Advies gevraagd. Vintage style dresser.

Ik ben op zoek naar een (nieuw) horloge met een retro look, zeg maar á la de Junghans Max Bill. Ik heb me al helemaal suf gezocht op internet maar kan niets vinden wat aan al mijn wensen tegemoet komt. Die wensen zijn:

• Mechanisch
  • Analoog
  • Diameter 34-36
  • Bol plexiglas (evt. bol mineraalglas)
  • Leren band
  • Prijs ca. € 1.250
  • Duitse of Zwitserse makelij (ook het uurwerk)

Ik ben al veel leuks tegengekomen, maar het is het altijd nét niet. Zo heeft een Stowa Antea een plat saffierglas en heeft een Laco Classic een Miyota uurwerk. Kortom, wie zet me op het juiste spoor.

3 likes

Waarom niet de Max Bill zelf? Zit je altijd goed. :+1:t2:

9 likes

Tissot heritage lijn al eens bekeken?

1 like

Mischien vind je hier iets.

2 likes

Deze is 38 mm de Meister automatic voldoet exact aan je verdere wensen… :+1:

Ook in wit verkrijgbaar…

9 likes

Deze is iets groter maar draagt veel kleiner door het bolle glas. Heb zelf de 42mm gehad die ik normaal te groot zou vinden. Volgens mij zijn er ook 34mm versies maar die zijn meer gericht op vrouwen.

1 like

A la Junghans Max Bill, maar niet Junghans Max Bill? De Handaufzug voldoet hier toch aan?

Voor plexiglas en kleinere maatjes dacht ik eerst aan Baltic, maar ik vermoedt dat die doorgaans geen Zwitsers uurwerk hebben. Duitse of Zwitserse ‘makelij’ is sowieso dubieus. Denk dat je er meestal vanuit moet gaan dat ook van merken die daar gebaseerd zijn nogal wat wordt ingevlogen.

Daarom denk ik dat je misschien Branch (Canadees merk) eens moet overwegen. Ik zou het zelf ook bijna doen, iedere keer als die langskomt.

3 likes

Bedankt. Interessante optie. Ik ga er maar kijken.

Hier zijn regels voor…

Baltic is frans geloof ik. En gebruiken zeker japanse uurwerken.

1 like

Je vergeet er dan wel bij te schrijven dat hij groter draagt.
Vandaar waarschijnlijk dat het een 34 tot 36 zou moeten zijn?

1 like

Iets van de Pointtec groep? Zelf heb ik bv de 35mm Iron Annie Bauhaus, maar die is in Quartz. Ze hebben legio modellen

image

2 likes

Zoiets mss , 1980 Bulova super seville
Er kan een leer bandje op …

2 likes

Een Vapaus Veli misschien?

9 likes

Zeker, maar zoals ik heb begrepen geven die nogal wat flexibiliteit, uitzonderingen daargelaten. Bij Made in Germany weet ik het minder goed, maar heb al vaak gelezen dat Swiss Made nog ruime mogelijkheden laat voor ‘Chinese makelij’. Vandaar dat ik denk dat er misschien makkelijk te zwaar aan wordt getild. Hier mag bovendien worden verduidelijkt of het gaat om (onderdelen) makelij of de basis van het merk. Of misschien specifieke onderdelen van specifieke makelij. Of gaat het om assembleren? Hoeveel Chinese onderdelen zitten niet in Zwitserse uurwerken? Daar zijn regels voor. Was het niet dat tweederde Zwitsers moet zijn (en dan weet ik nog niet precies wat er dan wordt bepaald en wanneer iets Zwitsers wordt).

Bij Branch gaat het om Canadese assemblage. Ik kan al wel zeggen dat dit zelf doen enige waarde kan toevoegen omdat het meer controle heeft over het uiteindelijk afgeleverde product.

1 like

Dacht ik ook aan, maar is toch saffier?

1 like

Met een GrandSeiko zit je altijd goed .
Het is heel moeilijk om iemand een hint te geven voor een vintage dresser , is heel persoonlijk en dan moet je nog de mazzel hebben dat het een horloge is met service historie .
Ik denk dat je mss beter kunt vragen naar een recent horloge met vintage uitstraling …
Veel geluk met je zoek tocht .

2 likes

O ja: klopt idd. Is saffier. :thinking:

Hamilton intramatic 38 mm. Zelf zeer tevreden over, maar wel iets groter.

3 likes

Longines conquest, 34mm draagt groter. :+1:t2:

11 likes

Max Bill…helaas volgens mij nieuw niet meer verkrijgbaar met plexi af fabriek.

4 likes