Ik heb een aantal oude sloop horloges overgenomen om een en ander mee te proberen. Openen kasten enzovoorts, zonder dat mijn duurdere horloges onder mijn sloop activiteiten te leiden hebben.
Van die partij waren een drietal Zakhorloge’s, hiervan stonden de wijzers letterlijk recht overeind!!.
Bij het openen van de achterzijde kwam er al een spiegel tevoorschijn met de naam erin van “J Krijns”. Altijd leuk om de vorige eigenaar te ontdekken
En het kastnummer “0615726”.
Bij het volgende achterkantje kreeg ik toegang tot het uurwerk zelf.
Hier staat ingegraveerd “Junghans 32” en uurwerknummer “0077297”.
Ik heb werkelijk waar geen enkel idee of dit te repareren, cq te reviseren is?
En of het nuttig en waard is om aan te pakken?
Vanwege Fabrikaat en jaartal.
Wie oh wie kan mij hier iets meer over vertellen??
Alles kan. Maar het hangt af van hoeveel tijd/moeite/geld je er wil in steken
Altijd
Economisch? Nee. Gaat een veelvoud kosten van wat het ding waard is. Maar als je t zelf zou willen proberen, dan altijd toch. Je leert erbij, je investeert tijd en moeite om iets dat - alweer, puur praktisch gezien - voor de schroot is. En dat geeft des te meer voldoening als het dan lukt.
Concrete puntjes:
Je mist een glas maar dat is heel eenvoudig te vinden en te plaatsen
Je mist een secondenwijzer. Dat is al iets minder eenvoudig maar zal nog wel lukken denk ik
De seconden-astap zit er nog, dus da’s goed nieuws
De balansveer ziet er perfect uit, dus da’s ook goed nieuws
Alle tappen die zichtbaar zouden moeten zijn, zijn zichtbaar, dus met een beetje geluk is er niks afgebroken
Er ontbreekt een kastschroef maar da’s niet het einde van de wereld
Ik zou zeggen, als je ambitie hebt om wat te prullen aan horloges, probeer het. Als je wat basis gereedschap hebt kom je bij een zakhorloge wel al ergens. Succes
Achterzijde kast is krokodillook met een anogram.
De spiegelkast is voorzien van kenmerken : zilvermerk en is 0.800 zilver, merken van de grand prix Parijs 1900, en wel zes inscripties.
Gezien de merk tekens halve maan/kroon is het zowieso voor 1934.
AI herleidt het tot productie wellicht van omega, maar dat betwijfel ik,
Glas ontbreekt weer en de dial is verschrikkelijk.
The story continues, met een electronen microscoop , direct from China
Toch extra foto’s gemaakt en ja hoor
Oud merk Phenix
Keuringsteken van kalkoen of zo
Maar ook inscripties “JH 88 en nog wat”