Advies gevraagd

Beste forumleden,
Na zes jaar hard werken ben ik eindelijk afgestudeerd en ter gelegenheid van mijn diploma-uitreiking willen mijn ouders mij graag een horloge cadeau doen. Nu heb ik helaas totaal geen verstand van horloges en daarom heb ik jullie advies nodig: wat zou een mooi/goed ‘beginnershorloge’ zijn? Ik ben een man van 26, en zoek een horloge dat ik altijd om kan doen, het moet ook bij een pak mooi staan. Mijn vraag aan jullie: Welke merken of modellen zouden jullie mij aanraden?

Het budget is niet heel hoog (zo rond de 400 euro). Ik heb een rondje langs de juweliers gedaan en deze horloges vond ik erg mooi:

• Seiko Premier (SKP391P1)
  • Bruno Söhnle Nabucco (17-13085-243)
  • Jacob Jensen (model weet ik niet meer)
  • Tissot (visodate, is wel iets boven budget, en iets minder mooi dan de genoemde Seiko)

Nu is de gemene deler dat dit (behalve de Tissot) Quartz-horloges zijn. Ik weet dat de meesten van jullie automatische horloges prefereren, maar ik vrees dat dat niet helemaal in mijn budget past. Wat vinden jullie van mijn keuze?

Daarbij heb ik nog twee specifieke vragen:

1. Is het verstandig om horloges online uit het buitenland te kopen? Of is de juwelier in eigen land toch verstandiger? Online zijn met name de horloges van Frederique Constant op het moment voor gigantische kortingen te vinden, zoals de FC303B5B6 op ebay. (Oogt betrouwbaar, ik kan hier geen link plaatsen als nieuw forumlid.)
    Ook de Seiko SARB kan alleen online worden gekocht. Kan ik dat risico nemen?
  2. Ik vind de FC’s echt prachtig, maar heb het idee dat men op dit forum niet zo over de kwaliteit van FC onder de indruk is. Graag hoor ik jullie mening.

Graag hoor ik wat jullie denken. Ik sta voor alle adviezen en meningen open. Alvast bedankt!

2 likes

Chrono24 geeft een goede prijsindicatie. Ik zou de Tissot nemen, daar ben je over een aantal jaar ook nog blij mee.

2 likes

Gefeliciteerd met je afstuderen! Een automaat heb je al voor 75 euro :grin: Beetje zoeken op internet levert een stuk betere prijs op dan bij de juwelier.

Ik vind de Seiko 400 euro voor wat je er voor krijgt wel erg duur. Visodate is ook erg mooi en met wat zoek werk zou je hem mischien wel voor niet heel veel meer dan 400 moeten kunnen vinden. Zoals je net al zegt zijn de SARB series ook erg mooie horloges. Qua maat verschillen ze wel nog al wat, wat voor maat vind je het fijnst?

2 likes

Dank voor je reactie :). Ik wil dat het horloge niet te ‘log’ oogt en ik wil het bij een pak kunnen dragen. Ik vind 40mm erg mooi staan, eventueel 38mm, afhankelijk van de dikte van het horloge.

Sarb035-eigenaar hier (in de roulatie met 2 SKXen en een ouwe Rus). Sarb is echt een pracht van een horloge, en binnen budget.

Aangezien het je eerste horloge is: bedenk wel of je het aangenaam vindt om met een relatief kostbaar en kwetsbaar apparaat om je pols te lopen. Als een sjiek horloge voornamelijk thuis in de kast ligt om je er zuinig op bent, kan je beter een ander horloge kopen. Want uiteindelijk (vind ik) horen ze toch om je pols :slight_smile:

2 likes

Seiko SARB is ook automatisch en kun je zeker online kopen, trouwens een geliefd model hier.

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Allereerst gefeliciteerd!
Verder, zoek je persé een nieuw horloge, of kan een goede tweedehands je ook bekoren?
Er staat namelijk een Visodate tekoop op dit forum, om eerlijk te zijn weet ik niet hoe deze prijs zich verhoudt tot de nieuwprijs… (wel valt deze in jouw budget).
Om eerlijk te zijn vind ik 400eu behoorlijk duur voor een quartz, maar als je deze echt mooi vind blijft de keuze aan jou.
De retailprijs voor een FC is erg hoog voor wat je krijgt, maar als je een royale korting hebt kan dit best een aardig horloge zijn.
Veel succes met de eeuwig durende zoektocht naar het “perfecte” horloge :stuck_out_tongue:

1 like

Proficiat met afstuderen!

Zoals zovelen hier inderdaad zou mijn voorkeur ook voor een mechanisch horloge zijn.
Dat gezegd te hebben, kan ik me ook voorstellen dat het niet altijd de meest praktische keuze is. Dus ik kan met voorstellen dat je er van baalt als je em bijvoorbeeld vrijdag afdoet om te gaan base jumpen en spelunking, en ie dan maandagochtend stilstaat…

Dan is een Quartz erg praktisch. Loopt bovendien ook nauwkeuriger. Doch als horlogeliefhebber blijft een mechnisch horloge z’n charmes hebben.

Van je selectie vind ik de Visodate het best. Ik vind em namelijk goed staan onder casual kleding icm n spijkerbroek, als onder een pak. De dag datum vind ik ook praktisch. Mis persoonlijk alleen lichtgevend verf, maar dat is een persoonlijke tik.

Mocht je iets klassiekers zoeken, dan is er ook nog van Tissot de Le Locle voor rond de 450 euro.

Betreft over budget kado van bekenden. Ik weet niet hoe moeilijk zij doen over een kado, maar ik kon vroeger kado’s combineren. Bijvoorbeeld verjaardagskado en kerstkado ineen voor een groter/duurder kado. Of misschien iets bijleggen. Is maar een idee.

Betreft merken, kijk ook eens rond bij Hamilton en Certina. Misschien dat daar ook iets voor je tussenzit. En verder zijn de meeste Japanse horloges ook van degelijke kwaliteit. Als je van praktisch houdt, kun je misschien naast quartz ook solar en RC overwegen. Met solar heb je niet telkens een nieuwe batterijtje nodig (hoewel ook een accu uitgeput kan raken), en met Radio Controlled time heb je altijd de juiste tijd bij de hand ook voor winter- en zomertijd (althans, zo lang je binnen bereik bent).

Oh ja, Frederique Constant vind ik niks mis mee. Ik heb er 1, prima ding. Ik denk alleen dat ze voor velen net wat te klassiek kwa smaak zijn. En misschien dat Tissot en Hamilton in dezelfde prijsklasse meer pedigree hebben dan FC. Maar ben er verder zeer tevreden over.

Betreft aankopen via het buitenland… heb het vaker gedaan en meestal gaat het goed. En soms gaat het mis. En voor garantie kan het dan wat onhandiger zijn. Zo kan het zijn dat een dealer in Nederland em alleen in ontvangst wilt nemen na administratiekosten. En dat je daarnaast misschien invoerrechten/belasting moet betalen. Dan kan het prijsverschil weer ineens een stuk kleiner worden.

Veel succes met je quest!

2 likes

Alvast gefeliciteerd,

Misschien hier op het forum nog wel wat leuks binnen budget??

2 likes

Online aankopen zijn nooit zonder risico, maar met de juiste maatregelen kan je het risico wel signifcant verminderen. Sowieso zou ik aanraden om de betrouwbaarheid van een online retailer online te onderzoeken. Als je iets koopt op bijvoorbeeld Ebay kan je kijken naar de feedback van een verkopen en hoeveel transacties die heeft verricht.

Seiko heeft met de SARB-reeks inderdaad een aantal mooie dress watches, maar ook de SARX- en SARY-reeks heeft een aantal mooie exemplaren voor ongeveer 400 euro. Ook Orient heeft in die prijscategorie leuke dingen liggen.

1 like

400 euro voor een quartz horloge is niet zo gek hoor. Maar voor dat geld zou ik dan wel een hoogwaardig quartz uurwerk willen :slight_smile: Iets als dit:

10/sec per jaar rated :thumbsup:

Hou er overigins wel rekening mee dat als je vanuit buiten de EU besteld je mogelijk importkosten moet betalen.

2 likes

Dit vind ik een mooie allrounder.
Jeans of een pak het kan allemaal.
Met saffier glas, dus nooit krassen.

http://www.hamiltonwatch.com/collection/khaki/field/auto-38mm/h70455533

Met een heel betrouwbaar ETA automatic uurwerk :thumbsup:

Grt.

Iedereen heel erg bedankt voor de felicitaties en de goede adviezen! Ik heb inspiratie opgedaan om verder te zoeken, waarschijnlijk naar een mechanische Seiko of Hamilton. Misschien kan ik vanavond nog ergens een Cyber Monday aanbieding pakken. Ik laat het weten als ik iets heb gekocht :slight_smile:

1 like

http://www.ebay.nl/itm/SEIKO-SARB035-Mechanical-brand-new-Stainless-Steel-Bracelet-/172411542872?hash=item2824875d58:g:N6AAAOSwal5YLSLD

zag deze net voorbij komen hier op HF. 335 euro en binnen de EU dus geen douane kosten etc :thumbsup:

Heel mooi, dankje! Maar… Ik ben een ander horloge tegengekomen. De Mido Baroncelli ii (M86004268). Ik heb hem gevonden voor 450e, incl. verzendkosten. Wat vinden jullie daarvan? Het oogt mi wat jeugdiger dan de Seiko, en galanter dan de Tissot Visodate.

Iemand bekent met het merk Mido?

1 like

Goede keuze! Mido is een goed merk dat ook gewoon ETA uurwerken gebruikt, hoef je je geen zorgen over te maken.

Prima merk & kwaliteit. Onderdeel van de Swatch Group. Vind ik eigenlijk de beste tot nu toe :wink:

Deze?

Ja, die :slight_smile: