Hallo iedereen, ik overweeg om eens echt iets uit te geven aan een mooi horloge en de speedmaster is natuurlijk een icoon. Ik zie het gedeeltelijk als een manier om wat geld “vast te zetten”, ik verwacht geen winst te maken maar wel dat het horloge over, laten we zeggen, 10 jaar nog globaal de aanschafwaarde opbrengt. Is dat een reëel uitgangspunt? Adviseren jullie dan de professional of de automatic?
Ik wil het horloge wel af en toe dragen natuurlijk maar mijn polsen zijn niet erg groot en ik heb daarom zitten denken aan een “reduced” versie. Zijn deze net zo gewild en waardevast als de reguliere speedmasters? (de reduced is alleen te krijgen als automaat toch?)
Is er een verschil in accuratesse tussen de professional en automaat? Wat is de normale afwijking per dag/maand ongeveer?
Ook de reduced is natuurlijk een mooi horloge. Zeker als je wat kleinere polsen hebt is het een optie.
Helaas is de reduced niet zo courant als de professional. Met de prof zal het al vrijwel onmogelijk geen afschrijving te hebben, de reduced schrijft zeer zeker wel af, kijk maar naar de prijzen op marktplaats of chrono24.
Een reduced is alleen verkrijgbaar als automaat zoals je al schrijft. Dat kan een voordeel zijn als je geen zin hebt in het handopwinden. Zelf vind ik het opwinden een gedeelte van de charme van de klok.
Als je je geld wilt vastzetten kun je het beter op de bank zetten. Van een horloge moet je kunnen genieten. Als je dat niet kunt is het zonde om er veel geld aan uit te geven.
Precies wat Bert zegt; als je de reduced koopt, ga je zeker fors afschrijven, bij de professional valt dat mee en kon je wel eens, als je geluk hebt met inflatie en/of de dollarkoers (om 'm op ebay te verkopen) je aankoopbedrag terug krijgen, maar dan moet je ook echt wat geluk hebben.
Koop een pro. Spaar een tijdje door tot je het verschil hebt overbrugd. Of hoe dan ook: je zult er geen spijt van krijgen!
Een reduced is (zoals hierboven helder is uitgelegd) niet zo waardevast als een pro. Hoewel je voor een pro ook niet de aanschafprijs terugkrijgt. Omega brengt heel vaak limited edtions uit. Laat je niet voor de gek houden met termen als ‘uniek’ enz. Gewoon een Speedy Pro proberen te vinden die in je prijsklasse zit.
Ook een Speedmaster reduced blijkt soms waardevast te zijn.
Ga maar zoeken naar de racing versies.
Eind jaren 90 kocht je ze nieuw voor 1250 gulden,nu lopen de biedingen op tot voorbij de 1000 euro.
Volg ze maar eens een poosje op Ebay.
Veel succes met je zoektocht naar een mooie Speedmaster
Hmmm, en nu weer twijfel door de laatste 2 comments…haha.
Nu wil het geluk dat ook mijn zus (van die zwager met de speedy pro) een speedy reduced heeft. Ik ga gewoon vragen of ik die beide niet eens 24 uur mag lenen, dan kan ik er eens echt mijn mening over vormen.
Dan wel weer een vraag: als de pro een eenvoudiger uurwerk heeft om te servicen, dan ben ik dus in de loop der jaren weer minder geld kwijt aan gecertificeerd onderhoud?
Hmmm, en nu weer twijfel door de laatste 2
comments…haha.
Nu wil het geluk dat ook mijn zus (van die zwager
met de speedy pro) een speedy reduced heeft. Ik ga
gewoon vragen of ik die beide niet eens 24 uur mag
lenen, dan kan ik er eens echt mijn mening over
vormen.
Dan wel weer een vraag: als depro een eenvoudiger
uurwerk heeft om te servicen, dan ben ik dus in de
loop der jaren weer minder geld kwijt aan
gecertificeerd onderhoud?
Nou, stel nou dat je eens in de 5 a 7 jaar onderhoud laat plegen dan verdien je per jaar echt geen vermogen door een Pro ipv een reduced te nemen.
Maar belangrijker (IMO) een Pro is een Speedmaster, een Reduced is een wannabe Pro…
“Maar belangrijker (IMO) een Pro is een Speedmaster, een Reduced is een wannabe Pro…”
Haha, je bent de eerste die het durft te zeggen. Ik begrijp het sentiment en ben het met je eens. Je koopt dat horloge ivm de historie (en oorspronkelijke kwailiteit) en dan wil je dus eigenlijk de “real deal”.
Maar ja, ik vind grote klokken gewoon niet mooi (bij mij). Anders had ik bijvoorbeeld al lang een G-Shock gekocht qua prijs/kwaliteit verhouding. En het geldt helaas voor de huidige trend, alles is groot of groter. Liefst tot 40mm en 1 cm voor mij in principe.
Jogem, laat je niet gek maken. Met de Reverso doet iedereen het net andersom!!
Het origineel vind men vaak te klein en er zitten verder geen “gimmicks” op. Dus meestal wordt het een grotere dan het origineel en dan ook nog als automaat, waar het origneel handopwinder was. Liefst met allerlei dingen als gangreserve, datum, etc. Tja…
Kies gewoon wat jij het mooiste en prettigst vind. Kijk trouwens ook eens naar de Speedmaster 3539, heeft meer dezelfde wijzerplaat lay-out als de Pro, maar dan met de Reduced voordelen. (kleinere kast, automaat, goedkoper, etc.)
Tja, het is wat je zelf belangrijk vind aan een horloge. Vind je het belangrijk om zo dicht mogelijk bij het ‘origineel’ te zitten? Of juist iets wat je zelf mooi vind staan (als ik het goed begreep, de reduced)? Of juist waardevast?
Denk daar even goed over na als je ze beide uitprobeert.
Nou, stel nou dat je eens in de 5 a 7 jaar
onderhoud laat plegen dan verdien je per jaar echt
geen vermogen door een Pro ipv een reduced te
nemen.
…
Dat is natuurlijk wel zo, maar het is toch wel prettig als je bij je eigen horlogemaker terecht kunt voor het servicen. En als de hier alom bejubelde Ferrie Schweitzer er al niet aan begint, zullen er wel meer horlogemakers zijn die nee verkopen!
Ben het verder met de meute eens dat de Pro de enige echte Speedmaster is, waar ik zeker voor zou kiezen. Maar als je ze allebei kunt passen/dragen/voelen/beleven dan is dat natuurlijk de allerbeste optie om uit te vinden wat je zelf wilt!
Tja Marnix, naar de perfecte combo zoeken we allemaal toch?
Na de laatste tijd te hebben rond gelezen hier begrijp ik wel dat ik even mijn koop drang moet temperen en de tijd moet nemen. Ik ben nauwelijks bekend met de horloge wereld en begrijp zo ongeveer de verhouding tussen kunst(techniek)/kwaliteit/prijs. Na mijn oorspronkelijk post heb ik (hier) ook voor het eerst gehoord van merken als Sinn, Zenith en “high-end” modellen van de algemeen bekende producenten. Ik ga eerst nog maar eens mijn horizon verbreden. De Speedmaster lijkt in dit stadium ook een wat “makkelijke” keuze?
Mijn budget varieert van 200 tot 2000 €. Hoe lager het bedrag hoe meer ik waarde vermindering kan accepteren. Hoe hoger hoe meer ik verwacht dat ik er iets voor terug kan krijgen (natuurlijk, enige afschrijving) maar ik ook meer verwacht van uiterlijk en kwaliteit. Tegelijkertijd zou ik huiverig zijn een horloge van 2k dagelijks te dragen, dus lijkt een mooi 200-350 horloge een slimmere keuze.
Ik hoop zeker niet een verzamelaar te worden Haha, wat gaat dat kosten uiteindelijk?