Advies, Nomos Club vs. Oris Cervo Volante Pointer Date

Hi allemaal,

Ik open dit topic omdat ik graag even jullie mening/advies zou willen vragen.
Enige tijd geleden toen ik het bandje van mijn PRX Powermatic liet verstellen, kwam ik aanraking met de Oris x Cervo Volante, waarvan ik eigenlijk direct verkocht was. Echter omdat ik in 2 maanden tijd naast de Tissot ook nog 2 andere horloges (Hamilton Khaki Field en Seiko Presage ‘Blue Moon’) heb gekocht, staat deze (om ruzie thuis te vorkomen :stuck_out_tongue:) voorlopig even op de wishlist (er staat er nu een in het blauwe gedeelte, maar denk dat ik toch nog even wacht).

Uiteraard kan ik het tussendoor niet laten om hier lekker te lezen en inspiratie op te doen. Zo kwam ik ook weer op de Nomos website terecht wat ik op de een of andere manier toch ook een heel interessant merk vind (soms heb je er niet echt een verklaring voor).
Hierbij stuitte ik op de Oris Club Campus modellen in een aantal leuke kleurtjes. Ik vind dit een ook erg mooi model, en misschien net wat alledaagser dan de Oris.

Even wat plaatjes:

Oris x Cervo Volante Big Crown Pointer Date 38mm - €2000,-

De Cervo Volante die ik gepast heb:

Nomos Club Campus absolute grey 38mm - €1200,-

Los van het prijsverschil:
Welke zouden jullie kiezen en waarom? En, doet Nomos qua naam, kwaliteit en/of techniek onder aan Oris? Nomos is nog vrij nieuw met een oprichting in 1990, Oris heeft al wat historie gemaakt.
Suggesties of foto’s van bovenstaande horloges zijn welkom :smiley:

Groeten, Martijn

8 likes

ik heb een club campus 38 gehad en was niet mijn ding, die lugs zijn enorm en er zit dus een groot gat tussen de band en de kast. overkomelijk als je dat ding met een nato draagt, maar dat is niet mijn ding, en dat gat blijft irriteren lijkt mij.
die oris is wat drukker, maar heeft een mooie kast en dito afmetingen. dus een combinatie van de twee zou mijn voorkeur hebben :slight_smile:

3 likes

Oris zou mijn keuze zijn. Nomos veel te groot tenzij je 19cm polsen hebt.

1 like

Dat valt denk ik mee. Ze zijn beiden 38mm. Is eventueel zelfs een 36mm versie van de Club

6 likes

De ORIS uiteraard. In alle opzichten mooier (alhoewel ik zelf misschien niet voor de grijze zou gaan, maar da`s persoonlijk. En in het echt misschien duizend maal mooier).

Plus ik heb een onverklaarbare tyfushekel aan Nomos :confounded: :confounded: :confounded: :confounded: , enigszins gevoed door een aantal leden hier die er mee weg kwijlen. Ik vind het vreselijke suffe saaie horloges met een uitstraling van niks.

5 likes

:grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

100% mee eens. De uitstraling van een pak melk.

3 likes

Beide horloges erg gaaf, kan geen foute keuze maken. Denk dat als je niet kan kiezen tussen de twee horloges zelf, je het beste kan kijken naar wat het meest complementair is aan je kleding. Succes met twijfelen :grin:

1 like

En dan ook nog waterige magere melk.


Echt, de horror. Stalen banden kennen ze ook niet, dus overal zo een armoedige nato erbij of iets op leer.
Maar goed, ieder zijn ding zeg je dan.

2 likes

Hmmm. Die vind ik eigenlijk wel leuk…

1 like

:slightly_smiling_face: :point_up_2:t5: :point_down:t5:

De Oris, als geld geen rol speelt. Die ziet er gewoon evenwichtiger uit.

1 like

Stalen banden zijn wel degelijk verkrijgbaar hoor, voorbeeldje:

Ik lees alleen tot dusver helaas veel negatieve reacties van mensen met schijnbaar een voor hekel aan Nomos.
Met deze antwoorden kan ik helaas niet veel. Ik ben vooral benieuwd waarom juist wel of niet (techniek, kwaliteit etc.) in plaats van enkel oordelen op het plaatje. Genoeg kleuren dials en straps beschikbaar.

Fuck de haters. Nomos is cool. Al zeker de club met zijn 200m w.r. en leuke kleuraccentjes. Heb net zelf eentje besteld na jaren een guilty pleasure te zijn geweest.

13 likes

Oh ja, ze hebben een paar stalen banden. Drie ofzo.
Maar goed, smaken verschillen, en ik zeg ORIS. Qua historie, uiterlijk en het merk.

De Pointer date is ook een partijtje oud, geeft wel een extra jus over het geheel.

1938


1950

2022

Al dik 80 jaar enigszins ongewijzigd. Met het bekende rode datumhappertje.

4 likes

Ik zeg de Oris alleen niet voor € 2000 maar volgens mij betaald niemand retail voor een Oris.

1 like

Ik zou gaan voor de Nomos, meer een eigen gezicht en ik vind de Oris persoonlijk wat vreemd ogen met die relatief moderne kleuren in combinatie met de oerconservatieve kathedraal wijzers. Er zijn versies van de Oris Pointer Date die ik persoonlijk beter geslaagd vind op dat vlak.

Wat techniek betreft is de Oris ook niet bepaald spannend, dan heb ik wat meer rerspect voor het “eigen” binnenwerk van Nomos. Tussen aanhalingstekens weliswaar, want het is wel sterk gebaseerd op de Peseux 7001. Maar toch, het ziet er mooi uit en is al een hele poos in productie met een goede reputatie.

1 like

:grin: :shushing_face:
Iemand moet het toch doen, om ze daarna hier voor 500 minder op het forum te kunnen verkopen.

1 like

Oris