Ik heb mijn haat/liefde hobby sinds een week weer opgepakt, hardlopen (met nu nog de nadruk op lopen )
Meestal ben ik voor een periode van een maand of drie tot zes fanatiek. Waarna ik weer, met een of ander excuus, op de bank beland met een zak chips en een glas bier en natuurlijk teveel HF. Op zich ook geen straf . Het zal vast herkenbaar zijn, gok ik zo.
Het bijkomende voordeel is dat ik dan weer een excuus heb om op een ander vlak naar horloges te kijken, sporthorloges welteverstaan. Altijd geinig, maar ook erg snel vergankelijk qua techniek. Dit houdt me meestal tegen om hierin te ‘investeren’. Het laatste sporthorloge wat ik heb aangeschaft en wat nog steeds zijn taak prima uitvoert is mijn Garmin Forerunner 620 HRM. Laat ik eerlijk zijn, het genereert veel meer data dan ik nodig heb. Echter is het ook alleen een horloge dat ik draag tijdens het hardlopen, het design spreekt me op z’n zachtst gezegd niet erg aan.
Nu ben ik weer lekker aan het doorslaan en ben aan het denken om iets nieuws aan te schaffen. Het begon bij het instapmodel een Garmin Forerunner 235, waarna ik al snel keek naar een Forerunner 735XT en nu zit te denken aan een Fenix 5S. Alle modellen bieden meer dan ik met mijn ambitie op het sportieve vlak kan nodig heb. Maar net zoals in de ‘echte’ horlogewereld, heb ik nu echt een horloge nodig die meer dan alleen de tijd en misschien de datum vermeld voor dan EUR. 50,00? Nee, het is allemaal niet zo rationeel.
Rationeel gezien voldoet mijn huidige Forerunner 620 meer dan voldoende sec voor het hardlopen. Maar ik neig naar een impulse aankoop, specifiek de Fenix 5S (42mm), deze lijkt mij enigszins dagelijks draagbaar.
Wie heeft er ervaring op dit vlak? Specifieker heeft er ervaring met een Garmin Fenix 5? Of wie helpt mij uit mijn droom en komt met een goed alternatief?
Deze websites hebben mij al van enige informatie voorzien:
In het artikel van dcrainmaker staat wel ongeveer alles. Garmin maakt prima producten. Ik zou zelf echter kiezen voor de variant die ook met kaartmateriaal overweg kan.
Tsja, als het alleen voor het hardlopen is sla je inderdaad wel door met een fenix om je pols!
Voor hardlopen alleen bestaan voldoende prima klokjes.
Ik zou er even over nadenken als ik jou was wat je precies wil van het klokje!
Ik vond toen loopfrequentie (cadans) erg belangrijk en heb toen een forerunnertje gekocht die dat kon!
Er bestaan namelijk wel veel mooiere klokjes dan die sportklokjes, daar kan je denk ik beter je geld aan uitgeven
Ik ga zelf voor de 935. Stuk confortabeler, kan hetzelfde als de (luxere versie van de) f5 serie en tussen het sporten door draag ik toch mijn ‘normale’ horloges; dus esthetische argumenten zijn van minder groot belang voor me…
Lekker bij die forerunner houden.
Na t sporten doen je m af en n mooi horloge om data uitlezen en klaar.
Mijn 920 xt doet alles wat hij moet, opwaarderen naar een 935 gaan mijn niet gebeuren maar als je m niet als multisport horloge gebruikt kan er al te veel mee. Fenix vind ik meer een horloge dat je enkel voor t uiterlijk zou willen
Alles is relatief natuurlijk, maar de optische sensor van garmin is wel 1 vd beste op de markt op dit moment. Ik gebruik de band bij m’n 735xt amper nog en de nieuwe versie in de f5 en 935 schijnt alweer wat beter te zijn.
Kijk even of de Garmin een modus heeft voor gebruik op de fiets (racefiets/ atb). Altijd handig voor afwisseling in je sport zodat je niet na een aantal maanden op de bank ga zitten
En is er een borstband met hartslagfunctie beschikbaar voor dit model?
Er zijn zoveel mooie horloges en ik vind het dan persoonlijk zonde om een sporthorloge te dragen. Ik draag mijn sporthorloge dan ook echt alleen met sporten. Ik gebruik zelf een forerunner 6XX (geloof ik) en dat is echt meer dan voldoende. Dus als je toch iets anders wilt dan zou ik voor een mooi horloge voor ernaast gaan
Ik loop nu met een polar m400, helaas heeft pas de hartslagmeter het begeven.
Persoonlijk vind ik met muziek op lopen toch nog steeds het lekkerste en dat bied dit horloge dan helaas niet.
Zelf vond ik deze wel mooi: tomtom cardio, runner 3 https://all4running.nl/tomtom-runner-3-cardio-music-hoofdtelefoon-small-1rkm00111.html
En scheelt nogal in prijs vergeleken met de Garmin.
Je zou ook kunnen kijken naar een smartwatch, de samsung gear s3 bijvoorbeeld. Kan je ook in dagelijksgebruik aan
Succes met zoektocht en laat even weten wat het is geworden, ik ben benieuwd!!
Ik loop met een Tomtom Runner 2 Cardio (ibood aanbieding van 99euro laatst) en die draag ik dan ook uitsluitend tijdens het hardlopen.
Daarbuiten geniet ik ervan om iets moois mechanisch uit te zoeken en te dragen, dus ongeacht wat mijn hardloophorloge kan: ik draag hem toch niet.
Ik heb die ook, uit dezelfde aanbieding. Zelf gebruik ik hem tijdens roeien. Niets mis mee, zeker voor dat geld. Blijft er weer wat over voor een mooi echt horloge.
Als je je hobby nu weer opgepakt hebt zou ik gewoon lekker beginnen met de 405. Ben zelf ooit met deze gps runner begonnen, daarna overgestapt op de 605 en nu weer terug naar een nieuwe 405 van mp, incl hartslagmeter.
Kortom, alle mooie fenixen ten spijt, er gaat niets boven de forerunner 405 hr, voor €50 ben je klaar om helemaal ls te gaan
Heb zelf de fr 235 van Garmin. Ben er heel tevreden over. hartslag op de pols, gps en je krijgt er appjes op binnen.
Ook niet onbelangrijk… de accu gaat lang mee. Met 3 x in de week hardlopen hoef ik 'm maar één keer in de week opladen. Gebruik ik geen gps, gaat deze bijna 2 weken mee.
Tja, dat doorslaan heb ik hier misschien wel geleerd als het klokjes aan gaat
Maar goed, als ze nou eens een mooi sporthorloge maken voor een redelijke prijs welke redelijk te pruimen is voor om de pols, count me in. Helaas is de Fenix 5S de enige die me enigszins esthetisch kan bekoren.
Pfff, dan wordt het wel een erg dure aangelegenheid. Daarnaast is kaartlezen voor mij niet echt een noodzaak tijdens mijn loopactiviteiten over de singels in Enschede.
Inderdaad dezelfde mogelijkheden in een andere kast. Scheelt EUR. 50,00 ofzo? Dan maar EUR. 50,00 extra. Alhoewel ik eerder voor WiFi en Saffier zou gaan, EUR. 150,00 extra dus en een totaal van EUR. 699,00. AUW