Advies graag - quartz "stuk" na batterijwissel

Nou de Energizer zit er in (1.56 volt), ging direct lopen en nog niet gestopt, ook niet nadat ik het uurwerk hackte om het op tijd te zetten. Bij de Varta stond dan vrijwel altijd het uurwerk eerst een paar uur stil voordat het weer begon te lopen. Nog even afwachten want het is pas 24 uur en dat haalde de Varta soms ook maar ik heb toch zeker de indruk dat het horloge nu weer goed loopt. Gaat het alsnog fout dan laat ik het weten (als het überhaupt iemand interesseert)

4 likes

Horloge loopt nog steeds strak op tijd, hele dag gedragen dus ook met beweging en flinke warmte verschillen.
Het grappige echter is dat ik gisteravond nog eens de Varta gemeten heb en toen opeens wel 1.55 volt kreeg, na eerst even 1.28 te hebben aangewezen. Enkele minuten later weer 1.28 en weer even later toch weer 1.55. (ligt niet aan mijn multimeter, de Energizer staat iedere keer strak op 1.55 volt) Het lijkt er dus op dat het voltage in de Varta fluctueert. Ik lees op deze link dat dat wel kan: https://www.batteries.com/pages/coin-cell-button-cell-battery-guide Het past in ieder geval prima bij wat het horloge liet zien, of het liep (1.55 v) of niet (1.28 kennelijk te weinig) en verklaart ook waarom ik dan de “twee seconden stap” niet zag. Ondertussen heb ik van de leverancier een vervangende batterij ontvangen maar die ga ik niet testen, geen zin het horloge alweer open te maken want dat beperk ik toch liever tot een minimum.

Nogmaals allen dank voor het meedenken, reageren en de tips!

2 likes

Ik heb in quartz horloges als de batterij leeg was, bijna altijd een nieuwe Renata knoopcell erin gedaan. In mijn H3 met Eta quartz caliber zat zo’n Renata, en die was pas leeg naar 5 jaar, dus dan wist ik, dit is een goede knoopcell. Ook heb ik welleens Varta of Duracell gebruikt.

Ook na een batterij wissel slecht lopende horloges gehad die naar verloop van tijd wel weer prima zijn gaan lopen. (H3 en Seiko sportura)
Kan een vuiltje zijn, en door regelmatig de tijd weer te moeten instellen verdwenen de problemen.
Ik ben ervan op de hoogte als een quartz horloge te lang met een lege batterij blijft liggen, dat het caliber daarvan minder word.
Maar vaak heb ik in een oud quartz horloge een nieuwe batterij gedaan, waarna het horloge het een poos goed bleef doen alsof het zo nieuw uit de verpakking kwam. Dit merkte ik vooral op bij een Raymond Weil quartz uurwerk.

1 like

Voor wie zelf batterijen vervangt. Kijk op de batterij die leeg is welk type nummer op de batterij staat. Dat kan bijvoorbeeld zijn 395. Ook de gebruiksaanwijzing van de fabrikant kan zijn vermeld welk type batterij geschikt is voor het horloge.
Daarna in google of een andere zoekmachine het type nummer invullen, en bij een betrouwbare webshop kan eventueel een nieuwe batterij besteld worden.

Ik kwam in een post al tegen dat er word geadviseerd om altijd te kiezen voor zilveroxide batterijen.
Zilver heeft door zijn naam toevallig een luxe imago. Op de website horloge-batterij.nl staat een groot stuk over alkaline versus zilveroxide batterijen. Duidelijk is dat horloge-batterij.nl vierkant achter het gebruik van zilveroxide batterijen staat. Wat is zo even las is dat een zilveroxide batterij €0,05 aan zilver waarde bevat, dus als die leeg is is als je er meerdere heb, en stel je hebt 20 lege zilveroxide batterijen, dan zijn die samen €1,— aan zilver waard.
Alkaline is waardeloos, al kunnen die ook gerecycled worden.

1 like

Je horloge zal het er prima op doen maar Renata is alles behalve goed.

1 like

Alle gelekt-hebbende batterijen die ik in de loop der tijd aantrof waren Renata’s. Is gewoon iets wat de Zwitsers blijkbaar niet beheersen op horlogegebied.

Hier ook 95% Sony op voorraad, en nog wat -iets oudere- Maxells. Die laatsten vaak zeer weinig gangbare types, dus zullen uitendelijk vanzelf wel de oude batterijen-bak vinden. :wink:

1 like

Goed advies. :+1:t2:.

Ik zal vanaf nu alleen batterijen vervangen voor vrienden, familie, en bekenden, want ik draag sinds kort een automaat.