Advies graag - quartz "stuk" na batterijwissel

Ik heb een seiko SGG727P1 titanium waarvan ergens vorig jaar de batterij leeg was en ik had de bekende twee seconden sprong die dat aan gaf. Ik had nog een batterijtje liggen (goedkoop ding uit zo’n assortiment blister) en heb die gebruikt. Horloge liep prima, alleen niet erg lang, vermoedelijk omdat de batterij al ouder/van slechte kwaliteit was.

Het horloge heeft toen een maand of drie stil gestaan. Onlangs kocht ik een Varta batterij. De handleiding geeft aan dat er een Q371 in moet, die type benaming kom ik nergens tegen dus ben er vanuit gegaan dat het de V371/SR920 betreft, die perfect past.

Echter het horloge wil slechts af en toe lopen (niet met de 2 seconden sprong dus lijkt geen laag voltage te zijn). Loopt af en toe 24 uur lang en staat dan opeens stil om soms minuten later, of uren later spontaan weer even te gaan lopen.

Horloge weer open gemaakt en geen oxidatie aangetroffen maar toch de contactjes schoongemaakt, echter zonder verbetering. Ook nog gezocht naar een reset knopje om in te drukken maar die ook niet gevonden.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Misschien toch een slechte batterij, of niet de juiste. Heeft de goedkope batterij wellicht schade veroorzaakt?

Input is welkom!

1 like

Het kan natuurlijk dat er iets mis is gegaan bij de eerdere batterijwissels maar begin eerst eens met een batterij van goede kwaliteit te plaatsen, van de merken Energizer, Maxell, Seiko of Sony.
Je moet inderdaad de 371/SR920 hebben.

2 likes

:+1:

1 like

En wat is er niet goed aan Varta dan?
De enige knoopcelfabriek in Europa bij mijn weten. Ook nog nooit problemen gehad met Varta.

1 like

Zoek hier op het forum maar eens op ‘lekke batterij’, dan kom je meerdere topics tegen waarin Varta er niet al te best vanaf komt…

En ook tips welke je beter kunt gebruiken :nerd_face:

Edit: ik dacht trouwens dat ik op de TS reageerde. Maarja, het punt blijft hetzelfde.

1 like

:+1:
Oh, en wel in deze volgorde van voorkeur: 1. Energiser, 2. Sony, 3. Maxell of Seiko.

Jogem, lees hier maar:

Overigens kan een quartz kalibertje best stuk, bv door een onhandigheidje, maar ook vanzelf. Er zit een 7N43 in je horloge, die kun je nieuw kopen voor 10,5 Pond Sterling bij Cousins. Bestel je gelijk even een potje siliconenvet voor je pakking als je dat niet hebt.

1 like

Was hier al grotendeels bekend mee. Dacht dat Varta hoger aangeschreven was, niet dus. Goed om de volgende keer rekening mee te houden. :+1:

2 likes

Nu we het er toch over hebben: is Duracell ook goed voor mijn Seiko horloge?

1 like

Duracell wordt vreemd genoeg niet genoemd in dat grote onderzoek, dan kom je op anecdotische getallen, dus persoonlijke ervaringen met horlogesbatterijen. (Misschien heeft Duracell niet zo’n groot marktaandeel in horlogebatterijen in de USA).

Eén kapotte module door lekkende batterijen in mijn leven is er één te veel. Ik vind het prettig om uit de top 3 van dat onderzoek te kiezen.

1 like

Ik gebruik ze voor mijn 7T32 kalibers. Ze tikken er lekker flink op los met die batterijen van Duracell en (nog) geen problemen ondervonden met de cellen.

1 like

En toevallig zojuist een batterij bekeken, een Energizer die 5 maand terug de geest gaf en ik verwijderd had. Ik heb hem voor het gemak bij het horloge bewaard had om te bestellen. Hij had inmiddels een druppeltje vloeistof gelekt. Doorzichtige vloeistof, soms zie je van die melkleur-drab. Maar niets aan de hand want al verwijderd.

Moraal des verhaals: geen enkel merk moet je laten zitten zodra hij leeg is.

1 like

@Allen bedankt voor de reacties. Ik zal dan toch nog eens de batterij nader inspecteren en sowieso nog een batterij kopen van de genoemde merken 1. Energiser, 2. Sony, 3. Maxell of Seiko.(in die volgorde :slight_smile: )

Is het naïef te denken dat als het horloge het af en toe nog wil doen er in principe geen schade aan het uurwerk is maar het waarschijnlijk de batterij is en/of de geleiding van de batterij naar het uurwerk?

Het is onwaarschijnlijk dat de electronica in je quartz horloge zomaar kapot is gegaan.
Door een batterij met lage spanning gebeurt dat niet, en 3 maanden uit staan ook niet.

Om hem stuk te krijgen zou je bijvoorbeeld: Een statische schok op het binnenwerk van het horloge moeten overbrengen. Of er een lekkende batterij in hebben laten zitten.
Maar als je geen rare dingen doet, dan gaat hij ook niet zomaar stuk.

De Varta batterij zou in principe gewoon goed moeten zijn. Dat zou gewoon een zinkoxide batterij moeten zijn met een spanning van 1,55 V. En gewoon met 35 mAh capaciteit, wat de batterijen van Energizer en Renata ook hebben.

Maar misschien is die nieuwe batterij niet goed? Misschien heb je er eentje geleverd gekregen die al 10 jaar in een magazijn heeft gelegen, en levert deze al lang geen 1,55 volt meer?
Als je horloge af-en-toe even loopt, dan lijkt dat wel op een te lage spanning.
Overigens is Varta normaal gewoon prima van kwaliteit, maar ook daar zou wel eens een slechte tussen kunnen zitten.

https://www.conrad.nl/zoeken?categoryId=%1Ft05%1Fc14715&categoryName=Knoopcel%20batterijen&search=v371&searchType=regular
Voor een paar euro heb je een andere. Wellicht is het de moeite waard om een andere nieuwe batterij te proberen.

2 likes

De beste ervaring (lange levensduur en niet lekken) heb ik met Sony cellen. Uiteraard de zilveroxide, alkaline lekt vele malen sneller.

1 like

Ook al meegemaakt… De batterij van mijn Tissot Couturier had ik na goed 3 jaar dienst ook laten vervangen, bij de juwelier waar ik hem gekocht had. En niet alleen was mijn caseback lichtjes beschadigd achteraf, ook bleef mijn horloge zo nu en dan stilstaan. Nu, nog eens 2 jaar later, is het batterijtje weer plat en twijfel ik om nog terug naar dezelfde juwelier te gaan…

1 like

Ik ga er zo nog eens naar kijken, ook eens zien of ik het voltage van de batterij kan meten. Overigens loopt het horloge nu alweer spontaan meer dan 24 uur…

Ik denk toch echt niet dat het een te laag voltage in de batterij is, zoals ik eerder schreef heeft het uurwerk niet de “twee seconden stap” die het hoort te doen bij een te laag voltage, dit deed het horloge ook toen de eerste batterij leeg begon te raken.

Batterij meet 1.28 volt, alhoewel duidelijk lager dan 1.55v lijkt mij dat het nog ruim voldoende zou moeten zijn het uurwerk te laten lopen? Staat mij iets bij dat rond de 0.5 volt de meeste quartz uurwerken er mee stoppen?

Heb dus de batterij eruit gehaald terwijl het horloge liep, nu terug gedaan en het staat weer stil, ervaring leert dat het binnen enige tijd weer vanzelf gaat lopen.

Ik zie geen vormen van lekkage op de batterij.

Dit uurwerk stopt als je de kroon uitrekt, ik vraag mij nu af of de onderbreking van de stroom daarvoor wellicht de boosdoener is of is het simpelweg een mechanisme dat de tandwielen blokkeert? Zit er in een dergelijk quartz uurwerk wellicht ook nog een condensator die misschien langere tijd nodig heeft geladen te worden door de batterij en af en toe leeg loopt/niet goed functioneert of begin ik nu echt onzin uit te kramen?

Dat is geen verse batterij.

Er zit geen condensator in gewone quartzhorloges. Wat zou die moeten doen? Vroeger werden een soort condensators gebruikt in horloges met oplaadsystemen (solar/kinetic), maar daar gebruikt men nu Li Ion cellen voor.

Dit is in ieder geval je kans om een goede te kopen :slight_smile:

1 like

1.28 volt klinkt laag. Een nieuwe batterij zal minstens 1.55 volt moeten leveren.

Ik denk dat je het probleem gevonden hebt. En ik denk ook dat die 1.28 volt te weinig is om de chip in je horloge goed te laten werken, en dat daarom ook de 2 seconde stap niet werkt.
Ik zal ook eerst een andere nieuwe batterij proberen, want dat zou een makkelijke fix zijn, voordat je aan moeilijkere oplossingen gaat denken zoals bijvoorbeeld onderhoud bij een horlogemaker.

Er bestaan IC’s die kunnen werken op 1,5 volt, ze bestaan ook die op 1,35 volt werken. En er zullen vast ook andere custom oplossingen bestaan. Maar van welke soort er in jouw horloge zit weet ik uiteraard niet. Dat de operationele spanning onder de 1,35 volt ligt is onwaarschijnlijk.
Bedenk dat het spanningsverval over een typische halfgeleider ergens tussen de 0,6 en 0,8 volt ligt. Dat is dus het absolute minimum om een enkele transistor überhaupt te kunnen laten werken. Dat ze IC’s (met duizenden transistoren) op 1,35 volt al aan de gang kunnen krijgen is dus al een klein wonder.
Het kwartskristal zal ook een minimale spanning nodig hebben om een frequentie af te kunnen geven.

2 likes

@ovi dat zijn bemoedigende woorden! Ik zal dan nu eerst maar eens een nieuwe batterij gaan kopen (en klagen bij degene die mij deze batterij verkocht heeft) Nogmaals dank aan allen die meegedacht hebben!