurig) horloge, vintage, jaren 50-70 in orginele staat (heb gemerkt dat ik het niet mooi vind als er bijv. een niet passend bandje aan zit). Ik kom vaak uit bij Omega. Liefst met een goudkleurige band. Ik heb gemerkt dat er maar weining aanbod is in dameshorloges, en ik heb als leek geen idee waar ik precies op moet letten. Op veiling sites voel ik me al snel verloren omdat ze me alles kunnen wijsmaken. Ik weet dat er maar weining vrouwen meeschrijven op dit forum maar hoop dat jullie me toch kunnen helpen. Wat is gezien mijn wensen een goed dames horloge (een kleiner heren horloge is overigens ook een optie)? En waar moet ik op letten? Qua prijs wil ik eigenlijk niet meer uitgeven dan 650 euro ( minder is altijd beter :slight_smile:). Alvast super bedankt!

Een 32mm horloge (wat een acceptabele maat was voor heren tot in de jaren 60) is zeker draagbaar als vrouw.

Voor 650 EU moet een volgouden Omegatje te vinden zijn. Wel op een lederen bandje, een volgouden band is meer waard dan het horloge in goudwaarde alleen al.

Welke stijlen spreken je aan?

Kleine vrouwen cocktail watches?
Klassieke dressers (kleine heren maat)

Ik weet dat er voor mijn budget horloges te vinden moeten zijn, maar ik weet gewoon niet zo goed waar op te letten. Het mag best een zichtbaar horloge zijn, maar niet opzichting. Ik vind bijvoorbeeld een kleine gouden ladymatic heel mooi, ook omdat er dan zoveel techniek in zo"n klein horloge zit. Maar als het horloge "weg"valt is dat natuurlijk zonde… Een lederen bandje is op zich geen probleem als het bij het horloge past…Ik heb smalle polsen en vind een lederen bandje dan soms te zwaar…

Heel erg bedankt voor je reactie!

Veel liefhebbers gaan moord en brand schreuwen,

Maar heb je al eens naar Must de Cartier gekeken?

ow jee… dat was niet mijn bedoeling… Heb ik gevloekt in de horloge-kerk? :slight_smile:
En nee daar heb ik nog niet naar gekeken dus dat ga ik meteen doen, bedankt!

En als ik heb gevloekt in de horloge-kerk hoor ik het graag… jullie weten meer dan ik :relaxed:

Lastige categorie op een overwegend heren Forum. Omega heeft zeker een aantal mooie vintage gouden horloges. Ik zou eens een paar horloges passen en kijken wat voor maat je prettig vindt.

M’n vriendin deze cadeau gedaan. 10mm vaste lugs , kast 15 mm zonder de kroon en verticaal 25 mm. Jaren 40 met een nieuwe Omega gesp en custom bandje

1 like

Hallo
Moet het quartz , opwinder of automaat zijn
Goud of staal of beide
Tot welke diameter dacht jij zelf aan
gr roel

Ik denk dat je een vintage Tissot met gouden kast en bandje wel moet kunnen vinden voor 650 Euro.
Deze met 9ct gouden kast en band wordt op ebay aangeboden voor ongeveer 600 Euro:

En deze, met 18ct kast en 9ct gouden band voor rond de 500 Euro:

Ik weet alleen niet of een van beiden een beetje je stijl is.

Het liefst een opwinder of automaat, goudkleurig. Ik weet dat de dames modellen niet erg populair zijn (al vind ik ze persoonlijk wèl mooi), dus een kleiner heren model kan ook (tot 30mm ongeveer)…
Merci!

Bedankt voor de links! De klok van de bovenste op het bandje van de onderste zou mooi zijn :sunglasses: (ik vind de bovenste band net iets te heftig en een ronde kast mooier dan een vierkante). Maar ik zie in de shop nog meer moois (een zenith uit de jaren 50)…

Volgens mij is ebay een goede plek om mooie vintage horloges te vinden. Als je bijvoorbeeld zoekt op “solid gold ladies watch” en je beperkt je tot de EU en kiest je budget, dan vind je een hoop leuke klokjes. Door een beetje te stoeien met zoekopdrachten krijg je een aardig beeld van wat er te krijgen is en wat het kost:

http://www.ebay.nl/sch/i.html?_sop=3&_udhi=650&_mPrRngCbx=1&_from=R40&_sacat=0&_nkw=solid%20gold%20ladies%20watch&rt=nc&LH_PrefLoc=3&_trksid=p2045573.m1684

Ook een Omega met gouden band ligt dus wellicht binnen budget (638 Euro):

Alleen vergt het soms wel wat kennis om het kaf van het koren te scheiden, dus mocht je iets moois gevonden hebben dat je zou willen kopen dan is het misschien goed om hier op het forum even de meningen daarover te peilen, dat kan je wellicht behoeden voor een miskoop.

Ook kan het goed zijn om bij vintage horloges vast een deel van je budget te reserveren voor een onderhoudsbeurt. Vaak is niet bekend wanneer het laatste onderhoud is gepleegd.

PB gestuurd

Op marktplaats staan wel wat vintage dames Omega’s. Zoals deze.

http://www.marktplaats.nl/a/sieraden-tassen-en-uiterlijk/horloges-dames/m1046719420-omega-seamaster.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Fijn alle reacties! Om julie en beetje een beeld te geven: even wat ik zo gauw mooi vind op de veilingsites (vast inclusief blunders). Ik heb ook gezocht naar heren horloges, maar dan is het aanbod meteen zo enorm dat ik echt door de bomen het bos niet meer zie. Ook zijn ze vaak net iets te groot (ik heb hele smalle polsen en zou niet veel groter willen dan 30mm)

http://www.ebay.nl/itm/9k-SOLID-GOLD-ZENITH-Ladies-Watch-Very-Good-Running-Cond-15-Jewel-Movement-/111684276813?hash=item1a00e6d24d:g:6KwAAOSwstxVL~28))

http://www.ebay.nl/itm/SOLID-9CT-GOLD-TRENCH-WATCH-STYLE-ADJUSTABLE-GOLD-STRAP-LADIES-22-7-GRAMS-FWO-/201557928273?hash=item2eedc9e951:g:5wMAAOSwoBtW6vAp)

http://www.ebay.nl/itm/1950s-ALL-SOLID-9CT-GOLD-ZENITH-LADIES-WRISTWATCH-WITH-FABULOUS-BRACELET-/130663878242?hash=item1e6c2c8e62)

http://www.ebay.nl/itm/VINTAGE-LADIES-SOLID-9CT-GOLD-BRACELET-WATCH-OMEGA-ORIGINAL-BOX-/162056247370?hash=item25bb4e184a:g:KxsAAOSwZSFXJj2-)

Zoals de meesten hier heb ik weinig kennis van dameshorloges, maar een paar algemene tips over de horloges die je gevonden hebt:

Nr1: Lijkt mij een originele klok, wel wat patina op de dial, maar dat heeft hier wel wat charme vind ik. Hij zit wel op een goedkoop fixo-flex bandje dat alleen maar een goudkleurtje heeft maar dat slijt er waarschijnlijk vrij snel vanaf bij dagelijks gebruik. Voordeel is dat hij daardoor weer goedkoper is. Uurwerk ziet er netjes uit, en is regelmatig onderhouden.

Nr2: zou ik laten liggen, hier zit een goedkoop blikken penanker uurwerkje in. Deze uurwerkjes zijn over het algemeen niet erg nauwkeurig en de meeste horlogemakers worden er niet blij van om aan te werken.

Nr3: Er staat bij dat het een Zenith is, maar dat is aan het klokje verder nergens te zien. De wijzerplaat lijkt mij opnieuw gelakt (redial) en daarbij is het merk van het horloge verdwenen. Voor een herenhorloge is dat zo ongeveer een doodzonde, ik weet niet hoe dat voor dameshorloges zit. Verder staat er geen foto bij van het uurwerk. Ik zou op z’n minst een foto van het uurwerk erbij willen zien voordat ik zoiets zou overwegen.

Nr4: Ook bij deze Omega krijg ik het idee het een redial is, al hebben ze hier dan wel weer de merknaam erop gezet. Wel een netjes uitziend origineel omega uurwerk.

Van deze 4 zou ik denk ik voor de eerste Zenith gaan, ondanks het goedkope bandje, maar ik denk dat ik nog even rustig verder zou zoeken. Er komt dagelijks nieuw aanbod bij, gewoon een poosje bijhouden tot je ultieme exemplaar langskomt.

Succes in elk geval!

Thanks! Ik vind de Zenith verreweg het mooist, maar moet dan inderdaad op zoek naar een bijpassend bandje… Toch maar even afwachten. Ik ga iig mijn best doen en wat meer op de uurwerkjes letten…

(de ladymatic die net te koop stond hier op HF was supersnel verkocht… dus toch een markt voor dameshorloges…?? :blush:)

Hij staat er toch nog? Of mis ik iets? :smile:

Ja maar er zijn verschillende(???) mensen met serieuze interesse, en ik was op miraculeuze wijze niet de eerste :wink: Erg jammer, ik vertouw horloges van het HF veel eerder dan van de veilingsites omdat ik er geen verstand van heb. Maar goed… er moeten meer forummers zijn met mooie dameshorloges in de la…

Ah, ok vandaar.
Ja er zouden er toch haast meer moeten zijn. Ik heb er zelf ook een paar liggen, maar dat zijn opknappertjes waarvoor ik een keer tijd moet vinden. Bovendien gaan die dan waarschijnlijk naar mijn vrouw. :smile:

1 like