Advies gevraagd

Hoi iedereen,

Sommige mensen hier op het forum weten wellicht dat ik een Seiko SNZF15K1 heb en dat eigenlijk tot kort mijn daily is geweest. De Sea Urchin zien veel mensen als een vakantie beater, maar voor mij betekent deze wel heel erg veel. Het is namelijk het cadeau van mijn ouders voor mijn 18e verjaardag geweest. Ik was toen nog geen lid (heb me hier niet ingelezen) en heb nog geen moment spijt gehad van de keuze, maar inmiddels merk ik toch dat ik voor een dilemma sta.

Na deze (bijna) twee jaar full-time te hebben gedragen merk ik dat de rotor zo extreem luid is geworden dat de buren er van wakker zouden kunnen worden, de gangrese is maar een uur of 24 is en het ergste: hij loopt super inconsistent. De ene dag zit ik met de Seiko op -17s, de andere dag op +9. Ook is de bezel insert snel aan het slijten en hoe lang hardlex nog goed blijft is ook maar de vraag.

Aan de hand van mijn anderhalf jaar hier op het forum vroeg ik me af of het niet tof is om er een ceramic insert (zelfde stijl als OEM) op te zetten, saffier glas en de 7s36 te vervangen door een nh35. Een nieuw uurwerk is namelijk goedkoper dan een service en ik heb een upgrade te pakken, ceramisch blijft langer mooi en saffier blijf ook langer mooi.

Wat is dan mijn twijfel? Nou, ik wil hem graag blijven zien als die leuke Pepsi die ik heb gehad voor mijn 18e verjaardag, maar ik wil ook dat hij lang genoeg mee gaat zodat ik hem ooit door kan geven aan familie wanneer ik oud ben. Zeker na twee jaar dragen schrik ik van hoe “gedragen” hij is en omdat ik echt in tweestrijd met mezelf ben heb ik besloten er een topic over te maken.

Ik heb inmiddels mijn collectie uitgebreid om de druk wat van de Seiko af te halen, dus het heeft nog geen haast. Als ik dankzij jullie de knoop door kan hakken kan ik langzamerhand zoeken naar de juiste, beste onderdelen en zoeken naar iemand die me hier mee wil helpen.

Wat zouden jullie doen?

• Standaard houden, niks aan veranderen en de 7S36 servicen
  • Modden (in OEM stijl) zodat hij langer mooi blijft

0 stemmers

1 like

Lekker zo laten.

1 like

Deksel open draaien, wd40 erin spuiten en gaan… :innocent:

1 like

Modden zodat ie langer mooi blijft?

Dat zie ik als een contradictio in terminis

1 like

De tussenweg: uurwerk vervangen door Sii uurwerk, een de rest gewoon stock laten. Ik vind ceramische bezels doods en saai.

2 likes

Dat is natuurlijk ook nog een optie ja. @Fate_Amenable_To_Change

@anon33714818EV Ik bedoel meer dat het horloge op die manier minder beschadigd. Hardlex krast snel en aluminium voor de insert is ook vrij krasgevoelig. Ik vind hem helemaal standaard ook mooi(er), maar als hij over 5 jaar er uit ziet als Schwarzeneggers boksbal, zou ik dat ook jammer vinden. Vandaar het dubbele gevoel…

Doe dan discrete saffier en een SII uurwerkje, maar laat die bezel in godsnaam gewoon alu. Zie krasjes als Wabi-Sabi, want:

:point_up:

Op het moment dat je een ceramische bezel doet verlaat al het leven je Seiko.

Uit drie componenten twee robuuster maken zodat je een mod krijgt die het basiskarakter van je Seiko niet aantast is heel wat waard. :slight_smile:

Tja, als je er zo aan gehecht bent zou je ook wat rustiger aan kunnen doen met dat ding. Van dat geld wat je op een ceramische bezel bespaart kun je ook een goeiekope Casio kopen om tot snot te slaan.

1 like

Nieuw uurwerk nh35 en saffier erin doen. Voor de rest zo laten.

2 likes

Si uurwerk erin, saffier met transparante AR coating. Dat zijn upgrades, de rest niet.

Ah! great minds think alike.

2 likes

Bescheidenheid kent geen tijd :slight_smile:

2 likes

Precies dit. Evt wel saffier zonder stijl te veranderen

1 like

ae929610916ea8694deda74586e35dff36f3bfa4

2 likes

Je bent gewoon jaloers man. Wij hebben eenmaal fantastische ideeën.

2 likes

Thanks mannen, komt goed. Bezel was idd grootste punt van twijfel dus die laat ik lekker zo!

Is er nog iets wat ik moet weten mbt de kroon op 3 uur ipv 4 uur met het bestellen van een NH35? En kan ik de zwarte dag-datum functie overzetten?

Altijd origineel houden! Hoe vaak je in het gedeelte op het forum “vragen over echtheid” zogenaamde verbeterde horloges ziet die eigenlijk door hun verbeteringen juist hun charme en dus waarde verliezen is im te huilen. Recent nog een Speedy met servicedial en aftermarket wijzers.

Als ik jou was zou ik het horloge in de horlogekist leggen om naar te kijken en van te genieten en te zijner tijd als project zou oppakken om terug te brengen in de originele staat.

Meer algemeen; Een tijdje terug heb ik een topic geopend met jou vraag als onderwerp maar die is gesloten/verwijderd.

Mijn vraag was ook; alle Mods die nu gemaakt worden en de markt overspoelen. Dat zijn toch eigenlijk de FrankenWatches, Mumbai Specials etc van de toekomst

1 like

Hey man, heb ook wel eens problemen gehad met de rotors van seiko movements. Deze maken soms veel geluid als ze uiterst los zitten. Dit kan je zelf gewoon repareren. Maak je kast open en draai je rotorschroef zachtjes aan. Hierbij zal het probleem opgelost moeten zijn!

1 like

Ik denk dat ik gelijk voor een NH35 moet gaan. De luidruchtige rotor is niet het enige probleem aan het uurwerk helaas…

Mijn bescheiden mening. Zoals je zelf zegt, heb je dit horloge gekregen voor je 18de verjaardag. Ik merk ook dat je er een emotionele band mee hebt. Dat is mooi. Ik denk (wat ik opmaak uit je verhaal) dat je ook niet van plan bent het te verkopen. Dus in mijn ogen kun je niets mis doen. Het belangrijkste is dat het dus bewaard kan blijven in de familie en dat het met plezier wordt gedragen.

Die aanpassingen die je aanhaalt, zijn op vlak van duurzaamheid zeker een kwaliteitsverbetering. Wat je ook kunt doen is foto’s maken van hoe het er nu uitziet, deze bewaren en later aan je opvolger tonen. Zo ziet zij/hij ook hoe veel het voor je betekent en welke zorg je er in hebt gestoken. (Bij het opmaken van een oldtimer wordt er soms ook een nieuwe motor gestoken, nieuw likje verf,…)

In ieder geval, vind ik het mooi dat het horloge zo veel voor je betekent.

Vriendelijke groet.

1 like

Als je toch bereid bent om het uurwerkje te laten servicen dan kan je ook even kijken wat het doet als je zelf wat probeert te smeren. Anders zou het laten servicen wel mooi zijn zolang de prijs beneden een nieuwe 7s36 blijft.

1 like