Advies, Nomos Club vs. Oris Cervo Volante Pointer Date

Oh oké :no_mouth:

2 likes

Ik zou zelf voor de Nomos kiezen!
Beetje suf merk dat Oris

1 like

Ik zou ze allebei nemen. :wink::rofl:

Doe er nog wat budget bij en je kan een Roleks kopen

Ik zou zeker gaan passen, maar me niet laten afschrikken door deze maten. Ik was hier ook bang voor met mijn 16.5cm pols, maar draag al anderhalf jaar met veel plezier een 38mm campus. Het is oprecht het fijnst dragende horloge dat ik heb (gehad) en dat zijn er zo’n 100 inmiddels.
Kast voelt zwaar en kwalitatief, maar is ontzettend dun zonder fragiel te voelen. Oog voor detail en afwerking is echt top bij Nomos.
Lug gap heb je met de nomos textiel banden geen last van door de dikke loop om de springbar.

10 likes

Ik zat ook te loeren naar een Oris x Cervo Volante. Sterker nog, ik ben er in Zwolle eentje gaan passen, en ik had me half voorgenomen 'm te kopen. Het was nog in de tijd dat er 1750,- Euro list voor stond. Da’s nu vier maanden geleden. :slight_smile:

Op één of andere manier ben ik daarna met deze twee horloges thuis gekomen:




Allebei 100m waterdicht wat een voordeel is t.o.v. de Oris’ 50m.

Als je het mij vraagt draagt de Farer absoluut het meest comfortabel, overigens. De Oris was ook comfortabel, maar op één of andere manier… Hij “popt” niet. De Club is het minst comfortabel op mijn pols. M’n vrouw is er helemaal weg van. :slight_smile:

Nein. De Oris is alledaagser omdat ze conservatiever kleurgebruik hebben.

Geen grijze Club en absoluut geen grijze Oris. Zo saai. Daarom koop je dit niet. Nomos moet iets van spannende kleurtjes hebben, en Oris ook.

Van de Cervo Volante is de blauwe de enige geldige optie. Van de Club zijn er tientallen, de één nog toffer dan de ander.

36 is de way to go voor 99% van alle mannen.

De Oris 38 draagt veel kleiner omwille van de bezel en de lug lengte. Club Campus 36, zeg ik je.

Ik heb er inmiddels 2. Tophorloges! :slight_smile:

Onzin. Ze verkopen er twee, een fijnere en een grovere, voor 120,- respectievelijk 360,- Euro.

Niks tegen Oris of de pointer date, ik vind ze cool, maar “extra jus” omdat er in 1938 iets vergelijkbaars gemaakt werd… Nein.

Yup. Aan een Oris zitten nog ruwe randjes, en ze hebben eerlijk gezegd ook een gewoon Sellita uurwerkje aan boord. Voor wie nu gaat roepen dat een Club ook maar een gewone Peseux is:

Nein.

Er is een driekwarts-brug met Glashütte striping op gekomen, de opwindraderen zijn van Sonnenschliff voorzien, het uurwerk is gemodificeerd om hacking te hebben… De Nomos Alpha is beduidend eigener dan de base Sellita van Oris.

Voor mij was de lug iets te lang (18.5cm polsen), dus ik draag 'm altijd zo:


Maar, @Martynnn, als je m’n eerlijke advies wilt:


Farer for the win.

5 likes

Je moet ze allebij gewoon een keer passen, voor je de knoop doorhakt. Wellicht is er een dealer die beide merken verkoopt, zodat je ze naast elkaar kunt houden.
Ik zou persoonlijk voor de Nomos gaan, omdat het TOP kwaliteit is voor een zeer schappelijke prijs.(zeker voor de open achterkant gaan)

Ik vind de wijzerplaat, samen met de wijzers van de Oris ook echt top. Maar ik vind die kartelrand (coin edge) echt helemaal niets. Mochten ze nog eens een blauw model uitgeven met een glade rand en de zelfde wijzers, dan komt die Oris pointer date ook in mijn collectie!!

1 like

Staat je goed hoor de 38mm, gaaf! Dit bandje heb je er denk ik los bijgekocht? Hoe draagt deze en blijft hij een beetje schoon/netjes? Ben benieuwd of je wat meer foto’s ervan hebt :grin: !

Ik ben wel benieuwd waar in jou ogen de afwerking en het oog voor detail hem precies in zit? Het lijkt zeg maar een best ‘clean’ horloge met weinig details. Wat springt er voor jou uit of waar zie je dit aan af?

Dank voor je hele uitgebreide en mooie reactie! Daar kan ik wat mee :smiley: . Mooi dat je naar hetzelfde horloge keek maar met o.a. de Nomos thuis bent gekomen. Überhaupt twee hele gave horloges!
Waarin draagt de Farer het meest comfortabel? Want dit zijn geen stock straps, of wel? Had wel gehoopt dat Farer ietsje goedkoper zou zijn, zijn zij nog een micro-brand of inmiddels niet meer? Hoe zou je hem kwalitatief en qua afwerking vergelijken ten opzichte van de Nomos?

2 likes

De farer en Nomos liggen qua afwerking op hoog niveau. Dat doet voor het geld niet onder voor Oris. Ik heb van beide merken twee horloges, allemaal goed. Farer gebruikt net als Oris ook sellita, met decoraties. Ik zou ze bijna hoger aanslaan, al is het saffier van de Oris echt mooi geslepen.

De Club heeft erg lange lugs die in de knook van m’n ellepijp prikken omdat dat bot bij mij nogal prominent is. Mijn vrouw heeft daar geen last van.

De farer heeft compactere lugs die minder ver naar beneden steken. De Oris ook.

Daarom draag ik de farer op alles, NATO, leer, sailcloth… De nomos alleen op NATO. Ik kan me voorstellen, na de passessie, dat Oris ook draagt zoals de farer, maar dan nipt dikker. En minder waterdicht.

Als je in de buurt bent kun je ze ook bekijken, desgewenst.

Aan de veelheid van kleuren en details in de print.

Zowel nomos als farer hebben erg coole kleine details op hun wijzerplaten.

Ik ben een bandenswapper pur sang. Er worden bijna geen horloges verkocht waarbij ik niet aan de band ga rommelen.

De oorspronkelijke Farer band is prima, maar wat te dik maar mijn smaak. En hij tapert niet genoeg.

Nomos banden zijn vrijwel altijd elegant van snit en lekker dun, maar ik ben weer geen fan van Suède. :blush::blush::blush:

De band van de Oris Cervo Volante was trouwens meer dan uitstekend.

2 likes

Nee dit is de originele band die met het horloge werd geleverd. Ik heb er nog geen andere band op gehad omdat ik die behoefte totaal niet voel. Het horloge is fris en zomers en de band sluit daar op aan. Het draagt heel zacht en comfortabel. Daarnaast zorgt de wat dikkere aanzet van de band die om de spring bar heen zit ervoor dat de ruimte tussen kast en band minder groot is.
De gesp vind ik persoonlijk ook mooi vormgegeven en draagt fijn. Op de plek van de gesp komt snel een donker lijntje in de band, maar verder is de band nog schoon. Ik kan me voorstellen dat als je er mee gaat zwemmen/sporten/etc dat het wel besmettelijk is in deze kleur. Maar ik ben niet zo ruig :slightly_smiling_face:

De kwaliteit van de Nomos zit hem bijv in het gevoel van de kast. Die is best zwaar en stevig. 100m waterdicht ook. De afwerking van de kast is enkel gepolijst en niet ‘bijzonder’, maar de kroon is dan weer zo scherp. De merknaam is nauwkeurig erin gegraveerd en de ribbels zijn heel fijn afgewerkt en voelen fijn bij het bedienen.
Ook de wijzerplaat is echt met oog voor detail en kleurgebruik gemaakt en zijn smetteloos. Beter dan Oris, Longines, Maurice Lacroix en dergelijke merken uit dezelfde prijsklasse naar mijn mening.

Nomos is misschien een jong merk maar niet minder sympathiek. De manier waarop ze zich profileren en de design keuzes die ze maken zijn misschien niet voor iedereen, maar wel uitgesproken. Het blijkt wel dat het bedrijf een visie en identiteit heeft ipv alleen horloges te maken die verkopen. Oris vind ik qua historie een van de minst interessante merken, dus ook dat zou ik geen rol laten spelen.

4 likes

Bedankt voor je uitgebreide reactie weer. Dan denk ik dat ze jouw bandjes niet meer standaard erbij verkopen. Zie nu enkel de suède of metal bracelets als optie. Heb het idee dat de suède bandjes ook een relatief dikke aanzet hebben rondom de springbars waardoor de gap relatief klein is. In elk geval mooi om te lezen dat het bandje zich goed houdt!
Kan niet wachten het horloge in levende lijve te zien om de wijzerplaat e.d. eens goed te bekijken en het horloge echt te voelen :grin: ! Ik neig in elk geval nu toch enorm naar de Club Campus

1 like

Ik weet van een ander forumlid dat het bestellen van deze nylon banden ook niet gemakkelijk meer gaat bij Nomos. Ze maken hem bijv. ook in donkerblauw, maar daar zat meer dan een half jaar levertijd op, begreep ik.

Zie hier: delivery time, 8 months… die wit/creme op mijn Nomos is wel gewoon op voorraad.

https://nomos-glashuette.com/en/store/straps?o=9#/en/20-mm/textile-strap-woven-blue-black-20-mm?number=5829.M

Die Cervo Volante die de ronde doet op het forum heb ik nieuw gekocht, en ik heb ook een 36 en 38mm Nomos Club gehad.

Ik deel de mening van @rorymoer over hoe degelijk de Nomos in elkaar zit. Ik heb zelf een voorkeur voor de originele 36mm, omdat ik de California dial niet zo mooi vind. Sowieso heeft Nomos de neiging om wat fletse kleuren te gebruiken, dus daar zou ik wel op letten.

Als je voor een Oris wilt gaan, zou ik ook naar de 40mm pointer date kijken. Daar heb ik de ossenbloedrode van gehad en die vond ik achteraf denk ik leuker en beter in balans dan de Cervo Volante. Kwalitatief is Oris gewoon degelijk trouwens, weinig op aan te merken.

Edit: plaatjes voor de sfeer.

9 likes

We gooien hem er gewoon maar even in :smirk:

9 likes

Ha mooi dat de eigena(a)r(en) van de Oris zich ook aandienen! Ook leuk dat je zowel de 36 als 38mm Nomos hebt gehad. Hoe vond je ze zelf qua lugs, had je een bepaalde voorkeur voor een bepaalde maat? Verder wel tevreden geweest qua draagcomfort e.d. van de Nomosjes?

De rode Oris is ook gaaf! ik sluit niet uit dat er ooit toch eentje gaat komen, voor nu eerst nog even sparen plús kiezen.

1 like

Zeker de 36mm. Mooie klassieke maat en door de lange lugs toch aanwezig op de pols.

Ja, liggen mooi plat op de pols, draagcomfort is uitstekend. Beter nog dan de Oris.

1 like

Grote prijsverschil.
De nomos heeft zijn eigen uurwerk terwijl Oris generieke uurwerken gebruikt.

Interessante keuze, want ze zijn wel erg verschillend qua stijl.

Persoonlijk zou voor de nomos gaan
Maar zoals veel adviseerde…probeer het eerst

1 like

Nomos. Ga hem ook eens passen dan zal je zien wat het je zegt :wink:

1 like

Ik zou ook voor Nomos gaan. Oris vind ik vaak mooi op de foto’s maar in het echt bijna altijd tegenvallen. Nomos paar keer gepast bij Steltman in Den Haag en heel erg onder de indruk van de vormgeving en kwaliteit.

1 like