Een NA topic volgt later als alles compleet is, maar voor nu heb ik vooral een vraag over bandjes.
(Als dit beginners vragen zijn, excuses… Dit is mijn eerste “echte” horloge).
Mijn (new to me) Tangente 35mm wil ik voorzien van extra bandjes. De standaard nomos band die bij het horloge zat bij aanschaf (maat M) past mij niet vanwege mijn kleine polsen. Ik bestelde gebaseerd op de Nomos website informatie de maat XS. Dat was toch een beetje klein, omwisselen voor maat S (hulde voor de kwaliteit van de service afdeling van Nomos, maar verzenden en nog een keer retour naar Duitsland duurt wel lang).
Ik werd ongeduldig en wil graag sneller gaan genieten van het horloge en besloot een band te bestellen bij horlogebanden.com.
Een bandje met maat M gekozen (18cm), specifiek de Hirsch gekozen omdat deze in verschillende lengte maten bestaat.
Deze komt inclusief pushpins, handig maar ook weer niet. De pushpins komen met een quick release dingetje waardoor ze niet zomaar uit de band te wisselen zijn.
De pushpins zijn langer dan de originele Nomos en steken uit, door de Lugs heen. (Zie foto)
Hebben jullie tips?
Waar kan ik horloge banden kopen met een kleinere maat dan standaard en met niet te lange pushpins?
Mijn nieuwe Nomos band arriveert hopelijk voor het weekend, maar graag wil ik in de toekomst ook banden kunnen kopen/wisselen.
Kan het zijn dat hier dikkere springbars in moeten? Die wat op die gaatjes in je lugs blijven ‘hangen’?
Je kunt deze Quick release dingen er uit halen met wat buigen en moeite, en er andere in steken.
Een andere tip die ik laatst kreeg was om het uitstekende deel met een tang van de Quick release spring bar af te knippen en dan zou het heel makkelijk moeten zijn om ze te verwijderen.
Dat zou dus ook betekenen dat ik voortaan voor iedere niet originele Nomos band er wel originele Nomos pushpins in zouden moeten komen.
Die verkopen ze ook bij Nomos, dus geen probleem. Maar was makkelijker als het gewoon zonder kon.
Inderdaad de pushpins die er nu in gaan vullen ook niet het hele gaatje, alsof de diameter iets groter zou moeten zijn. Met de originele band zit het veel mooier.
Dat werkt niet bij alle banden. Zeker bij Hirsch is de ruimte te klein en het stukje leer te dun om te wringen. Dan zou ik toch een klein tangetje nemen en linksom draaien.
Maar er zijn banden waarbij je hem inderdaad naar “binnen” kan trekken en dan weer over het korte stukje naar buiten.