Ik heb recent bedacht dat ik het leuk zou vinden een eigen horlogekast te ontwerpen en heb de eerste 3d tekeningen inmiddels af. Om iets meer ervaring te krijgen met hoe een horloge in elkaar zit (puur assemblage en ontwerp) heb ik bedacht een kleine build te gaan uitvoeren.
Hier voor heb ik inmiddels een kast, wijzerplaat en wijzers op de kop getikt. Nu zijn deze allen geschikt voor een Seiko NH35 uurwerk maar bedenk ik me ineens dat ik niet weet waar ik die vandaan moet halen…
Weet iemand hier een adres voor een enkele NH35 of is eBay de meest makkelijke optie? en mocht ik voor eBay gaan, zijn er dingen waar ik op kan/moet letten?
Ebay is een goede, vraag of hij nog in de seal verpakking zit dan weet je of hij nieuw is. En anders de bekende mod websites. Dubbel check wijzer gat maat van de uur en minutenwijzer … !!
Leuk om te doen, zo heb ik zelf met een eta deze gebouwd en nog altijd plezier van
Ben je ook nog van plan hier een verslagje te maken van je build? Ik heb me er nooit in verdiept, maar lijkt me leuk om te zien hoe je van niets, naar tekeningen, naar eindproduct gaat.
Ik heb in het verleden een aantal keer een uurwerk via de Nederlandse Amazon besteld. Komt ook gewoon vanuit China, maar vooralsnog tikken beide builds hier rustig door
(Dit geldt trouwens ook voor NH36’s en NH38’s die ik dat vandaan heb.)
Wellicht duurder dan via Ali. Maar wat kan dat een waardeloze site zijn als je iets probeert te vinden. (Amazon is in die zin maar marginaal beter hoor )
absoluut, deze build staat wel los van wat ik voor ogen heb met mijn eigen ontwerp. Daar wil ik ook de wijzerplaat en wijzers ontwerpen als het even kan. Ik wil nu een horloge in elkaar zetten om te kijken waar ik uiteindelijk rekening mee moet houden wat de montage betreft zodat ik daar ook in het ontwerp rekening mee kan houden.
Ik hou jullie wat beide projectjes betreft met plezier op de hoogte!
Ziet er goed uit Ron! Welke ETA heb je gebruikt en hoe ben je aan onderdelen voor een ETA gekomen? Had zelf voorkeur voor een ETA 2824 of Sellita sw200 maar kon daar weinig kasten/wijzerplaten voor vinden.
Dank je ! Bij de kast moet je zoeken op de maat van de binnenkant zodat het uurwerk goed aansluit. Alpha op ebay heeft er diverse voor ETA , de mijne is een 2892-a2 maar die is lager dan de 2824 (die ook erg goed is ) dus let ook op de kast diepte anders ligt het uurwerk te laag erin en moet je met ringen of spacers gaan werken om de opwindstift netjes door het gat te krijgen. Het is veel meten dus, net als met de wijzers die - met opgelegde uurcijfers zoals mijn plaat - er niet overheen passen en dus waardeloos zijn
Staat SII en NH35 op. Weet even niet of er ook Seiko op staat maar dat zegt niets natuurlijk.
Volgens mij komen ze uit dezelfde fabriek maar zijn ze niet origneel Seiko. Ik weet niet meer precies hoe dat zit.
De meningen erover zijn geloof ik verdeeld.
Mij boeit het niet zo, ik heb er een paar gebruikt voor builds en ze tikken prima. Wat erop staat zal me jeuken.
Misschien dat @koekoek of @Mipnick het je precies kan vertellen.
NH35’s zijn in principe van SII Instruments en zijn bedoeld voor de microbrands en andere derde partijen. Verder is het uurwerk zo goed als gelijk aan een 4R35 van Seiko.
Is het nou Seiko dan? Ja en nee, omdat het uurwerk wel door het Seiko concern wordt gemaakt en gelijk is aan de 4R, maar nee omdat het niet de naam Seiko voert.
Zou ik me hierdoor laten tegenhouden? Nee.
Een NH35 vind je onder de 50 euro, een 4r35 zit op het driedubbele en dan staat er Seiko op de rotor.
Een tijdje terug heb ik twee Seiko mods gehad waarvan er een een 4R had en een een NH en ze liepen even strak.
Nee helemaal mee eens maar ik zag wel dat ze hetzelfde kosten als een NH35 van bijvoorbeeld NamokiMods waar je zeker weet dat het op zn minst een NH35 is.
Ik ben hier totaal nieuw in dus heb geen idee over of er überhaupt replica’s van uurwerken in omloop zijn. Maar vooral met Ali ben ik huiverig gezien daar echt heel veel replica spul te vinden is.
Ik wist inderdaad dat de NH35 voor derde partijen gemaakt wordt en gelijk is aan de 4R35 die Seiko in zijn eigen horloges gebruikt. En dat ze beiden van Seiko Instruments komen
Mijn vraag was meer of degene die op Ali staan echte NH35’s zijn en geen replica’s. Dat was denk ik niet helemaal duidelijk geformuleerd, sorry.