Advies over kopen horloge in andere valuta

Op Chrono heb ik een horloge gevonden dat ik graag wil aanschaffen. Het gaat om een AD in Zwitserland. Normaal heb je dan te maken met BTW aangezien het geen EU land is. De verkoper post echter regelmatig vanuit Frankrijk om deze barrière te omzeilen. Echter dien ik wel te betalen in Zwitserse francs. Normaal krijg je iets meer dan 1 franc voor een euro. Echter mijn bank (ABNAMRO) hanteert een dermate ‘slechte’ koers bij het aankopen van francs dat ik zelfs minder dan 1 franc krijg voor een euro. Dit scheelt behoorlijk op het totaalbedrag. Uiteraard heb ik het over overmaken via mijn rekening.

Wat is de slimste manier van betalen om zo veel mogelijk francs voor m’n euro’s te krijgen?

Als je Paypal hebt (en de andere kant ook) kan je even kijken of die een gunstiger koers hanteren.

https://www.paypal.com/nl/selfhelp/article/welke-wisselkoers-gebruikt-paypal-bij-een-internationale-betaling-faq2106

1 like

Maar die wil dan ook een vergoeding voor zijn onkosten en dan ben je nog verder van huis.

1 like

Als particulier heb je weinig mogelijkheden om ‘goedkoop’ aan andere valuta te komen.
Andere mogelijkheden zijn vaak even nadelig voor je als de wisselkoers die de bank je biedt.
De geboden wisselkoers is echter wel heel slecht, dus je zal bij sites van wisselkantoren kunnen kijken (afhankelijk van het totaalbedrag zal het niet heel veel schelen).

1 like

Als ik kijk bij de ABN zie ik nu een koers van 0.9324
Daar komen 76 pips bij dwz je betaalt 0.9400 voor een CHF
Kijk je wel bij de juiste koers?

1 like

Ik weet niet hoe groot het verschil is qua wisselkoers, maar vaak loont het wel om je euro’s in Zwitserland om te wisselen… dus misschien toch maar een tripje naar de alpen?:slight_smile:

1 like

Bedankt. Waar vind jij die koers dan? Wellicht kijk ik idd niet goed…

Als ik het grafiek van de wisselkoers bekijk blijkt dat de waarde van de euro ten opzichte van de Zwitserse franc redelijk wat is gedaalt afgelopen half jaar. Als je laatste betaling daarvoor was is dat inderdaad een verschil wat je niet verwacht.

PayPal gaf aan:

1,04 CHF (1 EUR = 1,04344 CHF)
Deze wisselkoers is de koers die wij betalen voor het in het groot inkopen van buitenlandse valuta’s plus een bedrag aan wisselkosten. Deze commissie hangt af van de valuta waarnaar omgerekend wordt. Raadpleeg het gedeelte Kosten> Extra kosten> Omrekening valuta van de Gebruikersovereenkomst voor meer informatie.

Mijn ervaring met internationaal winkelen is dat je eigen bank een betere koers geeft / minder kosten dan PayPal.

2 likes

Klopt, je zal moeten uitrekenen of het uit kan. Ik heb nog even gekeken naar de de kosten van Paypal. Het verschil in gehanteerde koers moet wel heel groot zijn om zinvol te worden.

https://www.paypal.com/nl/selfhelp/article/wat-zijn-de-kosten-van-een-paypal-rekening-faq690

1 like

De euro is gewoon drama de laatste tijd. Paypal gaf me maar 1.01 dollars voor mn euro op het dieptepunt :pensive:

2 likes

Creditcard? Altijd goedkoper dan eigen koers Paypal. Afhankelijk van welke je hebt tussen 1-2,25% koersopslag.

2 likes

op http://www.xe.com/currencyconverter/ heb je een handige currency converter met de juiste koers.

Paypal is zeker niet de goedkoopste manier, banktransfer is in principe wel beter.

1 like

De hier getoonde koers is toch de middenkoers en niet de koers waartegen je koopt?

hier
https://www.abnamro.nl/nl/grootzakelijk/producten/treasury/valutacentrum/valutacalculator-berekenen.html

en hier

https://www.abnamro.nl/nl/prive/beleggen/service/beleggingsorders/voorbeeld.html

Ik vermoed, dat je naar de wisselkoers voor cash gekeken hebt. Die is idd altijd miserabel.
Houd er wel rekening mee, dat als je overmaakt er bij jou en bij de ontvanger door de bank kosten berekend worden. (ca 8 EUR aan beide kanten afhankelijk van het bedrag)
Alleen SEPA overmakingen in EUR zijn gratis.

1 like

Dit is de officiële koers, maar er zal inderdaad altijd wel iemand iets moeten op verdienen. Het is voor mij wel altijd een goede indicatie geweest.

Een van de beste (lees goedkoopste) currency converters is TransferWise. Initiatief van oa Richard Branson.

Kosten worden weergegeven en nauwelijks afslag op de koers. Zeer scherpe tarieven.

En makkelijk omdat ze gewoon een appje hebben.

Deze dienst wint snel aan populariteit vanwege de lage kostenstructuur.

2 likes

Klopt precies!

Partijen verdienen aan de koers en aan de kosten. Transactiekosten laag is leuk, maar vaak wordt echt geld verdiend op de koers, dus een partij die nauwelijks afslag op de XE.com rekent is vaak het beste…

En daarvoor gebruik ik dus transferwise. Beide kosten zijn daarbij laag. Nauwelijks winst op de koers en nauwelijks transactiekosten in vergelijking met banken, paypal, CC-maatschappij of GWK… allemal mega duur!

1 like

Ja maar.
Bij de ABN bijv. is het max. tarief 55€
bij Transferwise is het altijd 0,5% En ze schrijven nergens iets over een maximum.
Dus vanaf ca. 11’000 wordt imho de bank weer goedkoper

Absoluut niet! Kijk eens naar de afslag in de koers!

Verdienmodel van de bank zit niet in de transactiekosten!

Vergelijk daarmee ABN eens met TransferWise

Transferwise gebruik ik vaak.
Goed en goedkoop

2 likes