Advies gevraagd: welke vintage Seiko?

Eind vorig jaar heb een week de Seiko 6106-8131 van een kennis op zicht mogen hebben. Een fantastisch mooi horloge maar ik kon helaas niet wennen aan de 18mm bandaanzet. Toch heeft het horloge me nooit los kunnen laten en merk ik dat bijna maandelijks het aanbod check of in de late uurtjes zit te speuren naar een gelijkend model met een aanzet van 20mm… Er uit komen lukt me niet, ik verdwaal hopeloos in onvolledige of onjuiste advertenties, tot grote frustratie.

Dus, ik doe een beroep op jullie kennis, wat heeft Seiko in het aanbod met een bandaanzet van 20mm met een sterke gelijkenis op deze topper?! Mijn dank is alvast groot :pray:

2 likes

Vanwaar de zoektocht naar een 20mm band aanzet? De meeste Seiko’s uit deze tijd zijn 18 of 19mm. 20mm was meer voor behouden voor de grotere modellen en/of bijzondere kastvormen. Wat bedoel je met een gelijkend model? Eentje die er echt op lijkt? Of een dress watch met lichte plaat in het algemeen?

2 likes

5126-8130 kijk niet verder er is niks beters :stuck_out_tongue_winking_eye::joy: geintje natuurlijk. Waarom is de band aanzet überhaupt een criteria voor het horloge? Ga je veel banden wisselen?

1 like

Het is puur optisch, 18mm oogt me een beetje te smal. Als het niet anders is dan kan ik me er denk ik wel bij neerleggen, maar als er wel een 20mm optie is dan liever die natuurlijk :grin:

Met “gelijkend” doel ik denk ik voornamelijk op de vorm van de case en een zilveren sunburst dial.

Je kunt ook een 20mm band op een 18mm lugs proppen. Misschien een klein beetje bij snijden met een scherp mesje.

20mm oogt al gauw wat lomp op een 36 of 37mm horloge. Dat merk ik met het onderstaande horloge dat de kast er vrij “vierkant” van wordt. Een van de weinige modellen die ik zo kan bedenken met een normale kastvorm is de 6306-8000

1 like

Hey niets mis met vierkante Seiko’s hé :grimacing::joy:

8 likes

Pwoah, zo op een nato is dat inderdaad wel een bijzondere look ja… Maar wel weer een nieuwe reference om naar te gaan zoeken, thnx!

Kan iemand dat misschien uitleggen, voor een aantal references kom ik tegenstrijdige maten tegen. Bijvoorbeeld de 6309-8020, ik zie ze regelmatig geadverteerd als 19mm, maar ook vaak genoeg als 20mm :man_shrugging: Tenzij dit een soort vorm van quantum lugs zijn die tegelijkertijd zowel 19 als 20 mm kunnen zijn klopt er iets niet

1 like

he @W.E hoeveel mm is hij?

Maar zijn wel heel andere horloges qua look dan die DX.

1 like

De 6309-8020 heeft een bandaanzet van twintig millimeter, niet meer en niet minder. Als iemand negentien millimeter vermeldt zit ie fout.

2 likes

Zelf ben ik sinds jaar en dag verknocht aan de Weekdaters van Seiko. En dan het liefste de Seikomatic varianten omdat dat logo zo lekker bekt.
19mm band aanzet, dus alweer een millimetertje gewonnen richting de 20.
Misschien kun je wat spelen met verschillende lederen banden? Ik merk zelf altijd dat er echt een groot verschil zit In leren bandjes die flink wat voering hebben en leren bandjes die niet gevoerd zijn. Gevoerde bandjes hebben nu eenmaal wat meer body en ogen daarom ook wat groter.

Hier nog even een fotootje van de mijne, de 6206-8990 (1964):

5 likes

Die weekdater had mijn oog ook al gevangen inderdaad, erg mooi horloge :ok_hand:t2: Ik merk dat ik nog dieper het vintage Seiko konijnenhol in zal moeten kruipen :rofl:

1 like

Kijk ook zeker hier eens! Pareltjes tussen

2 likes