Nu ik een groeiende verzameling Seiko’s heb, waaronder nogal wat automaten en kinetics, ontstaat natuurlijk het probleem om ze voldoende opgewonden (zeg maar) te laten blijven. Graag wat vrijblijvend advies over goede, én betaalbare elektrische winders. Ik denk aan een winder waar er drie of vier tegelijk op kunnen. Toch wel knap verslavend, deze Seiko-tic. Hoor graag, groet, Hans
een kinetic raakt niet opgewonden van een (op)winder…
tja, ik persoonlijk ook niet echt, maar krijg nu een lamme pols van de hele tijd horloges wiebelen zodat ze blijven lopen. Overigens, waarom zou dat bij de kinetic niet lukken? Toch dezelfde onbalans als bij de automaat?
het schijnt dat een kinetic veel meer beweging nodig heeft dan een winder kan geven om er opgewonden van te geraken.
Klopt. Als je die wil opwinden moet je echt minutenlang dat ding heel.snel.heen en weer schudden.
dus zoeken we een overdrive-winder? Maar hoe doet iedereen dat dan met die kinetics? Kan er moeilijk drie tegelijk om mijn polsje doen. Nu hebben ze in volledig geladen toestand weliswaar een behoorlijke standtijd, maar toch…
zit ik nu te doen. Krijg er mooie slanke polsen van, dat wel
ik doe meestal de kinetic om als ik in de tuin bezig ben, takken zagen en zo, horloge om de rechterpols en zagen maar
Of als ik het groen van de klinkers aan het raggen ben, werkt prima voor een kinetic.
tja, heb een benzine kettingzaag, dus dat wordt hem niet. Maar ik snap de boodschap: winder alleen zinvol voor de automaatjes. Maar daar heb ik er inmiddels ook al vijf van, dus nu terug naar de vraag: wie o wie kan daarvoor een goede keuze adviseren?
Het schijnt dat je je Kinetic horloges kan opladen met de lader van Philips Imageo led candles.
Fantastisch, en die begrijp ik! Ik neem aan dat het verder geen kwaad kan op het mechanisch gedeelte van de kinetics, dus dat het rotortje gaat trillen o.i.d. door het opgewekte veld. Vond op ebay.de diverse “Uhrenbewegers”. Daar maar eens verder zoeken. Maar wat advies…
Ik vind het juist leuk om mijn automaten weer tot leven te weken na enkele weken niet dragen, dat is het fijne gevoel van een mechanisch uurwerk. Daar raak ik “opgewonden” van!
Tja, zou je nog meer kunnen vertellen daarover, maar wat betreft tot leven wekken: heb wel eens gehoord dat het ook weer niet goed is voor je mechanisch horloge om het te lang stil te laten staan, dus wat is wijsheid?
Hoi Hans, geinig luxe probleem wat je daar hebt.
Wat is te lang? Ik roteer horloges altijd zodat ze om de week of twee weken toch wel gedragen worden. Die baby tuna, bijvoorbeeld, zat iets minder in de roulatie omdat ik met dat horloge op m’n werk niet weg kwam, maar ik droeg 'm eens in de zoveel weekends.
Ik denk dat je smeermiddelen wellicht aan zouden kunnen koeken als je een horloge jaren stil laat liggen, maar met de huidige olie die Seiko gebruikt zou dat me zelfs al verbazen.
Kinetic is een ander verhaal. Ik heb geen idee wat er gebeurt als je die laat liggen. Die capacitor is toch een ander vehaal. Ik zou je dus aanraden je automaten verder niet op te laten winden, maar je Kinetics misschien wel.
En ter aanvulling: het gaat me vooral om de vraag of een winder technisch betrouwbaar is en of hij zijn werk redelijk geruisloos doet.
Als je deze twee dingen wil, plus ruimte voor 4 horloges dan wordt het een aardig dure winder (richting de 1k duur).
Ik weet het Chris, en zo gaat het bij mij wel vaker. Ik begin er met één, en voor ik het weet… Mijn vrouw snapt dat nooit, maar desondanks houdt het huwelijk stand. Een luxeprobleem inderdaad, maar nu is mijn doos vol. Sommigen besluiten dan om plaats te maken, ik zoek een nieuwe doos! Een grotere. En dan maar gelijk winden (opwinden bedoel ik). En van het één komt het ander, maar leer weer een hoop vandaag en dat is ook fijn.
Dat is nu precies waarom ik dit topic ben gestart. Ik wil er best wat aan uitgeven, maar dan moet er ook iets goeds worden thuisbezorgd. Op ebay is veel aanbod, meest nieuw, met lovende beschrijvingen in de overtreffende trap, maar er zit helaas geen geluid bij. En om ook voor ruim 200 euro al te moeten blindvaren: dan liever wat ervaringen van anderen. Dus welke hebben jullie nu eigenlijk allemaal?
Kinetics: Het is slecht voor de levensduur van de batterijen (capacitors als ze heel oud zijn) als het gemiddelde laadniveau laag is. Dat Philips ding uit die WUS link moet dan wel handig zijn, al heb ik zelf geen Kinetics.
Je automaten aan de gang houden is eigenlijk niet nodig. Om de oliën goed verdeeld te laten zijn kun je ze elke maand even laten lopen.
Voor het gemak vind ik het zelf soms handig om één automaat op een winder te doen, als ik verwacht dat ik slechts tijdelijk even een ander ga dragen.
Er zijn heel goedkope winders. Goede winders zijn behoorlijk duur. Elma is goed, MTE is wel goed, Orbita (duur) en Rapport ook (duur). In de betaalbare klasse heb je Beco, Eilux, Wolf. (nog altijd 150-200 voor een enkele).
Ik heb een Beco en een Eilux. Werken beide prima. De Beco maakt echter echt te veel geluid voor in de huiskamer/slaapkamer. De Eilux is heel stil. De mijne werkt alleen op batterijen, maar is daar (itt vele anderen zoals ik lees) wel heel zuinig mee. Heb beiden gebruikt gekocht, elk voor ca €75.
Heel informatief, bedankt! Dus een kast waar er 8 tegelijk in kunnen is een beetje overkill begrijp ik. Ik wissel zelf regelmatig tussen mijn horloges, heb een onderscheid tussen “netjes onder een overhemd (mijn Sarb’s)” en “de duikerds” maar merk toch dat ik veel met die laatste om de pols loop (ja Chris, ook die!). Maar als we het er over eens zijn dat een tijdje stilstaan voor de automaten geen kwaad kan, dan is dat al mooi meegenomen.
Voor de kinetics wist ik al dat je ze beter “opgewonden” kunt houden.