Ik ben redelijk nieuw lid op dit forum en al een tijdje fan van mooie en vooral goede horloges. Wat ooit begon met een simpele Fossil is mijn kleine collectie tegenwoordig iets meer uitgebreid met goede kwaltiteit horloges.
Ik ben gek op alle vormen van techniek, of het nou hijskranen zijn of microelectronica, ik hou ervan om te zien en snappen hoe het werkt! Dit resulteert al gauw dat ik een passie heb voor mechanische horloges natuurlijk. Mijn eerste mechanische horloge was “helaas” een Theorema (Ja ik weet… zeg maar niets…) Al gauw heb ik na vele reviews, onderzoek en adviezen gekozen om een kwalitatief mechanisch horloge te kopen namelijk een Seagull skeleton model. Binnen 3 dagen had ik ook een Seiko 5 (blauwe wijzerplaat) gekocht omdat het in de aanbieding was (vrouwtje weet hier niet van af, dus niks zeggen…).
Na veel onderzoek op google en dit forum ben ik kwalitatieve mechanische uurwerken meer gaan waarderen. Ik wil mijn horloge collectie namelijk uitbreiden met noemenswaardige uurwerken. Seiko 5 heb ik, Seagull ST16 heb ik en een ETA 2824 en tourbillon heb ik op het oog mits betaalbaar.
Mijn vraag aan jullie kenners is of er meer noemenswaardige uurwerken zijn die in mijn collectie zouden moeten zitten? Qua prijsklasse wel graag betaalbaar, ik heb heel toevallig geen 5000 euro liggen in mijn sok
Er is nog zoveel meer moois, helemaal als je je gaat verdiepen in vintage horloges. Dan gaat er een wereld voor je open met mooie ‘betaalbare’ manufactuur uurwerkjes waar je de hele dag naar kan kijken.
Bedankt Bidle! Vintage horloges hebben ook recent mijn interesses gewekt, er is iets “cool’s” aan een horloge dat ouder is dan ikzelf. Straalt veel smaak uit naar mijn mening.
Bidle heeft helemaal gelijk! Die vintage dress watches bieden vaak heel veel uurwerk voor je geld. In het rijtje van bijzondere doch betaalbare uurwerken bied Seiko ook veel bijzonders aan. Wat te denken van de 6139, het eerste automtische chronograaf uurwerk of de 7a28 de eerste quartz chronograaf.
Op de horlogemarkt zie ik ook een Tissot Ballade 3 staan van HaikoM, ziet er leuk uit en heeft de ETA 2824 uurwerk. Enige jammere is dat ik momenteel meer prio moet leggen op het kopen van een nieuwe bed ipv horloge
De Seiko 6139 ziet er ook mooi uit! Merk na wat zoekwerk wel goed dat hij redelijk zeldzaam is. Het liefst wil ik ook alleen maar automatische uurwerkjes:grin:
Lemania deed net niet mee in de race om de eerste automatische chronograaf, maar kwam twee jaar later met de 1340/1341/1343 kalibers. Deze uurwerken werden bijvoorbeeld gebruikt in deze Lemania Chronograaf, maar ook in Tissot’s, Omega’s en een aantal andere merken.
Klopt, tegenwoordig zitten in de meeste horloges standaard ETA en Myota en Seiko uurwerken.
In de hoogtijdagen van de mechanische horloges vond je zelfs in doorsnee merken hoogwaardige uurwerken van merken als Adolf Schild, FHF en Felsa.
Mijn interesse gaat ook in eerste instantie uit naar het uurwerk, vandaar dat ik voornamelijk vintage horloges verzamel.
Mijn advies, begin eens met vintage horloges.
Soprodje, Sellitaatje, Seiko spring drive, een Bulova UHF quartz, een platte handwinder, dan heb je wat mij betreft de belangrijkste uurwerken wel gehad. Eco-drive van Citizen en de VHP quartz van Longines zijn ook cool.
Kijk, met zulke info kan ik wat! Allen bedankt voor jullie input! Tijd voor mij om de zoektocht te beginnen. Mochten jullie nog meer noemenswaardige uurwerken weten, dan hoor ik het graag!