Advies over hagedissenleer

Voor mijn incoming Seiko 5 SLNK23 J1 ben ik me aan het oriënteren op donkerbruine leren bandjes. Op een foto vind ik dit een geslaagde combo:

Maar ik twijfel over hagedissenleer als ik het echt zou dragen, dus vraag hierbij naar enerzijds jullie mening / smaak en anderzijds inhoudelijke tips.

• Sjiek of categorie slangenleren cowboyboots?
  • Voor- of nadelen van hagedissenleer vs kalfleer met hagedissen opdruk?
  • Met of zonder ‘softglove’ voering?

Alvast bedankt.

2 likes

1-Sjiek
2-voordeel: het is echt.
2.1-nadeel: er gaan meer bandjes uit één kalf dan uit één hagedis.
3-kies de voering die je wenst.

8 likes

Sjiek of niet blijft een kwestie van smaak. Ik vind het wel goed passen op wat kleinere klassieke dress horloges, vintage King Seiko / Grand Seiko bijv. ‘hoort’ het ook wel bij.

Ik heb zelf wel eens een imitatie hagedis leer (dus kalfsleer print) aangeschaft, maar zelfs bij een goed merk (Di-Modell) vond ik het een wat goedkoop effect geven (dwz het viel van dichtbij nogal op dat de ‘schubjes’ niet echt zijn).
Dus dan maar fluks een echte ‘Teju’ lederen band besteld en dat vond ik persoonlijk echt stukken beter.

Even een indruk:

7 likes

Eens. Op een dresser geeft het een beetje die jaren '50 sfeer. Mooi casual chique. Als je van hagedissen houdt, zou je uit ethisch oogpunt imitatie kunnen overwegen maar voor de prijs hoef je het niet te laten (en het is echt een stuk mooier).

2 likes

???

:smile:

6 likes

Hagedis is een van mijn favoriete leersoorten.
Samen met bijv. struis.

1 like

In deze combinatie vind ik het niet echt chique. I.c.m. een dresswatch zou het dat wel zijn maar zoals hier op een sportieve Seiko 5 vind ik het niet mooi. Bruine cordovan, kalfs- of suedeband lijkt me veel mooier.

1 like
  • Hagedis is chicque

• Echt is mooier

• Wat “soft glove” precies is weet ik niet. Maar hoe soepeler een band is hoe prettiger op de huid doorgaans. Helaas kom je er alleen achter als je een band in de hand hebt, online zegt die term me niet zo veel.

Dat dit een sportief horloge is en geen dresswatch is tegenwoordig best een extreme visie inmiddels. Waar ik het helemaal mee eens ben! Een dressy sportswatch.

Dit is wel een behoorlijk dressy vijfje. Dit hieronder imo niet, en wordt (zie de dresswatch draadjes van de laatste tijd) door héél veel mensen al als dresswatch gezien:

Verder maakt een hagedissenlederen bandje dat het vijfje van TS er “dressed up” uitziet.

2 likes

Bedankt allemaal voor jullie input, daar kan ik wel wat mee. Op basis daarvan neig ik nu sowieso naar echt hagedis ipv kalfs-met-updruk.

Hirsch heeft blijkbaar een uitgave met voering (kalfsleren versie) en voering vind ik op zich meer gevoel van kwaliteit geven - in mijn beperkte ervaring. Het bandje staat iets boller en is dikker dan, ipv plat en dun. Dat is nog mn grootste twijfel.

@Chopin ik vind dit zelf wel een ‘dressier’ Seiko 5 maar snap je punt. Zal iig je alternatieven eens overwegen.

@Houthakker haha die foto maakt mijn dag goed :joy:

2 likes

TS; bedankt voor het openen van dit bericht. Ben bezig met een Seiko uit de jaren 60 en weet nu welk bandje ik wil, helaas nog niet welke kleur maar dat komt wel.

Thnx! Ben ik toch benieuwd: wat gaat het worden dan?

Zou je van de foto in mijn eerste bericht kunnen zien of het echt op nep is eigenlijk?

Is dat belangrijk?

Er wordt aangegeven dat echt mooier is, ben benieuwd of het veel scheelt (en of ik het zou kunnen onderscheiden) voor als ik toch de kalfleren versie wil overwegen ivm de voering…

Bestel je ze allebei en stuur je degene die niet bevalt retour. Betaal met Paypal dan krijg je de retourkosten vergoed

1 like

Nep, als je het mij vraagt. Maar het is geen beste foto (van het bandje).
Vergelijk met mijn (eerste) foto - je ziet dat het patroon er in is geperst, dwz het is alleen relief, geen echte schubben.

1 like

Wist niet van die retourservice van Paypal, goede tip!

1 like

Vraag op mijn bericht? Hagedissenleer en ik denk in het grijs. Ik wil altijd iets anders hebben dan standaard (in dit geval de kleuren bruin en zwart).

1 like

Als alles goed gaat, krijg ik binnen een week of 2 deze binnen. Daarna gaat hij direct naar @PeterLC voor een (schoonmaak)beurt:

Zoals eerder gezegd wil ik hier een Lizard band op hebben en dan waarschijnlijk in de kleur grijs (kan helaas niet fotosoepen, dus weet niet hoe het staat). Waar ik even benieuwd naar ben is jullie mening over de dikte van de band. Ik zie namelijk diktes voorbij komen van 3 t/m 4,5 mm en ik denk dat 3 of 3,5 mm het beste bij deze vintage klok staat. Ik hoor het graag van jullie.

Gr,
Peter