Advies over vintage horloge

Hallo allemaal,
Ik heb gister voor een tientje een niet werkend BOLD Jewelled via marktplaats opgehaald om nog wat meer mee te oefenen. Werd mij verkocht als “slechte staat en waarschijnlijk niet te maken.”

Nou na 2 uurtjes schoonmaken werkt het horloge dus weer goed.

Toch zijn er 2 puntjes waar ik tegen aan loop. Het is te merken dat het geen hoge kwaliteits horloge is, de kast, het uurwerk en zelfs het bandje voelde goedkoop aan. Helaas is de secondewijzer afgebroken. Leg ik het horloge zo bij de collectie of ga ik toch door de moeite om een passende secondewijzer te vinden?

Ten tweede schiet het horloge terug na het opwinden als ik de kroon niet vast houd. Het lijkt mij bij de click vandaan te komen, heeft iemand een goede tip om dit op te lossen?

3 likes

Is toch wel leuk om een vervangende seconde wijzer te scoren?

Die lijkt mij versleten, dus vervangen

1 like

De zoektocht is opzich wel leuk, maar heb niet het gereedschap om de juiste maat te vinden. Heb nog 2 losse wijzers liggen, maar die passen helaas beide niet.

Enige tips waar ik zo’n click kan vinden?

Goede reden om het gereedschap erbij te kopen :grin:
Tja, marktplaats/ebay voor onderdelen. Moet je wel het juiste loopwerk identificeren. Wellicht heb ik iets liggen, stuur maar een pb met de loopwerk id.

1 like

Oh ja: even in de juiste categorie gezet

1 like

Misschien familie van deze?

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Parrenin_2640D

En dan zou de click er zo uit moeten zien:
afbeelding

Enorm bedankt voor de tip. Kon niet veel over het uurwerk vinden behalve dat het om een Den-Ro uurwerk gaat. Lijkt qua click er wel erg op, dus ga het thuis maar even los halen en kijken of het inderdaad zo hoort. Toen ik het horloge open maakte zat hij al hoe ik hem weer heb gedaan, maar misschien was hierdoor aan het begin de werking al niet goed meer.

Hoi Rik,

Leuke hobby. Maar mag ik je wijzen op het gevaar van hobbyen met zulke oude uurwerken?

Het kan maar zo zijn dat er radioactief materiaal in de wijzers zit, of op de wijzerplaat. Dus aub, check dat voor dat je zo’n uurwerk openmaakt.

Google maar, of zoek hier op de site. Vaak is hier al over gesproken.

2 likes

Hey Abel,
Hier had ik dus echt geen idee van.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zou het jammer vinden om hierdoor te stoppen met werken aan oudere uurwerken.

Er bestaat een radiumtopic op dit forum. Inademen of inslikken van radium is niet zo gezond.

Losse kruimels in een vloeistof opsluiten en afvoeren in een ijzeren doosje. Ik denk de milieustraat??
Laat je niet ontmoedigen. Wijzers na 1960 zijn wel veiliger. Maar experts op het HF weten beter