Advies gevraagd!

Ik vind zelf de Oris Sixty Five of Zeigerdatum mooier, want ik ben een retro figuur. Maar de Oris Aquis is alom geliefd om z’n afwerkingsniveau en totaal eigen karakter.

Als ik 2000 Euro te verbranden had zouden mijn gedoodverfde kandidaat-merken Sinn (Duitsland), Stowa (Duitsland), Nomos (Duitsland), Mühle Glashütte (Duitsland), Seiko (Japan) en als enige zwitser Oris zijn. Ik heb absoluut geen fetish voor Zwitserland. Integendeel. Maar Oris en Moser zijn cool. Omdat ze hun eigen ding doen. Heel erg hun eigen ding.

Oris is sympathiek. Ze maken fantastische horloges, zoals ook de Dexter Gordon limited Jazz dresser, de Art Blakey Limited, de James Morrisson Limited… Stuk voor stuk mooie interpretaties.

Kortom: Oris altijd goed.

Voor iemand die

is, is de Aquis toch een hele goede keuze heb hem zelf ook.
Ik kan hem zeker aanbevelen en tegenwoordig is hij in veel maten en kleuren te verkrijgen. Zeker een aanrader wat betreft afwerking en het is ook een mooi (en onafhankelijk) merk.
Alternatieven zijn een (tweedehands) Tag Heuer aquaracer of een Longines Hydroconquest (vond ik minder).

1 like

Hoi Jeremy, welkom op dit mooie forum. Zoals je direct ervaart, vol met enthousiastelingen en informatie!

Zoals hiervoor al een aantal malen is gezegd, moet je vooral naar fysieke winkels toe om te kijken, te passen, te voelen, te praten en te luisteren.
Pas dan kun je een weloverwogen beslissing maken.

De Aquis heb ik in het afgelopen halfjaar ook op de korrel gehad. Uiteindelijk ben ik voor een Longines Hydroconquest gegaan. Recentelijker heb ik ook nog uitgekeken naar een Tag Heuer Aquaracer, zeker vergelijkbaar.
Opties genoeg dus.

Koop niet overhaast, het eerste de beste dat je tegenkomt. Ga er op uit (alhoewel dat in deze tijd wat lastiger is), probeer wat. In algemene zin is jouw geld morgen net zoveel waard als vandaag en wil iedere winkelier het wel hebben. Schroom dus niet gebruik te maken van de klantvriendelijkheid en gastvrijheid van een winkelier om te oriënteren. Geef aan dat je op zoektocht ben en het e.e.a. wilt passen. En loop gerust zonder aankoop de winkel uit om er over na te denken, gedurende de zoektocht.

Heel veel plezier in de zoektocht en houd ons op de hoogte!

4 likes

Welkom!
Ja dat is moeilijk er zijn zoveel mooie horloges.

:point_up_2:t4:

@jerm88
Nou ben ik een Oris fan, dus een roze bril, maar het eigenwijze, onafhankelijke en eigen karakter is wel leuk. Niks lijkt op een Aquis, BCPD, de boven genoemde modellen of op bepaalde 65-ers.
Om het op zijn Oris te zeggen :
image
Daar komt ook nog eens bij dat ze maar 50.000 horloges per jaar produceren, dus de kans dat je iemand met een Oris tegenkomt is vrij klein. Hoeveel van die 50.000 zullen er per model/land wereldwijd worden verkocht denk je? Die paar verkoopadressen in Nederland zijn te verwaarlozen vergelijken met andere grote merken, dus dat maakt het allemaal nog wat interessanter.

1 like

Ja de Aquis is prachtig en voor iedere pols geschikt, in 39,5 41,5 en 43,5 mm. :star_struck:

2 likes

Tent in Zwolle is sympathiek.

1 like

Overigens is je weerspiegeling te zien in het chrome… :sweat_smile: Wel duidelijk hoe de foto gemaakt is toch? Maar dat terzijde.

1 like

Ja, die aikon is in dit prijssegment een hele leuke.

Zeker horloges gaan passen… rond de €2000 zijn mooie horloges te vinden (zeker ook tweedehands!).

TAG, Oris, Tudor, Omega en bv Ball Watch & Co.

Als je een paar modellen past, dan krijg je vanzelf Beeld & Geluid erbij…

Ik zou wel een beetje bij de gerenommeerde merken blijven ivm waardevastheid (voor zover mogelijk)

1 like

Rond de 2k is Oris toch je beste optie denk ik. Meeste Tudors zitten nieuw boven de 3, en tweedehands toch eerder op 2.5k met stalen band.
Of tis afgeragde puin…

Breitling?

Oris moet je je even laten voorlichtend door de Oris experts hier op het forum, maar zou -wat je ook doet- niet de adviesprijs betalen voor Oris. Moet je echt met hele, hele grote korting kunnen scoren.

1 like

Mijn advies is google een beetje welke merken op dit niveau tot de haute horlogerie behoort. En dan alles af gaan om te zien wat je leuk vindt. Tegen die tijd zal de COVID-19 crisis misschien een beetje zijn gaan liggen en kan je de hele lijst met potentiële kandidaten op basis van foto’s gaan passen. Het voelen is een belangrijke onderdeel van het luxe gevoel. En je leert meteen bij welke verkopers je je op je gemak voelt. Denk hierbij wel aan echte juweliers en winkels met expertise. Anders dan bij horloges tot 500 euro misschien.

1 like

Baume mercier wordt in de tot 2k vaak overgeslagen. Inmiddels kan je de 5 day automaat met silicon hairspring voor steeds scherpere prijzen krijgen

Daarnaast is Eterna min of meer ter ziele, waardoor je serieus mooi afgewerkte horloges voor zachte prijzen kan kopen:

B. V. Een triple date maanfase

Big date in house uurwerk

Met 2k zit je ook in jong gebruikt Grand Seiko gebied… Qua afwerking echt super

Met de robustere 8j

1 like

Misschien idee om even het EHBO lijstje in de FAQ door te nemen. Die kan helpen je wensen scherper te stellen, zodat we specifiekere suggesties kunnen doen.
We weten nu namelijk alleen budget en dat je die Oris mooi vindt.

1 like

Hartelijk dank allen voor reacties.
Nu heb ik vanavond het internet afgespeurd en ben ik mede dankzij jullie inbreng tot een lijst kanshebbers gekomen:
Nieuw:
TudorBB 41 (2590)
Oris great barrier reef lim. edition 3 43,5 (2300)
ML aikon auto 42 ( (1590)
TAG HEUER aquaracer calibre 5 43 (1839)

Pre-worn:
Breitling superocean a37320 38mm zonder doos/papieren (2200) jaar: 2007
Breitling superocean a17320 42mm met doos/papieren (2530)) jaar: 2015

Nou ben ik behoorlijk dol van laatstgenoemde. deze heb ik beiden van chronoexpert.nl. Ik vroeg mij af of dit reële prijzen zijn en of dit een betrouwbaar verkoopplatform is.

Prijzen heb ik er maar achter gezet voor de vorm.

Afgeleid van de 70ties klassieker.
Met 40mm een mooi formaat.
Deze zal niet snel vervelen :+1:

De Aquis vind ik wat te bonkig en imho
geen horloge voor iedere dag.

Succes :+1:

En dan heb je nog budget over voor een SKX
of een Citizen NY0040.
Voor erbij als beater/diver.

Dan heb je een kek setje als je het mij vraagt.

Misschien heb je nog iets aan de suggesties die ik in mijn topic heb gedaan/ gekregen…

Groet,
Tim

Oh en ik heb dus ook een keer de Oris Aquis Date green bezel (oud model) gepast en toen werd het uiteindelijk de blauwe Longines…

I.i.g. succes met de zoektocht, dat is misschien wel het leukste!

Al aan Fortis gedacht? Onderscheidend en niche onafhankelijk merk. Bijzondere historie enz enz.

www.fortis-swiss.com.

https://cdn.fortis-swiss.com/wp-content/uploads/2020/01/fortis-lookbook-19-20.pdf

https://cdn.fortis-swiss.com/wp-content/uploads/2020/01/fortis-100-years-book.pdf

De enige kenner (jouw smaak, voorkeur, voorliefde) ben jezelf.